حقایق عجیب و باورنکردنی درباره مسکو

به گزارش مجله پیکورو، مسکو پایتخت کشور روسیه، شهری با قدمتی کهن است. سنگ بنای ساخت این شهر در سال 1147 میلادی گذاشته شد. از آن موقع تا امروز این شهر کهن ­سال گذشته پر فراز و نشیبی را از سر گذرانده و شاهد رویدادهای تاریخی بسیاری بوده است. تاریخ مسکو با داستان­ های تزارهای افسانه ­ای، انقلاب­ های سیاسی و پیروزی ­ها و تراژدی­ ها بسیار درآمیخته است. این شهر افسانه­ ای اسرار بسیاری را در دل خود پنهان نموده است. به طوری ­که وقتی در خیابان­ های مسکو قدم می ­زنید، اگر لحظه ­ای چشم­ های خود را ببندید می توانید خود را در یکی از داستان ­های تولستوی و داستایوفسکی تصور کنید. شهر مسکو نقش مهمی در شکل­ گیری کشوری که امروز با نام روسیه می­ شناسیم ایفا نموده است. جاذبه­ های فرهنگی و تاریخی مسکو سبب شده است تا هرساله گردشگران بسیاری برای بازدید از آن ها به این شهر تاریخی سفر نمایند. از آن جا که بهتر است پیش از سفر به هر جایی، با ویژگی­ ها و جاذبه های آن آشنا باشید، در این مقاله می ­کوشیم تا شما را با بعضی از حقایق مسکو آشنا کنیم،

حقایق عجیب و باورنکردنی درباره مسکو

همراه دور زمین باشید و با تور روسیه ارزان از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما و یا رزرو تور مسکو را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

جسد لنین در آرامگاهی میان میدان سرخ مسکو نگهداری می­ گردد! از حقایق مسکو

از حقایق اعجاب انگیز شهر مسکو نگهداری جسد لنین در میدان سرخ این شهر است. ولادیمیر لنین در سال 1924 میلادی از دنیا رفته است و از آن تاریخ تا کنون سالانه چیزی حدود 13 میلیون روبل (210 هزار دلار) را خرج نگهداری جسد وی کرده اند. گروهی از دانشمندان روس دائماَ جسد لنین را آنالیز می­ نمایند تا از شرایط پوست او و حفظ حالت طبیعی آن مطمئن شوند.

جالب است بدانید جسد لنین هر 18 ماه دوباره مومیایی می­ گردد. دانشمندان، هرچند وقت یک­بار بافت­ ها و لباس ­های آسیب دیده جسد را مواد مصنوعی جایگزین می­ نمایند تا جسد مانند روز اول به نظر برسد.

اگر می­ خواهید درمورد این حقایق مسکو مطمئن شوید، باید دست به کار شوید و به مسکو سفر کرده، جسد لنین را از نزدیک ببینید.

دفن جنازه یوری گاگارین اولین انسانی که به فضا رفت، در میان دیوارهای کاخ کرملین

یوری گاگارین حتی پیش از سفر به فضا نیز در میان همتایان خود محبوب بوده است، تا حدی که وقتی برای فرستادن اولین فضانورد به فضا رأی­گیری کردند، تنها سه نفر از بیست نفری که در جلسه حضور داشتند به او رأی ندادند. اما پس از بازگشتش از فضا، شهرت او دنیا­گیر شد. گاگارین به دلیل محدودیت­ هایی که در زندگی­اش پیش آمد دیگر نمی­ توانست به فضا برگردد و همین امر سبب افسردگی شدید وی شد. او که به عنوان خلبان جنگنده ­ای ماهر سرکار برگشته بود، طی یک مأموریت آموزشی تمرینی کشته شد.

زندگی کوتاه او و شیوه مرگش سبب شد او به اسطوره­ای در میان فضانوردان تبدیل گردد. تا جایی که باز آلدرین و نیل آرمسترانگ نام گاگارین را بر روی مدال­ هایی در سطح ماه حک کردند، بعد از مرگ گاگارین، نام زادگاه او به گاگارین تغییر یافت و البته آتش­فشانی بر روی ماه به افتخار او یوری گاگارین نامیده شد.

از حقایق مسکو این است که خاکستر این فضانورد مشهور در کاخ کرملین دفن شده است. شاید ندانید اما رسمی بین فضانوردان به وجود آمده که پیش از رفتن به فضا، به کنار مزار گاگارین رفته و دسته گلی را به او تقدیم می­ نمایند.

استفاده سگ ­های ولگرد مسکو از مترو

از باورنکردنی ترین حقایق مسکو، این است که سگ­های ولگرد این شهر استفاده از مترو را یاد گرفته ­اند. حتماً شما هم پیش از این تصاویر بی­نظیری از متروهای باشکوه شهر مسکو را دیده ­اید. آن چه معمولاً ایستگاه ­های متروی مسکو را سر زبان­ ها انداخته است معماری باشکوه داخل مترو است، اما حضور سگ­ های ولگرد در آن نیز جالب به نظر می­ رسد. شاید در هیچ شهر دیگری نتوانید ایستگا ه ­های مترویی مانند ایستگاه ­های مترو مسکو بیابید که مورد استفاده سگ ­ها قرار بگیرد. اما آ ن چه درباره این متروها از حقایق باورنکردنی مسکو محسوب می گردد استفاده سگ ­ها از این قطار زیرزمینی می ­باشد. سگ ­ها برای زنده ماندن در زمستان­ های طاقت­ فرسای مسکو گاهی مجبور به تغییر محل زندگی خود هستند. این موجودات باهوش یاد گرفته­ اند تا با استفاده از صدای بلندگوی راهنما، راه خود را پیدا کرده و برای جابه­ جایی بین مناطق مختلف شهر مسکو از مترو استفاده نمایند.

جالب ترین حقایق مسکو؛ تنها 2 درصد از ساکنین مسکو، مسکویی هستند!

از حقایق جالب مسکو این است که تنها دو درصد از افرادی که در این شهر زندگی می ­نمایند، اصالتاً مسکویی بوده و جد دومشان نیز در همین شهر زندگی می­ کرده است. نیمی از جمعیت 11 میلیونی این شهر از دیگر شهرهای روسیه، به پایتخت این کشور مهاجرت کرده ­اند و سایرین هم از کشورهای همسایه به این شهر آمده ­اند.

دهه 1930 تقریباً تمام ساکنان ساختمان دولتی مسکو ناپدید شدند

بعد از انتخاب مسکو به عنوان پایتخت روسیه در سال 1918، ساختمان­ های مسکونی جدیدی برای اسکان کارمندان دولت ساخته شدند که نام آن ها را ساختمان دولتی گذاشتند. در آن موقع این محله با سالن سینمای عمومی، زمین تنیس و امکانات دیگر، به عنوان محله ­ای باکلاس شهرت پیدا کرد. از حقایق باورنکردنی مسکو این است که 800 نفر از ساکنین این محله در زمان تصفیه کبیر استالین بین سال­ های 1937-1938 دستگیر یا اعدام شدند. تعداد بالای دستگیری ­ها و اعدام­ های این ساختمان­ های دولتی که در زمانی کوتاه رخ داد، باعث شد این ساختمان­ ها به نام خانه بازداشت اولیه مشهور شوند.

از شگفت انگیز ترین حقایق مسکو؛ زیر مسکو رودخانه­ ای جریان دارد

طغیان رودخانه نگلینایا برای قرن­ ها مشکلاتی را برای ساکنین سواحل غربی خود ایجاد می­ کرد تا جایی که زندگی در این سواحل تقریباً غیر ممکن شده بود. این مشکل ادامه داشت تا بالاخره در قرن هجدهم میلادی راه حلی برای آن پیدا شد. در آن موقع راستا این رودخانه را به سمت تونلی زیرزمینی تغییر دادند و راستا طبیعی آن را مسدود کردند. از حقایق مسکو جریان رودخانه نگلینایا در زیر خیابانی به همین نام است. این رودخانه در نهایت به رود مسکوا (Moskva) می­ ریزد.

حقایق مسکو و عظیم­ ترین ناقوس دنیا را در مسکو خواهید دید

یکی دیگر از حقایق باور نکردنی مسکو، ناقوسی 200 تنی است که در زمان حکومت تزارهای روسی ساخته شده است. روس ­ها سه بار برای ساختن ناقوسی عظیم کوشش کردند. اولین ناقوس 18 تن وزن داشت و برای نواختن آن به قدرت بازوی 24 مرد نیرومند احتیاج بود. متأسفانه عمر این ناقوس کوتاه بود. آتش­سوزی برج چوبی ناقوس کرملین باعث شد زنگ بشکند و به چندین قطعه تقسیم گردد.

این مشکل برای ناقوس دوم که از ناقوس اول عظیم ­تر هم بود تکرار شد. امپراطوری آنا ایوانونا به خاطر این آتش­سوزی­ ها و ناتوانی روسیه برای تصاحب عظیم­ترین ناقوس دنیا نا امید شده بود، با این وجود فرمان ساخت ناقوس سوم را با اندازه­ای 1.5 برابر عظیم­تر از ناقوس قبلی صادر کرد. هنوز ساخت ناقوس تمام نشده بود که آتش عظیمی ساختمان تأسیسات ساخت ناقوس را سوزاند و از بین برد. طی این آتش­ سوزی زنگ ناقوس هم سوخت و نابود شد. تا 40 سال بعد هیچ­کس به یاد این ناقوس عظیم نیفتاد اما بالاخره ناقوس پیدا گشت و از میان خرابه ­ها بیرون کشیده شد. متأسفانه هنوز کسی نتوانسته زنگ مناسبی را جایگزین زنگ سوخته این ناقوس عظیم نماید و تا امروز کسی نتوانسته صدای زنگ این ناقوس عظیم را بشنود.

مسکو هفت آسمان­ خراش مشابه دارد

از دیگر حقایق مسکو این است که با انتها جنگ دنیای دوم، هفت آسمان­ خراش شبیه هم که به نام هفت خواهر شهرت دارند، در این شهر ساخته شدند. شاید این ساختمان­ ها به این دلیل ساخته شدند که در این زمان استالین گفته بود: خارجی ها به مسکو می آیند، در خیابان های شهر قدم می زنند و هیچ خبری از برج نیست. در صورتی که آن ها مسکو را با شهرهای سرمایه داری مقایسه نمایند، ما یک امتیاز منفی عظیم خواهیم گرفت. نام این ساختمان­ ها Hotel Ukraina، the Kotelnicheskaya Embankment Building، the Kudrinskaya Square Building، the Hilton Moscow Leningradskaya Hotel، وزارت امور خارجه، دانشگاه دولتی مسکو و Red Gates Administrative Building است، در سفر به مسکو این هفت خواهر ساخته شده از آهن و بتن را از نزدیک ببینید.

کرملین سرخ مسکو زمانی سفید بوده است، از حقایق مسکو

از حقایق باورنکردنی مسکو که شاید تا به حال نشنیده باشید این است که کاخ کرملین که سرخی آن به نمادی برای مسکو تبدیل شده، در ابتدا سفید بوده است. وقتی در قرن 18 میلادی کاخ با استفاده از آجر ساخته شد، رویش را رنگ سفید زدند. از اواخر قرن نوزدهم میلادی دیوارهای کاخ آغاز به تغییر رنگ کردند تا این که به رنگ سرخ امروزی درآمدند.

از ترسناک ترین حقایق مسکو؛ سفارت تونس یا خانه ارواح

برخی ­ها می­ گویند ارواح، خانه رئیس پلیس مخفی دولت استالین، لاورنتی بیری را تسخیر کرده ­اند. بین ساکنین مسکو شایعه­ ای رواج دارد که رئیس پلیس زنان زیبا را از خیابان­ های مسکو دزدیده و به خانه خود می ­برده است و بعد از آزار و اذیت این زنان، آن ها را در همین خانه می­ کشته است. در حال حاضر سفارت تونس در این ساختمان قرار گرفته است. از حقایق جالب مسکو این است که هنوز هم مردم می­ گویند روح این زنان بی­ گناه در این ساختمان سرگردان­ اند. گاهی اوقات دیپلمات­ ها می­ بینند مقالاتی که در گاوصندوق گذاشته بودند،در اتاق پخش شده ­اند. حتی عده ­ای از آن ها مدعی شده­ اند که از راهروهای ساختمان صدای پا می­ شنوند. گفته می­گردد که این دیپلمات­ ها بعد از یک مدت کوتاه اقامت در این ساختمان عجیب درخواست کرده ­اند که برای سکونت به ساختمان دیگری منتقل شوند.

از حقایق جالب مسکو؛ رکورد پخت پنکیک

از حقایق باورنکردنی و جالب مسکو، شکسته شدن رکورد پخت پنکیک در سال 2017 میلادی توسط یک شرکت فراوری آرد روسی به نام JSC MAFKA است. 16 سرآشپز حرفه ­ای طی 8 ساعت کار بی­ وقفه توانستند 12716 پنکیک درست نمایند و رکورد دنیای پخت پنکیک را شکسته و نام خود را در کتاب دنیای رکوردهای گینس ثبت کردند.

بیشتر تعداد میلیاردرهای دنیا در مسکو زندگی می ­نمایند

از حقایق باورنکردنی مسکو این است که به گفته مجله فوربس 84 میلیاردر، در شهر مسکو زندگی می­ نمایند. مجموع دارایی­ های این افراد چیزی بالغ بر 367 میلیارد دلار تخمین زده می گردد. جالب است بدانید که نیویورک با 62 میلیاردر بعد از مسکو، دومین شهر موردعلاقه میلیاردرها می­ باشد.

در ادامه بخش دیگری از حقایق باورنکردنی مسکو را به اختصار توضیح می­ دهیم:

  • از حقایق مسکو این است که رودخانه مسکوا یکی از شعبات رودخانه ولگا، طولانی­ ترین رود اروپا، با طول 140 کیلومتر در این شهر جریان دارد. در حقیقت نام شهر مسکو هم از نام همین رودخانه گرفته شده است.
  • از حقایق مسکو این است که اکثریت جمعیت این شهر مسیحی بوده و از پیروان شاخه ارتدوکس می ­باشند.
  • از حقایق مسکو باید بدانید که کتابخانه ملی روسیه که در سال 1862 در این شهر ساخته شده است، عظیم­ ترین کتابخانه اروپا محسوب می­ گردد. این کتابخانه بعد از کتابخانه آمریکا، دومین کتابخانه عظیم دنیا شمرده می­ گردد.
  • از حقایق مسکو این است که برج مخابراتی استانکیو با ارتفاع 540 متر، بلندترین برج اروپا به حساب می ­آید.
  • نام میدان سرخ مسکو هیچ ربطی به نمادهای شوروی سابق ندارد. در حقیقت نام این میدان از واژه قدیمی کرسنی (Krasnyy) به معنای سرخ و زیبا گرفته شده است.
  • از حقایق مسکو این است که کلیسای سن باسیل (Saint Basils Cathedral) که در سال 1561 میلادی ساخته شده است، امروز به عنوان یکی از نمادهای مسکو و حتی روسیه شناخته می­ گردد. البته امروز دیگر از این ساختمان به عنوان کلیسا استفاده نمی­ گردد. سن باسیل در سال­ های اخیر به عنوان یک موزه به کار خود ادامه می­ دهد.

البته تمام موارد ذکر شده تنها گوشه ­ای از حقایق باورنکردنی مسکو، این شهر افسانه ­ای و تاریخی است. شاید هیچ کس نتواند تمام حقایق جالب را درباره این شهر بیان کند. بهترین راه برای این که با تمام جذابیت­ ها، حقایق و افسانه­ های این شهر باستانی آشنا شوید، این است که بار سفر ببندید و به مسکو سفر کنید.

1+

منبع: دلتابان
انتشار: 27 بهمن 1399 بروزرسانی: 27 بهمن 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1416

به "حقایق عجیب و باورنکردنی درباره مسکو" امتیاز دهید

1 کاربر به "حقایق عجیب و باورنکردنی درباره مسکو" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایق عجیب و باورنکردنی درباره مسکو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید