نکات مهمی از کشور سوئیس

به گزارش مجله پیکورو، سوییس کشور وسوسه انگیزی برای گردشگران است.

در کنار جاذبه های مدرن و امروزی ، این کشور از لحاظ تاریخی نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد. در این مطلب قصد داریم این کشور را از لحاظ تاریخ، شرایط آب و هوایی، موقعیت سوق الجیشی و مسائلی از این دست بررسی کنیم. اگر احتمال این که بخواهید روزی به این سرزمین سفر کنید وجود دارد عقل حکم می کند در این مطلب با ما باشید.

نکات مهمی از کشور سوئیس

تاریخ سوییس

تاریخ سرزمین به حدود 150,000 سال قبل باز می شود. بر اساس برآوردها، قدیمی ترین شهرک کشاورزی یافت شده در این منطقه متعلق به 5300 سال قبل از میلاد می باشد. La Tène یکی از اولین فرهنگ های تولد یافته در این منطقه است و در عصر آهن در حدود سده پنجم قبل از میلاد پیشرفته است. یکی دیگر از مهم ترین قبایل سلتی در سوئیس هلوتی ها (Helvetii) بودند که ارتش روم به رهبری ژولیوس سزار در جریان جنگ Bibracte، آنها را شکست داد.

نام رسمی این کشور، کنفدراسیون سوئیس (Confoederatio Helvetica) است که در سال 1292 تاسیس شده است. علاوه بر این، سوئیس در زبان آلمانی Schweiz، در ایتالیایی Svizzera، در فرانسه Suisse و در زبان رومانش Svizra خوانده می شود. در سال 1292، سوئیس اتحادیه ای از سه کانتون (یکی از انواع تقسیمات کشوری در برخی از کشورها) اصلی بود تحت حکومت هابسبورگ (Habsburg) بود و در سال 1815 آزاد شد. مرکز این کشور برن است و واحد پول رسمی آن فرانک سوئیس است.

موقعیت جغرافیایی

نزدیک به هفتاد درصد این سرزمین را کوه های سر به فلک کشیده پوشانده که 60 درصد این منطقه کوهستانی در کوه های آلپ قرار گرفته است. سوئیس با مساحت 41,283 کیلومتر مربع، کشور کوچکی به شمار می رود و پنج کشور فرانسه، آلمان، ایتالیا، اتریش و لیختن اشتاین آن را در بر گرفته اند. بازل، ژنو، برن، لوزان و زوریخ پنج شهر مهم سوئیس می باشند. این کشور 26 کانتون دارد که در 17 کانتون به زبان آلمانی و در 4 کانتون غربی یعنی ژنو، نوشاتل (Neuchâtel)، ژورا (Jura) و کانتون وو (Vaud) به زبان فرانسوی صحبت می کنند. در چهار منطقه جنوبی در کانتون های گروبوندان (Graubünden) به زبان ایتالیایی صحبت می کنند و در تیچینو (Ticino) زبان رومانش (Romansh) که ریشه ای لاتین دارد رواج دارد.

آب و هوای غالب این سرزمین معتدل است. در تابستان ها گرم و مرطوب و در زمستان ها سرد و برفی است. بلندترین یخچال کوهستان آلپ به طول 14 مایل که میراث جهانی یونسکو نیز هست در سوئیس قرار گرفته است. مرتفع ترین ایستگاه قطار اروپا Jungfraujoch با ارتفاع 11,330 پا در این کشور واقع شده است. علاوه بر اینها سازمان تجارت جهانی، مقر اروپایی سازمان ملل متحد، کمیساریای عالی حقوق بشر در سازمان ملل متحد، سازمان بهداشت جهانی، مجمع جهانی اقتصاد، اتحادیه بین المللی فرودگاه ها و کتابخانه مجازی شبکه جهانی و سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) در شهر ژنو واقع شده اند. بعد از سوئد، بالاترین سن امید به زندگی در اروپا به سوییس تعلق دارد. سال هاست که سوئیس در مناسبات سیاسی و نظامی اعلام بی طرفی کرده است.

تنها کشوری است که به ازای هر کیلومتر مربع مساحت، بیش از یک کیلومتر جهت پیاده روی دارد. همچنین مشهورترین و زیبا ترین پیست اسکی جام جهانی داونهیل در کوه Lauberhorn واقع شده است. این کشور بهترین مکان برای تجربه یک قایق سواری لذت بخش است. علاقه مندان به گلف می دانند که این کشور یکی از بهترین زمین های گلف کل اروپا را در اختیار دارد. دین بیشتر مردم سوئیس، کاتولیک و پروتستان است.

مردم این کشور به ورزش های فوتبال، هاکی روی یخ و تنیس بسیار علاقه دارند. دو بازیکن مطرح تنیس راجر فدرر و مارتینا هینگیس در این کشور متولد شده اند. سوئیس اولین کشوری است که دموکراسی مستقیم را شامل دادخواست های عمومی و همه پرسی، به مرحله اجرا درآورده است. دفتر مرکزی شرکت نستله (Nestlé)، بزرگترین تولیدکننده مواد غذایی و آشامیدنی در شهر وو وه (Vevey) قرار گرفته است. اولین شکلات تخته ای جهان نیز در سال 1819 از طریق François-Louis Cailler، در این کشور تولید شد. مردم سوئیس، سالانه حدود 22 پوند شکلات می خورند. کشاورزی و باغداری جایگاه ویژه ای در این کشور دارد. در این مقاله گوشه ای از ویژگی های منحصر به فرد این کشور زیبا بازگو شد اما از ما می شنوید، به اینها بسنده نکنید بار سفر ببندید و خودتان راهی شوید.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 فروردین 1401 بروزرسانی: 3 فروردین 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1979

به "نکات مهمی از کشور سوئیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات مهمی از کشور سوئیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید