وسواس چاره دارد؟

به گزارش مجله پیکورو، بله، و جزو بیماران تقریباً شدید آن است. بیماران وسواسی دارای طیفی از علایم هستند که ممکن است از یک طرز تفکر ساده وسواسی (شک های ساده و مکرر) درگیر آن باشد تا توضیح حال فوق و حتی بدتر از آن.

وسواس چاره دارد؟

وسواس چاره دارد؟

تبادل نظر با دکتر محمدمهدی قاسمی*

حمام رفتنم حدود 7 ساعت طول می کشد. حدود 2 ساعت، خودم را می شویم و بقیه آن را مشغول شستن لباس هایم می شوم و وقتی این زمان می گذرد، نگاه می کنم می بینم فقط چند تکه لباس بیشتر نشستم و تازه هنوز فکر می کنم شاید خوب پاک نشده است. تمامی دست هایم زخم شده است.

مطالب فوق بخشی از گفته های یک بیمار مبتلا به وسواس بود به همین علت با دکتر محمدمهدی قاسمی، روان پزشک تبادل نظر کردیم تا درباره این مشکل و درمان آن بیشتر بدانیم.

جناب دکتر! مشکل این بیمار را شنیدید؛ آیا این بیمار به وسواس مبتلا شده است؟

بله، و جزو بیماران تقریباً شدید آن است. بیماران وسواسی دارای طیفی از علایم هستند که ممکن است از یک طرز تفکر ساده وسواسی (شک های ساده و مکرر) درگیر آن باشد تا توضیح حال فوق و حتی بدتر از آن.

وسواس ها چه طور تقسیم بندی می شوند؟

اصولاً وسواس به نوع فکری و عملی تقسیم بندی می گردد که فرد در پی یک فکر دچار اضطراب شده و این اضطراب گاهی آن قدر شدید می گردد که انسان را مجبور به انجام یک رفتار می نماید. مثلاً فردی فکر می نماید که درخانه بسته نیست لذا دچار اضطراب شده و یا در این مرحله می تواند فکر را کنترل کند و یا نهایتاً مراجعه مجدد داشته و آن را چک می نماید. پس روال یک وسواس از فکر مزاحم شروع می گردد سپس به اضطراب می انجامد و در نتیجه عمل وسواسی صورت می پذیرد.

آیا افراد وسواسی خودشان از بیماری شان آگاهی دارند؟

افراد وسواسی خود به افکار غیر منطقی خود اذعان دارند ولی اضطراب ناشی از این فکر چنان زیاد است که فرد را مجبور به عمل وسواسی می نماید (البته گروهی برای فرار از انگ اطرافیان آن را انکار یا اخفا می نمایند)

چه وسواس هایی شایع ترند؟

وسواس های فکری شایع، عموماً عبارت اند از: آلودگی و نجاست، شک و تردید در خصوص داشتن بیماری جسمی، لزوم تقارن، افکار پرخاشگرانه و ... عمل های وسواسی شایع معمولاً چک کردن یا وارسی، نظافت و شستشو، شمارش، پرسش یا اعتراف زیاد و چیدن است. در سنین کودکی و نوجوانی هم ممکن است دیده گردد ولی بعد از حدود 20سالگی شایع تر است. در روان پزشکی جزو بیماری های اول این رشته است و در مطب های پزشکان عمومی حدود 10 درصد بیماران ممکن است به این اختلال مبتلا باشند و بار ژنتیکی در این اختلال بسیار مهم است.

چه توصیه هایی برای افراد مبتلا به وسواس دارید؟

افرادی که به این اختلال مبتلا هستند حتی اگر در حد یک فکر ساده آن باشد دارای یک طرز تفکر زمینه ای هستند که باعث اختلال آنها در روابط با دیگران خواهد شد این افراد بسیار ریزبین بوده و معیارهای مخصوص به خود را دارند و حتی تقاضایی را درخواست می نمایند و دوست دارند که به نحو احسن و ایده آل آن انجام گردد. اصولاً خط قرمزهای این افراد بیشتر از دیگران و گذشت های آنها کمتر است. افراد نزدیک به آنها قدرت مانور زیاد ندارند زیرا کوچک ترین رفتار معمول، ممکن است حرکت روی پهنای باند قرمز آنها باشد که این باعث عصبانیت آنها خواهد شد. طرف مقابل که با طرز تفکر او آشنا نیست فکر می نماید که چرا هرجوری رفتار می نماید طرف مقابل او راضی نمی گردد لذا انگ غُرغُرو یا نِق نِقو به او می زند و از طرفی خود فرد هم با خود می گوید چرا من هرچه به او می گویم به نحو کامل کارها را انجام نمی دهد. احساس می نماید حرمت و احترام حرف های او از بین رفته است، در حالی که فرد مقابل اصلاً چنین نظری نداشته و بر اساس برداشت ها و توانایی های خود کارها را انجام داده است و همین مساله اختلافات را زیاد می نماید و در مجموع فرد بیمار درهیچ مکانی احساس رضایت خاطر پیدا نمی نماید و رنگ آسایش را به خود نمی بیند، به طوری که در درازمدت افسردگی بر این بیماری هم سوار می گردد و اخلال افسردگی مسائل را مضاعف خواهد نمود. در صورت عدم درمان صحیح معمولاً علایم یا تشدید می شوند و شکل علایم عوض می گردد و استرس ها و یا اتفاقات ناگوار باعث شدت پیدا کردن اختلال می گردند.

درمان بیماران وسواسی چه طور صورت می پذیرد؟

اساس درمان در روان درمانی، غالب آمدن و فایق شدن بر اضطراب و پرهیز از عمل وسواس گونه و یا انحراف توجه و فکر قبل از به وجود آمدن فکر مزاحم یا وسواس گونه می باشد. خوشبختانه هر روزه داروهای متنوع و متعددی برای درمان این بیماری به بازار می آید که درصد بالایی از بیماران را به خوبی درمان نموده و علایم آنها را کنترل می نماید و متاسفانه درصد بسیار کمی از آنها هم مزمن شده و غیر قابل درمان هستند.

پی نوشت ها :

*روان پزشک

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1787

به "وسواس چاره دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسواس چاره دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید