8 ترفند آسان از بین بردن لکه سرکه از روی سنگ، لباس، چوب و سایر سطوح

به گزارش مجله پیکورو، چطور لکه سرکه را از بین ببریم؟ اگر چه از بین بردن انواع لکه ها با سرکه از روی سطوح مختلف مثل سنگ، کفپوش یا از روی لباس مهارتی است که می تواند وسایل و لوازم شما را نجات دهد. به این ترتیب اغلب ما سرکه را احتمالا به عنوان یک محلول پاک کننده اسیدی می شناسید، ولی گاهی اوقات، سرکه می تواند باعث ایجاد لکه روی لباس، فرش، مبل و سنگ گردد. در این مواقع باید حساب شده عمل نموده و به درستی اقدام به از بین بردن لکه سرکه از روی سطوح مختلف کنید. در این مقاله از در به ترفندهای پاک کردن لکه سرکه از سطوح مختلف می پردازیم.

8 ترفند آسان از بین بردن لکه سرکه از روی سنگ، لباس، چوب و سایر سطوح

نکات مهم برای از بین بردن لکه سرکه از سطوح مختلف

قبل از اقدام به پاک کردن لکه سرکه از روی سنگ، فرش، لباس، مبل و … باید به بعضی نکات توجه کنید. از بین بردن انواع لکه ها احتیاج به بعضی مقدمات دارد که اگر آن ها را رعایت نکنید، باعث می گردد نه تنها لکه مورد نظر پاک نگردد، بلکه شرایط وخیم تر از قبل گردد یا تا نابودی لباس یا سنگ هم پیش برود. قبل از انجام هر کاری باید در خصوص نکات زیر اطلاع داشته باشید:

1- سرعت عمل داشته باشید

مهم ترین موضوع به محض ریختن سرکه بر روی سنگ، فرش، لباس یا مبل این است که به سرعت اقدام به پاک کردن لکه سرکه کنید. هر گونه تعلل در از بین بردن لکه سرکه، کار را سخت تر می نماید و ممکن است باعث گردد که عطای پاک کردن لکه را به لقایش ببخشید.

احتمالا به تجربه هم دیده اید که هر وقت از زمان ریختن یک محلول یا ماده غذایی روی لباس، اگر دیر بجنبید، شانس چندانی برای از بین رفتن لکه ها نخواهید داشت.

2- برای از بین بردن لکه سرکه از یک نقطه آغاز کنید

برای اینکه مطمئن شوید پاک نماینده ای که برای پاک کردن لکه سرکه به کار می برید، به بافت پارچه یا سطح آسیب نمی رساند، حتما از قبل روی یک نقطه دیگر امتحان کنید.

3- پاک نماینده آنزیم دار به کار ببرید

پاک نماینده های حاوی آنزیم، به خوبی از پس پاک کردن لکه ها برمی آیند. این پاک نماینده ها، پروتئین ها را تجزیه می نمایند و لکه ها را در خود حل نموده و از بین می برند.

4- اصول پاک کردن لکه را رعایت کنید

در زمان پاک کردن لکه، از قلم نیاندازید که همواره لکه (هر لکه ای) را از قسمت بیرونی به سمت مرکز لکه هدایت کنید. اگر روی سطح یا پارچه را یک پارچه با شوینده بکشید و آن را پخش کنید، قسمت های تمیز هم به لکه آغشته می شوند و لکه بزرگ تر و پاک کردن آن سخت تر می گردد.

5- لکه را نمالید

مالیدن پارچه ای که روی آن لکه ایجاد شده است، باعث می گردد لکه به بخش های زیرین و عمیق تر پارچه، نفوذ کند و این یعنی وخیم تر شدن اوضاع.

6- محل لکه را چک کنید

بعد از اینکه لکه سرکه یا انواع دیگر لکه را پاک کردید، محل لکه را چک کنید تا از پاک شدن آن مطمئن شوید. تا قبل از اینکه لکه ها به طور کامل پاک نشده باشند، آن ها را خشک نکنید، یعنی پارچه یا لباس را در خشک کن نیندازید. چون در صورتی که لکه ها پاک نشوند و آنها را خشک کنید، لکه ها بیشتر روی پارچه، می مانند و این کار باعث ثبات و دوام لکه روی پارچه می گردد.

ترفندهای از بین بردن لکه سرکه از روی سنگ

اگر روی سطح سنگی، سرکه انگور سفید یا قرمز ()، سرکه سیب () یا سرکه بالزامیک () ریخت، به محض ریختن سرکه، یک پارچه تمیز و جاذب از جنس میکروفایبر روی سرکه بیندازید.

دقت کنید که پارچه را روی سنگ نمالید. پارچه را روی سرکه بیندازید و اجازه دهید سرکه جذب دستمال گردد. سپس به آرامی با یک پارچه دیگر یا با قسمت خشک پارچه، رطوبت سرکه را بگیرید. در آخر، روی سنگ را آب سرد بریزید و با دستمال خشک کنید.

از بین بردن لکه سرکه با جوش شیرین

اگر بعد از پاک کردن سرکه از روی سنگ، هنوز لکه به قوت خود به جای مانده بود، مقداری جوش شیرین را با کمی آب سرد مخلوط کنید تا یک مایه خمیری به دست بیاید. این خمیر را به آرامی روی لکه بمالید و اجازه دهید به مدت 20 تا 30 دقیقه بماند. جوش شیرین، لکه سرکه را از روی سنگ، بلند می نماید. سپس با یک پارچه یا اسفنج نمدار، خمیر را از روی سنگ بردارید.

پاک کردن لکه سرکه با مایع ظرفشویی

مایع ظرفشویی یکی از برترین شوینده ها و لکه برها برای پاک کردن لکه سرکه است. در این روش، بعد از اینکه لکه را با دستمال خشک کردید، چند قطره مایع ظرفشویی را در آب بریزید و حل کنید. سپس محلول را با یک فرچه نرم مثل مسواک روی لکه بمالید. بعد از پاک شدن لکه، با یک اسفنج یا پارچه مرطوب و نرم، کف ها را از روی سطح سنگ پاک کنید. در آخر، سنگ را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

برای خرید انواع و می توانید به صورت خرید یا اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای اقدام کنید.

از پاک نماینده های سنگ بهره ببرید

اگر همه این روش ها را امتحان کردید و لکه سرکه پاک نشد، باید به یک متخصص مراجعه کنید. برای پاک کردن لکه سرکه از روی بعضی سنگ ها مخصوصا سنگ های مرمر، باید به صورت تخصصی تر وارد عمل شوید.

این سنگ ها معمولا شوینده های مخصوصی دارند و بدون اینکه به سنگ آسیب بزنند، لکه را از روی آنها پاک می نمایند. بر اساس دستورالعمل پاک نماینده مخصوص سنگ پیش بروید و اقدام به پاک کردن لکه سرکه کنید. سپس سطح سنگ را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

روش های پیشگیرانه از لکه سرکه

از قدم گفته اند که پیشگیری بهتر و راحت تر از درمان است. بنابراین برای اینکه از ریختن سرکه روی سطح یا از تکرار این اتفاق، جلوگیری کنید، اقدامات زیر را انجام دهید.

  • روی سطح سنگ، یک زیر انداز، سینی یا دستمال بیندازید و بعد اگر می خواهید سرکه را در ظرف بریزید، این کار را انجام دهید.
  • از سرکه برای پاک کردن سطوح سنگی استفاده نکنید.
  • در صورت ریختن سرکه روی سنگ، سریعا آن را پاک کنید. سپس آن را بشویید تا آثار سرکه از روی سنگ زدوده گردد.

از بین بردن لکه سرکه از روی چوب

اگر سرکه روی سطح چوبی مثل پارکت و … ریخت، برای پاک کردن لکه سرکه از چوب، به روش های زیر عمل کنید.

پاک کردن لکه سرکه از چوب با استفاده از روغن های گیاهی

از آن جایی که برای از بین بردن لکه سرکه از روی چوب، امکان شستن چوب وجود ندارد و اگر آن را بشویید، سرکه به بخش های دیگر چوب هم نفوذ می نماید، از روغن های گیاهی مثل روغن زیتون یا روغن کانولا برای برطرف لکه سرکه بهره ببرید.

در این صورت، مقداری از روغن مورد نظر را روی یک پارچه تمیز و نرم بریزید. سپس آن را به آرامی روی لکه بمالید. چند دقیقه بعد، با یک پارچه تمیز و خشک، سطح چوب را جلا دهید.

را به روش های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای می توانید بخرید.

برطرف لکه سرکه با استفاده از پاک نماینده های مخصوص چوب

بعضی از پاک نماینده ها مخصوص از بین بردن لکه های اسیدی از روی چوب، فرموله شده اند. برای استفاده از این پاک نماینده ها، مقداری از این پاک نماینده ها را روی یک ناحیه از چوب بریزید و طبق دستورالعمل روی پاک نماینده پیش بروید.

اگر به چوب آسیب نزد، پاک نماینده را روی لکه سرکه بریزید. سپس با یک پارچه تمیز یا نمدار (طبق توصیه شرکت سازنده پاک نماینده چوب) روی چوب بکشید تا آثار به جامانده هم پاک شوند.

انواع را به روش های حضوری و اینترنتی از فروشگاه های تهیه کنید.

نکات تکمیلی برای پاک کردن لکه سرکه از روی چوب

  • از سرکه برای پاک کردن سطوح چوبی به هیچ عنوان استفاده نکنید چون سرکه روی چوب، لکه می اندازد.
  • در زمان پاک کردن لکه سرکه از روی چوب، شوینده های اسیدی و حاوی جوهر نمک به کار نبرید. این شوینده ها باعث ایجاد آسیب روی چوب می شوند.
  • در صورت عدم موفقیت در پاک کردن سرکه از روی چوب به روش خانگی، از یک نجاری یا مبل شویی مطمئن، هدایت یا یاری بگیرید.

از بین بردن لکه سرکه از روی لباس

اگر سرکه روی لباس ریخته باشد، قسمتی را که سرکه ریخته است، با آب سرد بشویید. سپس یک اسفنج را در آمونیاک بزنید و روی لکه سرکه به آرامی بمالید، طوری که سرکه را پخش نکنید و به سمت مرکز هدایت کنید. سپس پارچه را با آمونیاکی که روی آن وجود دارد، در ماشین لباسشویی بیندازید و بشویید.

پاک کردن لکه سرکه از روی لوازم منزل

اگر روی لوازم منزل مثل کابینت ها، نرده ها و …، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید و 2/3 لیوان دسته دار فرانسوی یا فنجان، الکل را با هم مخلوط کنید. سپس یک پارچه تمیز یا اسفنج را در محلول بزنید و روی لکه بزنید تا آثار آن از بین برود. سپس آن را با یک دستمال خشک و تمیز، پاک کنید. تا زمان پاک کردن لکه ها، شست وشو را ادامه کنید.

پاک کردن لکه سرکه از روی فرش و موکت

اگر روی فرش، سرکه ریخت، 1 لیوان دسته دار فرانسوی آب گرم را در یک کاسه بریزید و 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و 1 قاشق غذاخوری سرکه سفید را با هم مخلوط کنید. سپس یک پارچه تمیز را در محلول بزنید و روی لکه به آرامی بمالید تا زمانی که لکه کمرنگ شده و از بین برود. در آخر، لکه را با آب سرد بشویید و خشک کنید.

شوینده های مختلف برای از بین بردن لکه سرکه از روی لباس، موکت و فرش

برای پاک کردن لکه سرکه از روی پارچه و لباس های پارچه ای، از شوینده های معمولی، سفیده نماینده ها بر پایه اکسیژن و مایع ظرفشویی بهره ببرید.

سوالات متداول درباره برطرف لکه سرکه از سطوح مختلف

لکه سرکه را با چی از روی لباس پاک کنیم؟

برای از بین بردن لکه سرکه از روی لباس می توانید از شوینده های معمولی، سفید نماینده ها بر پایه اکسیژن، مخلوط آب و الکل بهره ببرید.

آیا سرکه باعث پوسیدگی فرش می گردد؟

بله سرکه خاصیت اسیدی دارد و به الیاف بعضی فرش ها آسیب می زند. برای اطمینان از اینکه فرش با شوینده های مختلف آسیب نبیند، حتما آن را ابتدا در گوشه ای کوچک از فرش امتحان کنید. اگر رنگ و الیاف فرش آسیبی ندید بقیه لکه را از روی فرش پاک کنید.

بوی سرکه را از روی فرش چگونه از بین ببریم؟

برای از بین بردن بوی سرکه از روی فرش، محلی که سرکه ریخته را ابتدا با استفاده از دستمال کاغذی و بعد با یک دستمال نخی نرم و لطیف پاک کنید. سپس مقداری جوش شیرین روی آن قسمت بریزید ریخته و بعد از 20 دقیقه جاروبرقی بکشید. اگر بوی سرکه به طور کامل از بین نرفت، می توانید مقداری پودر قهوه روی آن قسمت از فرش که بوی سرکه می دهد بریزید و پس از چند دقیقه جارو برقی بکشید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 16 مهر 1403 بروزرسانی: 16 مهر 1403 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2310

به "8 ترفند آسان از بین بردن لکه سرکه از روی سنگ، لباس، چوب و سایر سطوح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ترفند آسان از بین بردن لکه سرکه از روی سنگ، لباس، چوب و سایر سطوح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید