6 سناریو بعد از غیرقانونی خواندن تعلیق مجلس از طرف دادگاه عالی انگلیس

به گزارش مجله پیکورو، یک روزنامه آلمانی در مطلبی به آنالیز سناریوهای پیش روی انگلیس بعد از غیرقانونی اعلام شدن تعلیق مجلس این کشور از طرف دادگاه عالی پرداخت.

6 سناریو بعد از غیرقانونی خواندن تعلیق مجلس از طرف دادگاه عالی انگلیس

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه تاگس شاو آلمان در مطلبی به موضوع سناریوهای احتمالی که می تواند در انگلیس به وقوع بپیوندد بعد از غیر قانونی خواندن تعلیق مجلس این کشور از طرف دادگاه عالی انگلیس پرداخته و نوشت: این تصمیم دادگاه عالی انگلیس شکست سختی برای بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس محسوب می گردد؛ اما این تصمیم برای ادامه جریان برگزیت هیچ شفافیتی را ایجاد نکرد و در اینجا بعضی سناریوها قابل تصور است.

دادگاه عالی انگلیس روز سه شنبه با صدور حکمی اعلام نمود: تصمیم بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا در تعلیق جلسات مجلس به مدت 5 هفته، غیرقانونی بوده است. نخست وزیر انگلیس قصد داشت با تعلیق مجلس، مانع از مخالفت نمایندگان با طرح دولت برای خروج از اتحادیه اروپا گردد.

در رأی دادگاه عالی انگلیس آمده است: تصمیم نخست وزیر برای تعلیق مجلس غیرقانونی بوده است چرا که این تصمیم بدون هیچ گونه توجیه منطقی، بر توانایی مجلس برای اجرای فعالیت های قانونی تأثیر منفی گذاشته و مانع از اجرای فعالیت های قانونی نمایندگان شده است.

رئیس مجلس عوام انگلیس نیز خواستار برگزاری فوری نشست نمایندگان شده است. اکثر نمایندگان مجلس عوام با تصمیم جانسون برای خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا مخالفت نموده اند.

سناریوی اول: کناره گیری بوریس جانسون

جرمی کوربین، رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون در انگلیس بعد از این تصمیم دادگاه عالی کشورش از بوریس جانسون خواست که هر چه زودتر کناره گیری کند. البته نخست وزیر انگلیس تا به حال این مسئله را رد نموده است.

در صورت کناره گیری جانسون ملکه الیزابت دوم وارد بازی می گردد و می تواند حکم ساختن یک دولت جدید را ارائه دهد. اما مسئله این است که این حکم به چه کسی باید ارائه گردد. محافظه کاران انگلیس دیگر اکثریت مجلس را در اختیار ندارند اما همچنان قویترین فراکسیون در مجلس هستند. اما اگر اپوزیسیون به اتفاق آراء روی عهده داری این مسئولیت توسط جرمی کوربین و یا نامزد دیگری توافق نمایند تغییر دولت می تواند اتفاق بیفتد.

سناریوی دوم: انتخابات مجلسی زودهنگام

جانسون بعد از حکم دادگاه عالی انگلیس مجددا خواستار برگزاری انتخابات مجدد قبل از سرانجام اکتبر شده است. نخست وزیر انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که واضح است که حالا باید انتخابات مجدد برگزار گردد.

البته حزب کارگر انگلیس می خواهد در صورتی با این درخواست جانسون موافقت کند که یک برگزیت نامنظم آشکارا رد گردد. جانسون این مسئله را رد می نماید. وی حتی بعد از کناره گیری هم نمی تواند مستقیما انتخابات مجدد را در پیش گیرد و به حمایت دو سوم مجلس نمایندگان احتیاج دارد.

سناریوی سوم: تعویق تاریخ برگزیت

با توجه به شرایط سیاست داخلی مبهم، لندن می تواند خواستار تعویق مجدد تاریخ برگزیت بعد از 31 اکتبر گردد. البته در طرف دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا هم باید با این مسئله موافقت نمایند. نخست وزیر لوکزامبورگ اخیرا این مسئله را به عنوان یک کابوس ارزیابی نموده و در این باره گفته است که شهروندان بالاخره خواستار شفافیت هستند.

فرانسه هم اعلام نموده است که ما تنها در صورتی با تعویق تاریخ برگزیت موافقت می کنیم که یک دلیل خوب برای آن وجود داشته باشد که این دلیل می تواند انتخابات مجدد و یا برگزاری یک همه پرسی دوم باشد. با این حال اگر چه بسیاری کشورهای اروپایی به دلیل فراز و نشیب های زیاد در جریان برگزیت عصبی شده اند، اما اکثر آن ها تعویق مجدد تاریخ برگزیت را به یک خروج نامنظم این کشور از اتحادیه اروپا ترجیح می دهند.

سناریوی چهارم: توافق بر روی یک برگزیت جدید

جانسون ممکن است کوشش کند تا 31 اکتبر به توافقی جدید با اتحادیه اروپا دست پیدا کند. مجلس انگلیس تا به حال 3 بار توافق اجرا شده بین دولت ترزا می با اتحادیه اروپا را رد نموده است. مسئله مورد مناقشه طرح مربوط به مرزهای ایرلند در این توافق است.

جانسون خواستار حذف بند مربوط به مرزهای ایرلند در این توافق است.

سناریوی پنجم: وقوع برگزیت بدون توافق

در صورت یک برگزیت بدون توافق عضویت انگلیس در بازار داخلی و اتحادیه گمرگی این اتحادیه هم به صورت ناگهانی سرانجام پیدا می نماید. اجرای دوباره کنترل های تعرفه ای و شخصی عواقب گسترده ای برای شهروندان و اقتصاد انگلیس خواهد داشت. مجلس عوام قبل از آغاز تعلیق اجباری، قانونی را تصویب کرد که برگزیت نامنظم را رد می کرد. بر این اساس بدون توافق با بروکسل برگزیت باید حدود 3 ماه دیگر به تعویق بیفتد. اما جانسون در واکنش به این قانون گفته است که وی ترجیهح می دهد مرده در گور قرار گیرد به جای اینکه برگزیت را یک بار دیگر به تعویق بیاندازد. وزاری کابینه انگلیس اعلام نموده اند که دولت به دنبال شکاف هایی در قانون تاخیر برگزیت مجلس است تا بتواند یک برگزیت بدون توافق را در سرانجام اکتبر امکان پذیر سازد.

سناریوی ششم: پس دریافت درخواست خروج از اتحادیه اروپا

برای لندن همواره این امکان وجود دارد که تا زمان تاریخ برگزیت درخواست خروج را بدون موافقت اتحادیه اروپا و به صورت یکجانبه پس بگیرد. این سناریو بعد از پیروزی حزب کارگر و در صورت برگزاری یک انتخابات مجدد قابل تصور است. این حزب در صورت پیروزی خود برگزاری یک همه پرسی دوم با گزینه باقی ماندن در اتحادیه اروپا را وعده داده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 354

به "6 سناریو بعد از غیرقانونی خواندن تعلیق مجلس از طرف دادگاه عالی انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 سناریو بعد از غیرقانونی خواندن تعلیق مجلس از طرف دادگاه عالی انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید