ضرورت حمایت از شرکت های فعال در حوزه سلول های بنیادی

به گزارش مجله پیکورو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شرکت هایی که در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کنند، نیاز به حمایت دارند.

ضرورت حمایت از شرکت های فعال در حوزه سلول های بنیادی

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاح مرکز جامع سلول های بنیادی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ما در حوزه علوم و فناوری دستاورد های ارزشمندی در دانشگاه ها و مراکز علمی پژوهشی داریم که حرف اول را در دنیا در خیلی از رشته گرایش ها می زند. آنچه که انتظار می رود این است که این یافته های علمی و توان دانشی را در اختیار جامعه و برای رفع نیاز های مختلف مردم قرار دهیم.

وزیر علوم افزود: حرکت و گرایشی که به این سمت در بازه زمانی 10 ساله رخ داده است، شتاب امیدوارکننده ای در سال های اخیر گرفته است. دسترسی به علوم نو و ابداع فناوری های نوین کمک کرده که امروز در شرایطی قرار بگیریم که کم کم به سمت تامین نیاز های مهم و دانش بنیان حرکت کنیم و برای رفع نیاز ها و متعاقب آن به کاهش وابستگی ها، به سطح سایر کشور های پیشرفته برسیم.

غلامی ادامه داد: از ستاری تشکر ویژه می کنم به این دلیل که در این سال هایی که در وزارت علوم حضور داشتم، همکاری های نزدیک، پشتیبانی های دلسوزانه و حمایت های آینده نگرانه ایشان بسیار به ما کمک کرد. برخلاف آنچه در روز های اول احساس دوگانگی بین این دو مجموعه وجود داشت و اینطور القا می شد، ولی در حال حاضر می گویم که یکپارچکی و اتحاد و هماهنگی بسیار چاره ساز و کارساز است.

وی در ادامه تاکید کرد: ما در مجموعه دولت تلاش داریم که جهت ها را هموار کنیم و در این راستا سهل گیری بیشتری برای کوتاه کردن مراحل بروکراتیک در دستور کار قرار دادیم و همچنان آن را پیگیری می کنیم.

غلامی با اشاره به جدایی مجموعه های علمی علوم پزشکی و مجموعه مربوط به علوم و فناوری گفت: باید تلاش کرد این دو مجموعه از لحاظ فکری و عملیاتی به یکدیگر نزدیک شوند. خوشبختانه دانشگاه تربیت مدرس با داشتن دانشکده علوم پزشکی، ظرفیت خوبی را در اختیار دارد که به خوبی می تواند از آن استفاده کند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه حتماً باید در مجموعه وزارت علوم و بهداشت تلاش شود، جامعه علمی تا حد ممکن روز به روز به یکدیگر نزدیک شوند، شرح داد: محل استقرار اغلب دانشگاه های عظیم علوم پزشکی و غیرپزشکی نزدیک و همسایه هستند و باید تدابیری برای تشویق و تسهیل همکاری های این دو مجموعه اندیشیده شود.

غلامی افزود: بخش مربوط به سلول های بنیادی که بخش مهم آن در حوزه پزشکی بازساختی به کار گرفته می شود به نام یک سرمایه عظیم و به روز باید در همه جوانب مورد حمایت قرار گیرد؛ اینکه دانشگاه تربیت مدرس این پیش قدمی را انجام داده و مرکزی به این نام فعال کرده و قرار است آن را تکمیل کند، اتفاق بسیار خوبی است و تبریک می گویم.

وی ادامه داد: شرکت هایی که در حوزه سلول های بنیادی فعالیت می کنند، نیاز به حمایت دارند، اما این شرکت ها در آینده به درآمد های خوبی دست خواهند یافت. دنیا پیش بینی کرده در دو دهه آینده جریان درآمدزایی در این حوزه جریان قوی و پرسودی خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین شرح داد: نباید نگاهمان را به تامین نیاز های داخلی معطوف کنیم؛ یکی از آفت های عظیم پیش رو که می تواند نگران کننده باشد، واردات محصولاتی است که شرکت های دانش بنیان برای تولید آن محصولات اقدام کرده اند. در این راستا باید یک مدیریت و ساماندهی اتفاق بیفتد تا واردات محصولاتی که در داخل تولید می شود، کنترل و نظارت و از سوی دیگر، جهت صادرات هم حتماً باز شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1728

به "ضرورت حمایت از شرکت های فعال در حوزه سلول های بنیادی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت حمایت از شرکت های فعال در حوزه سلول های بنیادی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید