تور استرالیا ارزان: اولیانوف: توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا کشورها را به داشتن زیردریایی اتمی تشویق می نماید

به گزارش مجله پیکورو، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی، توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا برای تامین زیردریایی اتمی را باعث افزایش تنش در منطقه خواند و اضافه نمود این مسئله، شماری از کشورها را تشویق می نماید تا در پی زیردریایی های اتمی باشند.

تور استرالیا ارزان: اولیانوف: توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا کشورها را به داشتن زیردریایی اتمی تشویق می نماید

با تور استرالیا ارزان از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مسقر در وین، در توییتی توافق زیردریایی اخیر آمریکا و انگلیس با استرالیا را پرمخاطره توصیف کرد.

این دیپلمات روس در توییتی نوشت: احتمالاً آژانس بین المللی انرژی اتمی راه حلی پیدا خواهد نمود. اما در هر صورت رویکرد ابتکاری اوکوس (توافق امنیتی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا) در ارتباط با زیردریایی ها بسیار پرمخاطره است. این امر باعث افزایش تنش در منطقه می گردد و شماری از کشورها را تشویق می نماید تا در پی زیردریایی های اتمی باشند. فکر نمی کنم که برنامه های این توافق به خوبی آنالیز شده باشد.

سران کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا اخیرا توافقنامه ای برای همکاری در حوزه های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و گفتند برنامه زیردریایی های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود و در پی آن، کانبرا گفت که توافق 90 میلیارد دلاری زیردریایی با پاریس را فسخ خواهد نمود.

نیکلای پاتروشف رئیس شورای امنیت روسیه در واکنش، هشدار داد توافق نظامی اخیر غرب علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است. به گفته رئیس شورای امنیت روسیه، توافق این سه کشور در نهایت باعث ایجاد یک بلوک نظامی نو با هدف مهار و مقابله با روسیه و چین خواهد شد.

از نظر این مقام روس، در نتیجه این توافق، آمریکا و انگلیس دانش توسعه و بکارگیری زیردریایی های اتمی را در اختیار استرالیا قرار می دهند و این موضوع، تهدیدی برای کل ساختار امنیتی آسیا است.

پیش از این مقام های ارشد دولت چین هم بارها درباره توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا برای ساختن زیردریایی اتمی هشدار داده و آن را عاملی در جهت اشاعه سلاح اتمی در منطقه خوانده اند.

علاوه بر چین، بعضی کشورهای آسیایی منطقه از قبیل اندونزی و مالزی هر درباره اثرات منفی این توافق نظامی بر امنیت این منطقه هشدار دادند.

یکی دیگر از جنبه های خبرساز توافق سه جانبه واشنگتن، لندن و کانبرا واکنش های تند پاریس به این توافق بوده است.

دولت فرانسه به علت لغو قرارداد پرسود سال 2016 استرالیا با یک شرکت فرانسوی برای ساخت 12 زیردریایی غیر اتمی، از کانبرا و واشنگتن به شدت شاکی شده و این اقدام را خنجر زدن از پشت خوانده است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1793

به "تور استرالیا ارزان: اولیانوف: توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا کشورها را به داشتن زیردریایی اتمی تشویق می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا ارزان: اولیانوف: توافق آمریکا و انگلیس با استرالیا کشورها را به داشتن زیردریایی اتمی تشویق می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید