آخرین اخبار از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام

به گزارش مجله پیکورو، به گزارش خبرنگاران، صبح امروز بایدن اعلام آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران را لغو کرد.

آخرین اخبار از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام

صبح امروز رویترز نوشت: دولت جو بایدن در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که آمریکا اعلان خود مبنی بر بازگشت تحریم های سازمان ملل علیه ایران را که در دولت ترامپ به سازمان ملل اطلاع داده شده بود، لغو نموده است.

علاوه بر این، ایسنا به نقل از روزنامه نیویورک تایمز نوشته که این روزنامه آمریکایی با اشاره به رخدادهای اخیر پیرامون توافق هسته ای، تاکید نموده که آمریکا در مذاکرات احتمالی با ایران با اقدامات غیرتحریمی به دنبال پیش برد دیپلماسی با ایران و به نتیجه رسیدن پیرامون توافق هسته ای خواهد بود.

طبق نوشته این روزنامه آمریکایی، بعضی کارشناسان مطرح نموده اند که آمریکا می تواند با اقداماتی که شامل تحریم ها نمی شوند، از جمله حمایت از درخواست اخیر ایران از صندوق بین المللی پول برای دریافت وام پنج میلیارد دلاری برای یاری به وضع مالی به بار آمده در پی شیوع بیماری همه گیر کرونا، گره موجود در امور را باز کند.

در همین مورد روز گذشته هم خبر رسید که شاید فردا آمریکا به برجام برگردد. رسانه دولتی ایرنا روایت کرد،به نقل از لورا روزن در تارنمای دیپلماتیک ، بایدن قرار است روز آدینه در ساعت 11 و ربع به وقت واشنگتن در نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی کند. این پایگاه خبری به نقل از یک مقام مطلع و طرف مشاوره دولت آمریکا گزارش داد که بایدن ممکن است قصد خود برای بازگشت آمریکا به برجام را اعلام کند.

شب گذشته نیز وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان با صدور بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از کاهش تعهدات هسته ای توسط جمهوری اسلامی، از ایران خواستند به برجام پایبند بماند. سه کشور اروپایی و آمریکا تاکید کردند در صورت بازگشت ایران به تعهدات برجامی، ایالات متحده نیز به توافق هسته ای بازمی گردد.

پس از این بیانیه، وزیر خارجه ایران نیز در توییتر نوشت: به جای فلسفه بافی و قرار دادن بار مسئولیت بر دوش ایران، تروئیکای اروپایی/اتحادیه اروپا باید به تعهدات خود عمل نموده و خواهان آن گردد که میراث تروریسم مالی ترامپ علیه ایران انتها یابد. تدابیر جبرانی ما پاسخی هستند به نقض های ایالات متحده و تروئیکای اروپایی. اگر از معلول هراسانید، علت را حذف کنید. ما اقدام را با اقدام پاسخ می دهیم.

اقتصادنیوز در این مورد نوشته است: شب گذشته رسانه های بین المللی و آمریکایی از شروع کوشش های دولت جو بایدن برای حفظ توافق هسته ای 2015 اطلاع دادند.

اتفاق مهم دیگر این است که وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا و آمریکا روز دوشنبه 22 فوریه (4 اسفند) تشکیل جلسه خواهند داد تا درباره آخرین تحولات بین المللی از جمله ایران و برجام گفت وگو نمایند.

آیا این پازل با سخنرانی امشب بایدن تکمیل خواهد شد و آمریکا به برجام بازخواهد گشت؟

واکنش احتمالی بازارها به این اخبار سیاسی را در گزارش تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره برجام بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1489

به "آخرین اخبار از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین اخبار از بازگشت احتمالی آمریکا به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید