افزایش روابط تجاری ایران با ایتالیا در پسابرجام

به گزارش مجله پیکورو، رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: قبل از تحریم حجم مبادلات تجاری ایران با ایتالیا به 8 میلیارد دلار می رسید اما از دوران تحریم این حجم کاهش چشمگیری داشته است. در شرایط پسابرجام بار دیگر روابط تجاری افزایش یافت.

افزایش روابط تجاری ایران با ایتالیا در پسابرجام

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش تجارت نیوز، محمد راضی در همایش تجاری ایران و ایتالیا در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اظهار کرد: در ادبیات اقتصادی کشور به ما رایزن بازرگانی اما در چارچوب وزارت خارجه وابسته بازرگانی می گویند.

وی اضافه کرد: وابسته بازرگانی همان رایزن بازرگانی و نماینده وزارت خارجه صنعت، معدن و تجارت است. وظیفه اصلی رایزن خدمت رسانی به بخش خصوصی است. 20 رایزن بازرگانی در سفارت خانه ها مستقر هستند.

راضی با بیان اینکه برای ورود به هر بازاری باید آن شناخت کافی داشت، توضیح داد: شناخت کافی مستلزم شناخت فضای سیاسی، فرهنگی، اقتصاد، نوع نگرش مردم به جهان و کشورهایی که در آن بازار هدف مار اقتصادی انجام می دهند، است.

وی ادامه داد: ایتالیا با غذاهایی چون پاستا و پیتزا شناخته می گردد، کشوری زیبا با جذابیت های توریستی و دارای کهن ترین آثار باستانی است، این موارد ظرفیت هایی برای کسب درآمد ایتالیا هستند و ایتالیایی ها توانستند از این امکانات خدادادی و طبیعی و از ظرفیت های فرهنگی و جامعه خود به نحو احسن برای منافع اقتصادی خود استفاده نمایند، پاستا و پیتزا ایتالیا برند شده اما غذاهای خوشمزه ایران برند نشده اند. ما باید این موارد را الگو قرار دهیم.

راضی اضافه کرد: فرهنگ و موسیقی ایتالیا صندلی خاصی دارد. ایتالیا مهد خودروهای لوکس چون فراری و لامبورگینی است که مورد توجه بسیاری از ثروتمندان جهان قرار گرفته است، هر کردان از این موارد فرصتی را برای ایتالیا ایجاد نموده که سبب شده نام ایتالیا در سطح جهان برند گردد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: ایتالیا از نظر وسعت بسیار کوچک تر از ایران و دارای 300 هزار کیلومتر مربع وسعت و حدود یک ششم ایران است. جمعیتی بالغ بر 61 میلیون نفر دارد، جمعیت مهاجر در این کشور نیز در حال افزایش است که موجب نگرانی دولتمردان ایتالیا شده است، رشد جمعیت بومی ایتالیا نیز کم است که سبب شده دولت سیاست های تشویقی ایجاد کند تا زوج های ایتالیایی راغب شوند بچه های بیشتری داشته باشند.

راضی با اشاره به اینکه نظام سیاسی ایتالیا جمهوری پارلمانی و دارای دو مجلس سنا و نمایندگان است، اعلام نمود: این دو مجلس وظیفه قانون گذاری را برعهده دارند. ایتالیا از 20 ناحیه تشکیل شده که بسیاری از آن ها پیش از اتحاد ایتالیا در انتها قرن نوزدهم میلادی به عنوان یک کشور مستقل اداره می شدند که بعد از اتحاد ایتالیا آن ها نیز اتحاد خود را اعلام کردند، هر یک از نواحی ایتالیا دارای دولتی محلی و رئیس آن نیز معادل استاندار ما است که با رای مستقیم مردم همان ناحیه انتخاب می شوند. از 20 ناحیه ایتالیا 5 ناحیه خودگردان و دارای استقلال هستند و خود تصمیم گیری می نمایند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا در مورد فضای کسب وکار در ایتالیا، توضیح داد: ایتالیا در سال های اخیر تورمی نداشته و تورم آن صفر و ختی در سال 2016 منفی بوده است. این تورم نشانه رکود اقتصادی است. ایتالیا در سال گذشته از این اقتصاد خارج شد و رشد اقتصادی آن به 2.1 رسید. اقتصاد ایتالیا در حال رونق است. نرخ بیکاری که یادگار بحران اقتصادی اروپا در سال 2008 است همچنان ایتالیا را آزار می دهد اما در سال های اخیر با رشد اقتصادی ایتالیا نرخ بیکاری کمتر شده است. فراوری ناخالص ملی ایتالیا پس از بحران اقتصادی 2008 در اروپا افت شدیدی داشته که پیامدهای اقتصادی منفی را در پی داشته و آثار آن به اقتصاد ایتالیا لطمه می زند.

راضی با بیان اینکه بهترین کار در ایتالیا این است که شرکتی در آنجا ثبت گردد، بیان کرد: حضور تجاری شما در ایتالیا بسیار موثر است. ثبت شرکت در ایتالیا باید با یاری مشاور حقوقی ایتالیایی مسلط به زبان و قوانین و مقررات تجاری در ایتالیا صورت گیرد.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه در ایتالیا دو نوع شرکت وجود دارد، توضیح داد: یک نوع شرکت هایی با علامت اختصاری SRL هستند که مسئولیت محدود دارند. شرکت های نوع دوم با علامت اختصاری SPA تعیین می شوند و سهامی عام هستند. ثبت شرکت به طور رسمی باید در دو نهاد مجزا یعنی اتاق بازرگانی و در یکی از دفاتر رسمی آن منطقه انجام گردد، قوانین ایتالیا بسیار پیچیده است بنابراین باید در ابتدای کار از یک مشاور حقوقی مشورت گرفت.

وی ادامه داد: نوع شرکت در آینده اقتصادی و اقتصادیاتی شرکت تاثیرگذار خواهد بود. ثبت شرکت در ایتالیا بسته به نوع و فعالیت شرکت از 5 تا 10 هزار یورو هزینه دارد، ایتالیا دارای یکی از بالاترین نرخ های اقتصادیاتی در اروپا است. در ایتالیا پلیس اقتصادیاتی وجود دارد که با دقت پرداخت اقتصادیات را در شرکت ها، مجتمع های تجاری و مغازه های بسیار کوچک زیر نظر می گیرد و اگر شرکتی تخلفی مرتکب گردد مجازات سنگینی خواهد داشت. اقتصادیات بحث سختی است و باید حتما قبل از تاسیس شرکت با مشاور حقوقی و حسابداری که به قوانین اقتصادیاتی اشراف دارد، مشورت کرد.

راضی با بیان اینکه اقتصادیات بر درآمد ایتالیا فزاینده است، گفت: این اقتصادیات به صورت تصاعدی افزایش پیدا می نماید. کفی برای آن در نظر گرفته شده و به هر میزان که از آن بالاتر رود، اقتصادیات دریافتی از آن فرد بیشتر می گردد. نرخ اقتصادیات بر درآمد 23 تا 43 درصد است. برخی استان ها و مناطق آن بنابر قوانین محلی خود ممکن است نرخی اضافه نمایند. مناطق شاقتصادی توسعه یافته، اروپایی و صنعتی هستند و اقتصاد شهرهای جنوبی بیشتر با کشاورزی و دامپروری اداره می گردد. از مناطق محروم اقتصادیات کمتر و از مناطق ثروتمندتر اقتصادیات بیشتر گرفته می گردد.

وی اضافه کرد: اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده در ایتالیا 22 درصد است یعنی هر کالایی که خریداری می گردد اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده 22 درصدی روی قیمت آن محاسبه می گردد. اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده در ایران 9 درصد است که نشان می دهد ایتالیا کشوری است که مخارج خود را به وسیله اقتصادیات کسب می نماید اما ایران کشوری نفتی است که اقتصادیات سبک تر دارد. ایتالیا 57 درصد درآمد اقتصادیاتی خود را صرف هزینه های بهداشتی و درمانی مردم می نماید.

راضی ادامه داد: فردی که اقامت دائم ایتالیا را دارد باید برای درآمد خود در هر جای جهان به دولت ایتالیا اقتصادیات پرداخت کند. برای ایران نیز یک مشکل اقتصادیاتی وجود دارد، موافقت نامه اجتناب از اخذ اقتصادیات مضاعف از جانب ایران امضا، نهایی و آماده اجرا شد، اما ایتالیا آن را امضا و اجرایی نکرد. اگر ما در کشور خود اقتصادیات پرداخت می کنیم باید در ایتالیا نیز این کار را انجام دهیم. افرادی که در ایتالیا اقامت موقت دارند باید تنها برای درآمدهایی که در ایتالیا کسب می نمایند، اقتصادیات پرداخت نمایند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه روابط بانکی ایران با ایتالیا خوب است اما گسترده نیست، توضیح داد: ایران با دو بانک ایتالیایی ارتباط و گشایش ال سی دارد. بانک سپه شعبه رم نیز فعال است و گشایش ال سی نیز دارد. بانک های پارسیان، پاسارگاد، خاورمیانه، سامان و صنعت و معدن با دو بانک ایتالیایی در ارتباط هستند. برای مواد غذایی و صنایع دارویی در بانک ها مسئله ای وجود ندارد. نقل و انتقال اقتصادی سریع انجام می گردد اما اگر کالای صنعتی و ماشین آلاتی بخواهد وارد ایران گردد حتما باید از طرف ایتالیا گواهی به بانک داده و تعهد کند که هیچ بخشی از ماشین آلات در صنایع تحریمی استفاده نمی گردد.

وی اضافه کرد: اگر در ایتالیا شرکتی ثبت می گردد که احتیاج به خدمات بانکی دارد باید فهرست همه سهامداران که بالای یک درصد در آن شرکت سهم دارند و اعضای هیئت مدیره به بانک ارائه گردد تا آنالیز کند که فردی از اعضا جزو لیست تحریمی نباشد. با وجود این که تحریم ها برداشته شده است و منع قانونی وجود ندارد اما ما ترس داریم. ایتالیایی ها نیز بسیار در تجارت محافظه کار هستند و از این موضوع می ترسند که با ایران همکاری نمایند و وارد لیست تحریم آمریکا شوند. اصل برجام برای این بود که تحریم های بانکی برداشته گردد تا بتوان روابط تجاری را به راحتی انجام داد.

راضی با بیان اینکه ایتالیا در 5 صنعت جزو برترین های جهان است، گفت: این صنایع، پوشاک و مد، خودروسازی، ماشین آلات، صنایع غذایی، مبلمان و دکوراسیون هستند البته صنایع دیگری نیز وجود دارند اما این 5 صنعت جزو صنایع پیشرو در ایتالیا هستند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اشاره به این که ایتالیا یکی از بزرگ ترین صادرنمایندگان کالا و خدمات در جهان است، توضیح داد: ایتالیا سال گذشته 4502 میلیارد صادرات داشته که طیف گسترده ای از کالا و خدمات از جمله ماشین آلات، لوازم الکتریکی خودرو، صنایع غذایی و ترکیبات دارویی را در بر می گیرد، بیش از نیمی از صادرات ایتالیا در داخل اتحادیه اروپا است.

وی ادامه داد: ایتالیا جزو بزرگ ترین واردنمایندگان جهان نیز هست، در سال گذشته 420 میلیارد واردات داشته و یکی از عمده ترین اقلام وارداتی آن سوخت از جمله نفت خام، گاز، محصولات پتروشیمی، انواع میوه و سبزیجات، ماشین آلات و فولاد است. بیش از نیمی از واردات ایتالیا از کشورهای عضو اتحادیه اروپا صورت می گیرد.

راضی اضافه کرد: مهم ترین اقلام صادراتی ایتالیا به جهان داروها و مواد اولیه دارویی، خودرو، قطعات یدکی، نفت خام، کفش، مبلمان، کیف و چمدان، نوشیدنی ها، طلا و جواهرات، ماشین آلات و وسایل نقلیه موتوری است.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: در صنعت مد چند برند معروف از جمله D&G، گوچی، رادا و ورساچی وجود دارد. یکی از برندهای معروف خودروسازی، FIAT است که تا زمانی که ایتالیایی بود این امکان وجود داشت که ایران با آن همکاری کند اما از زمانی که با آمریکا ارتباط برقرار کرد دیگر همکار آمریکایی اجازه کار با ایران را نمی دهد. برندهای دیگر خودرو مازراتی و لامبورگینی هستند. در بحث صنایع غذایی ایتالیا یکی از صنایع پیشرو است. نوتلا، شیرینی و شکلات، باریلاو ایلی از برندهای معروف هستند.

وی ادامه داد: از اقلام وارداتی اولیه ایتالیا خودرو است. خودرو، نفت، قطعات یدکی خودرو، تلفن های همراه، ماشین های پردازش اتوماتیک و طلا و جواهر از جمله اقلام وارداتی دیگر هستند.

راضی در مورد روابط تجاری ایران با ایتالیا، گفت: طبق آخرین آمار از مرکز آمار ایتالیا، صادرات ما 3 میلیارد و 18 میلیون بوده است. بخش عمده از این مقدار، نفت خام است. صادرات به ایتالیا از سال 2016 شروع شد. بخش عمده صادرات ما نفت خام بود. در سال های اخیر صادرات ایتالیا به ایران رشد داشته است. 5.1 میلیارد صادرات به ایران داشتند. غیر از نفت، محصولات پتروشیمی، چرم، پوست، پسته، زعفران و اتانول نیز صادر شده است.

وی اضافه کرد: پیش از تحریم حجم مبادلات تجاری ایران با ایتالیا به 8 میلیارد دلار می رسید اما از دوران تحریم این حجم کاهش چشمگیری داشته اما رابطه قطع نشده است. در شرایط پسابرجام با گشایش فضای اقتصادی و روابط بانکی بار دیگر روابط تجاری افزایش یافت و با احتساب نفت خام حجم روابط تجاری به 5 میلیارد رسید. طبق آمار ایتالیا از بعد واردات و صادرات شریک دوم ایران است. شریک اول در صادرات، فرانسه و در واردات، آلمان است اما ایتالیایی ها این را قبوا ندارند و عنوان می نمایند که آن ها شریک اول ما هستند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با بیان این که ایران با ایتالیا روابط سیاسی خوبی دارد، بیان کرد: ایتالیایی ها با هر فرصتی که برایشان پیش می آید، می خواهند روابط خود را با ایران افزایش دهند، صادرات غیر نفتی ایران به ایتالیا در سالهای اخیر روند افزایشی داشته اما هم چنان بخش عمده صادرات ایران به ایتالیا نفت و فرآورده های نفتی و میعانات گازی است، نفت اولین کالایی است که از ایران به ایتالیا صادر می گردد که در سال 2016 حدود 800 میلیون نفت صادر شده و در 2017 این رقم به 2.5 میلیارد رسیده است.

وی ادامه داد: کالای دیگر آهن و فولاد است، صادرات آهن، فولاد و قطعات فلزی به ایتالیا حدود 250 میلیون بود. آهن یکی از صنایع بسیار انرژی بر و پر مصرف آب است که این دو ماده حیاتی به راحتی استفاده می گردد و به مصرف نماینده خارجی با یارانه داده می گردد. این دو منبع احتیاج به صرفه جویی دارد اما برای مصرف آهن و فولاد از آن استفاده می نمایند. جریان بازرگانی توسعه یافته با زیرکی آهن و فولاد را صادر می نمایند و از فراوری آن خارج شده اند اما کشوری مثل ایران که انرژی را به راحتی و ارزانی در اختیار دارد اکنون صادرنماینده آهن و فولاد است.

راضی اضافه کرد: کالای دیگر چرم و پوست دباغی نشده است که ارزش پایین دارد، ایران در این زمینه خام فروشی دارد و ایتالیایی ها برای چرم از آن استفاده می نمایند که ارزش اضافه نموده بالایی دارد . ایران صادرات میوه و خشکبار نیز دارد، موادشیمیایی، پتروشیمی، مصنوعات پلاستیکی، آهن و فولاد، مواد معدنی، ماشین آلات و پشم و موی حیوانات از جمله صادرات است.، ایتالیایی ها کیوی وانار نیز وارد می نمایند اما پرتقال را خود پرورش می دهند. ایتالیا دومین صادر نماینده گوجه فرنگی و فرآورده های آن در جهان است.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین اقلامی که از ایتالیا وارد می گردد ماشین آلات است، توضیح داد: حدود 40 درصد ماشین آلات در کفش و چرم، کاشی و سرامیک، سنگ، دارو و بسته بندی و نساجی ایتالیایی هستند. ما باید دنبال نوسازی صنایع برویم و ماشین آلات تکنولوژی نو را وارد کشور کنیم تا محصولاتی که فراوری می کنیم با استانداردهای جهانی همخوانی داشته باشند.

راضی با بیان اینکه یکی از کالاهای صادراتی ایران به ایتالیا نفت خام است، بیان کرد: محصولات فولادی و نیمه تمام، خشکبار، الکل های غیر حلقوی مخصوصا اتانول، پوست خام گوسفند و گاو و انواع سنگ نیز از دیگر اقلام است، پلیمرهای اتیلن از دیگر کالاهای صادراتی ما به ایتالیا هستند.

رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا گفت: ایران ماشین آلات، توربوجت ها، انواع پمپ ها و کمپرسورها، ماشین های ظرفشویی، لوازم خانگی، شیرآلات، دیگ های بخار، پمپ های هوایی، انواع قرقره ها و ماشین آلات مکانیکی را از ایتالیا وارد می نماید. اگر نفت در مبادلات تجاری در نظر گرفته گردد، ایتالیا در اروپا شریک اول ما است که با احتساب نفت بیشترین مبادله را با ما دارند و آلمان و فرانسه بعداز ایتالیا هستند.

راضی در مورد بحث برند و برندسازی در ایتالیا، عنوان کرد: شرکت های ایتالیایی برند را هویت خود می دانند و برایشان بسیار مهم است، برند یکی از دارایی های فکری است و هر شرکتی که می خواهد وارد کار گردد ابتدا برای برند خود برنامه ریزی می نماید و با آن برند وارد بازارهای جهانی می گردد. برند آن چیزی است که مردم از یک شرکت استنباط می نمایند.

وی اضافه کرد: برندسازی خوب باعث افزایش ارزش یک شرکت می گردد و می تواند به کارکنان شرکت برای کار بیشتر و دفاع از هویت خود یعنی برند انگیزه دهد، برندسازی ارتباط تنگاتنگ و ناگسستنی با دارایی های فکری دارد، شرکت های ایرانی حتما باید با بحث برند و برندسازی و برندهای معروف ایتالیا آشنایی پیدا نمایند. برند بخش جدایی ناپذیر یک شرکت است و بدون برند شرکت نمی تواند کار خود را پیش ببرد. هر برند شعاری را به همراه دارد.

راضی ادامه داد: برخی از اوقات یک برند به قدری برای یک شرکت ارزش پیدا می نماید که اجازه استفاده از برند خود را با قیمت بسیار بالایی به شرکتی که همان محصول مشابه را فراوری می نماید می فروشد، مثل کولاکولا که ارزش برند ان حدود 70 میلیارد دلار است. برند یا داخلی و یا بین المللی است. اگر شرکتی میخواهد برندش بین المللی گردد باید در سازمان مالکیت فکری آن را ثبت کند و اگر برندی در آنجا ثبت گردد، تحت حمایت و قوانین آن سازمان قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 19 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 539

به "افزایش روابط تجاری ایران با ایتالیا در پسابرجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش روابط تجاری ایران با ایتالیا در پسابرجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید