نورپردازی اتاق خواب چگونه باید باشد؟

به گزارش مجله پیکورو، وقتی می خواهیم هر فضایی را روشن کنیم ، نقطه آغاز این است که به نحوه استفاده از فضا و چگونگی یاری و افزایش نور به این فعالیت ها توجه کنیم. بدیهی است که اتاق خواب ها عمدتاً برای خواب استفاده می شوند ، اما نورپردازی برای کارهای متعددی مانند لباس پوشیدن ، آرایش کردن ، بستن چمدان برای مسافرت ، نظافت ، تماشای تلویزیون ، مطالعه و داشتن لحظات عاشقانه لازم است. لذا در این مقاله به نحوه نورپردازی اتاق خواب می پردازیم.

نورپردازی اتاق خواب چگونه باید باشد؟

نورپردازی مناسب

دکوراسیون اتاق خواب شما ممکن است عالی باشد ، اما اگر نورپردازی اتاق خواب مناسب نباشد ، فضایی را که می خواهید در اتاق خواب به دست نمی آورید. وقتی می خواهید خواب خوبی داشته باشید ، نور بسیار مهم است. شما نمی خواهید درست قبل از خواب در اتاقی پر از نورهای خشن بگذرانید یا هر بار که شب برای دستشویی از خواب بلند می شوید اتاق را پر از نور کنید. بسیار مهم است که مطمئن شوید سطوح مختلف نور را برای بخش های مختلف روز و شب دارید.

نورت را کم کن

در نورپردازی اتاق خواب ، در حالی که قبل از استراحت یا خواب به نور کم در اتاق خواب ها احتیاج دارید ، برای لباس پوشیدن ، آرایش کردن یا به خصوص در صبح در فصل زمستان به نور روشن تری احتیاج دارید. بسته به فعالیت هایی که در اتاق خواب انجام می دهید ، احتیاج شما به نور نیز تغییر می نماید. ما سوئیچ های دیمر در اتاق خواب ها را برای پاسخگویی به احتیاجهای سطح نور مختلف توصیه می کنیم. سوئیچ های دیمر نیز مصرف انرژی را کاهش می دهند و به شما یاری می نمایند قبض های برق کمتری بپردازید.

از نور غیر مستقیم بهره ببرید

در نورپردازی اتاق خواب نوری را انتخاب نکنید که مستقیماً به چشمان شما می رسد. در صورت امکان از نور غیر مستقیم بهره ببرید. از چراغ های سقفی توکار یا نورافکن استفاده نکنید. نورهایی که در هنگام خواب مستقیماً از بالا به سمت شما می آیند می توانند آزاردهنده باشند. بهتر است از چراغ های LED مخفی در سقف بهره ببرید. از چراغ هایی بهره ببرید که از زیر مبلمان شما به سطح اتاق پخش می شوند یا از چراغ های پشتی که دیوار پشت تخته شما را روشن می نمایند.

آیا در رختخواب مطالعه می کنید؟

راه چاره های نورپردازی زیادی برای کسانی که دوست دارند در رختخواب مطالعه نمایند وجود دارد.

چراغ های رومیزی کنار تخت

در نورپردازی اتاق خواب مدل هایی از چراغ های رومیزی را در کنار تخت استفاده کنید که کلاه دارند یا از پشت سپر نور می دهند. اگر هیچ خط برق در کنار تخت وجود ندارد ، می توانید از چراغ های رومیزی قابل حمل و بی سیم برای مطالعه در کنار تخت بدون دردسر سیم کشی بهره ببرید.

لوازم سر تخت

بهتر است در نورپردازی اتاق خواب از منبع نوری بهره ببرید که کلاهک و فیلتر نور داشته باشد. فیلتر نور به وسیله کلاه آباژور هم نرم است و هم مزاحم خواب همسرتان نمی شود. چراغ های مطالعه همراه با چراغ های ال ای دی مارپیچی نیز وجود دارد که می توانید این لوازم را انتخاب کنید.

چراغ مطالعه

لامپ های مطالعه LED با نورپردازی بر روی تخته سر نصب شده است. شما هم می توانید اینها را انتخاب کنید. لامپ های آویز که از سقف سر تخت شما آویزان شده اند نیز می توانند بسیار مفید باشند. شما باید یک خط برق برای دو طرف تخت در سقف بکشید. سوکت های سر تخت را خالی نگه دارید و نورپردازی اتاق خواب خود را متقارن و مجذوب کننده کنید. سطح لامپ های آویز باید 30 سانتی متر بالاتر از پاتختی کنار تخت باشد.

بخش مهم در اینجا این است که شما باید نورپردازی اتاق خواب را کنترل کنید تا در حین مطالعه مزاحم شریک زندگی خود نشوید. باید از کلیدهای جداگانه برای چراغ های هر طرف تخت بهره ببرید.

نور آبی را کنترل کنید

نور آبی یکی از داغ ترین موضوعات نورپردازی اتاق خواب در چند سال اخیر است. ما می دانیم که نور آبی بر سلامت و شادی ما تأثیر می گذارد. محققانی وجود دارند که ادعا می نمایند نورهای آبی به افزایش بهره وری ، کوتاه شدن زمان بهبودی پس از جراحی ، کاهش افسردگی و درمان بعضی از بیماری های تخریب نماینده مانند زوال عقل یاری می نماید. از سوی دیگر ، ادعاهایی وجود دارد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آبی می تواند باعث بیماری های مرتبط با عدم تعادل هورمونی شود که منجر به مشکلاتی مانند چاقی و دیابت می شود.

از پرده های تیره استفاده نمایید

در نورپردازی اتاق خواب مهم است که اتاق خواب ها تاریک باشند. خوابیدن در تاریکی یاری بسیار مثبتی به سلامتی شما می نماید. نور خیابان نباید به اتاق خواب سرایت کند. در صورت امکان ، اتاق خواب را با استفاده از پرده های تیره عایق کنید. بدین ترتیب اگر می خواهید در تعطیلات خود کمی بیشتر بخوابید ، از بیدار شدن نور خورشید نیز جلوگیری می کنید.

از چراغ های کف در اتاق خواب های بزرگ بهره ببرید

اگر اتاق خواب بزرگی دارید ، استفاده از یک چراغ کف در گوشه اتاق به ایجاد احساس صمیمیت در اتاق خواب یاری می نماید. آنهایی که درپوش لامپ های کف دارند یا آنهایی که به دیوار نور می دهند را بهره ببرید. هنگام انتخاب لامپ های کف برای اتاق خواب هایی با سقف کم در اتاق زیر شیروانی ، چراغ های کف بلند را انتخاب نکنید.

از نقاط مجزا در اتاق خواب بهره ببرید

اگر قسمت مجزا در اتاق دارید ، از نورپردازی اتاق خواب در این قسمت بهره ببرید. برخورد درهای کابینت که تا سقف امتداد دارند به لامپ های آویز آزاردهنده خواهد بود. علاوه بر این ، استفاده از نور ال ای دی که با باز شدن درها در کمدهای اتاق رختکن فعال می شود ، به زندگی شما آرامش می بخشد.

در اتاق هایی با سقف بلند از چراغ های آویز بزرگ استفاده نمایید

اگر اتاق خواب شما سقف بلندی دارد ، در نورپردازی اتاق خواب ، آویز یا لوستری بزرگ تر از حد معمول انتخاب کنید تا از آن نهایت استفاده را ببرید. بدین ترتیب هوای متفاوتی به اتاق خواب می بخشد ، فضا را پر می نماید و اجازه می دهد اتاق گرم تر به نظر برسد.

دمای رنگ را درست انتخاب کنید

در مواجهه با رنگ های مختلف نور با لامپ های کم مصرف و LED از لامپ هایی با دمای رنگ 2700 یا 3000 کلوین در نورپردازی اتاق خواب بهره ببرید. اینها بیشتر به رنگ زرد روشن یا گرم فروخته می شوند. این لامپ ها اثر آرامش بخش دارند و برای اتاق خواب مناسب هستند.عنوان مثال ، 6500K یک نور سفید رنگ است ، ساختار انرژی زا دارد و بنابراین برای اتاق خواب مناسب نیست. بنابراین ، این لامپ ها را با دمای رنگ سرد انتخاب نکنید.

منبع: اتاق
انتشار: 27 شهریور 1401 بروزرسانی: 27 شهریور 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2120

به "نورپردازی اتاق خواب چگونه باید باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نورپردازی اتاق خواب چگونه باید باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید