ناسا کاوشگرهای 45 ساله وویجر را در فضای میان ستاره ای خاموش خواهد نمود

به گزارش مجله پیکورو، بشر به شدت به سرانجام یک دوره تاریخی کاوش فضایی نزدیک شده است و دو فضاپیمای وویجر که در فضای میان ستاره ای به سر می برند، به تدریج توان لازم برای ادامه مأموریت را از دست می دهند و ناسا میخواهد آن ها را خاموش کند.

ناسا کاوشگرهای 45 ساله وویجر را در فضای میان ستاره ای خاموش خواهد نمود

در سال 1977 میلادی بود که کاوشگرهای وویجر 1 و 2 ناسا پرتاب شدند و بزرگ ترین ماجراجویی را که تا کنون به وسیله یک کاوشگر فضایی بدون سرنشین انجام شده است، شروع کردند. آن ها با سفر از کنار تمام سیارات بیرونی منظومه شمسی، درک ما را از منظومه شمسی و چگونگی به وجود آمدن آن به طور اساسی تغییر دادند.

اما حالا سفر میان ستاره ای این کاوشگرهای نمادین که تقریبا 45 سال طول کشیده است رو به سرانجام است و ناسا میخواهد فرآیند خاموش کردن سیستم فضاپیماها را شروع کند. هیچ ساخته بشر تا کنون به مقدار این کاوشگرها سفر ننموده است و این موضوع ثابت می نماید که بشر برای کاوش ژرفای فضا باید گام های بعدی خود را بردارد.

سرانجام نیروی وویجر 1 و 2 ناسا

این دو کاوشگر که در سال 1977 به فضا پرتاب شدند، مرزهای کاوش فضایی را پشت سر گذاشتند و از آن موقع تا کنون به این کار ادامه داده اند. این کاوشگرها بسیار در اعماق فضا پیش رفته و نسبت به هر ساخته دیگر بشر از سیاره زمین دورتر شده اند. به این ترتیب، این مسافران احتمالا رکورد دورترین اشیاء ساخته شده به وسیله انسان را برای چندین دهه، اگر نه یک قرن، حفظ خواهند کرد.

به گزارش ساینتیفیک امریکن، تصمیم قطع برق برای افزایش طول عمر کاوشگرها برای حداقل چند سال دیگر گرفته شده و مهلت قطع آن تا سال 2030 معین شده است. رالف مک نات (Ralph McNutt) فیزیکدان آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز، با اشاره به طول عمر بی سابقه کاوشگرها که انتظار می رود چهار سال دیگر دوام بیاورند، گفت: ما 10 برابر بیشتر از حد انتظار پیش رفته ایم!

چهار سال!

اگرچه باورنکردنی است، اما خیلی هم غیرمنتظره نیست. هر دو کاوشگر با رآکتور پلوتونیوم رادیواکتیو تغذیه می شوند که منبع انرژی گرمایی را برای فعالیت رایانه های کوچک داخلی که دهه ها بدون وقفه کار نموده اند، فراهم می نماید. اما افسوس که حالا زمان استراحت نزدیک است.

وویجر 1 و 2 اولین گام آزمایشی بشر به سوی دنیای گسترده تر

توان سیستم های کاوشگرها هر سال تقریبا 4 وات کاهش می یابد. بدین ترتیب با کاهش توان منبع تغذیه، به تدریج قطعات و دستگاه های بیشتری باید خاموش شوند.

لیندا اسپیلکر (Linda Spilker) دانشمند سیاره شناسی آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا که در شروع مأموریت های وویجر در سال 1977 همکاری داشت، گفت: اگر همه چیز واقعا خوب پیش برود، شاید بتوانیم مأموریت ها را تا دهه 2030 ادامه داد. این فقط به توان سیستم بستگی دارد. این نقطه محدودکننده مأموریت است.

مأموریت اولیه کاوشگرها پرواز از کنار غول های گازی منظومه شمسی یعنی مشتری و زحل بود و آن ها این کار را با موفقیت کامل انجام دادند. ارسال اولین تصاویر نزدیک و دقیق از اروپا، گانیمد، تایتان و غیره بخشی از شاهکار این کاوشگرها بود. اما شاید بتوان گفت که ثبت مهم ترین تصویر آن ها بیش از یک دهه طول کشید.

در سال 1990، وویجر 1 تصویری از زمین در فاصله 6 میلیارد کیلومتری از خورشید گرفت. تصویر نقطه آبی کمرنگ که به وسیله ستاره شناس کارل سیگن (Carl Sagan) مشهور شد، نشان داد که تمام وجود ما و سیاره ما واقعا چقدر کوچک و شکننده است زیرا همه رویدادهای بشری، مانند جنگ های تمدن های باستانی، موقعیت کوچک سیاسی ما، بهره برداری از اکوسیستم سیاره و همه و همه سفر تکاملی تا امروز، همه در یک لکه آبی کوچک در یک دنیا به ظاهر بی نهایت، سیاه و بدون تفاوت جمع شده است.

اگر ما باید تنها به یک چیز درباره این کاوشگرهای نمادین فکر کنیم، این است که نژاد بشر برای یک چشم بر هم زدن بسیار کوچک در تاریخ دنیا، در یک سیاره کوچک و شکننده که برای مدت طولانی اینجا نخواهد بود، وجود داشته است. و یک کیهان کامل وجود دارد که به ما یادآوری می نماید تا از منطقه امن و غرور انسانی خود خارج شویم و دل به بزرگ ترین ماجراجویی بزنیم.

وویجر 1 و 2 نخستین گام آزمایشی ما به سوی بزرگسالی کیهانی، به عنوان جمعیت جوانی از موجودات دارای شعور هستند و خواهند بود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از کاوشگر وویجر 1 در فضای میان ستاره ای

Credit: NASA/BGR

منبع: Interesting Engineering

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 تیر 1401 بروزرسانی: 30 تیر 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2077

به "ناسا کاوشگرهای 45 ساله وویجر را در فضای میان ستاره ای خاموش خواهد نمود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسا کاوشگرهای 45 ساله وویجر را در فضای میان ستاره ای خاموش خواهد نمود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید