همه آن چه باید از کازان بدانید ، قسمت دوم

به گزارش مجله پیکورو، روز چهارم روزی است که باید از هتل ایبیس خداحافظی کنیم و کمی به خارج شهر برویم قرار است به اینوپلیس برویم. یک شهر جدید روسی که در نزدیکی جمهوری تاتارستان قرار گرفته است. شهر اقتصادی که بر مبنای تکنولوژی بالا ساخته شده است. در واقع چیزی شبیه پارک علم و فناوری در ایران که امکانات بسیار زیادی دارد خوابگاه های دانشجویی، کلاس های درس پیشرفته، سالن های مطالعه، سالنی برای بازی کهps4 هم داشتند و در واقع مناسب برای کسانی هست که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند. بعد از اینکه ناهار را درسلف اینوپلیس خوردیم رفتیم به سمت منطقه ای برای تیراندازی، تیراندازی از تفریحات مهیج هست مخصوصا اگر مربی هم داشته باشید که یادتان بدهد در اینجا هدف از اتاقک هایی با ارتفاع های مختلف به بیرون پرتاب می شد و شما باید به سمت آن تیراندازی می کردید. تجربه ای هیجان انگیز بود، مخصوصا برای آقایان گروه. مکان تیراندازی که در نزدیکی منطقه توچالی سویاژسک قرار گرفته است که با آخرین تکنولوژی روز تجهیز شده است و تمام امکانات ضروری برای برگزاری مسابقات روسی و بین المللی را دارد.

همه آن چه باید از کازان بدانید ، قسمت دوم

جزیره سویاژسک

بعد از تیراندازی به سویاژسک رفتیم و در هتل جدید مستقر شدیم هتلی شیک به نام دژاوو شرایط آب و هوایی این منطقه به گونه ای هست که شما در زمستان می توانید به ورزش هایی مانند اسکی، اسنوبرد و تیوپ بپردازید و در زمستان کل برف ها آب شده و می توانید گلف بازی کنید و این جذابیت کازان را دو چندان می کند که شما دو جذابیت گردشگری کاملاً متفاوت را در تابستان و زمستان تجربه می کنید. منظره اتاق هتل بسیار جالب است از یک طرف افرادی را می بینید که در حال اسکی هستند و از تپه های پوشیده شده از برف به سمت پایین می فرایند، از طرفی دیگر چشم اندازی از جزیره را مشاهده می کنید. برای گروه ما که به دعوت لیانا پرواز در تور زمستانی کازان حضور داشتیم هیجانی همراه با ترس از زمین خوردن وجود داشت، اما زمانیکه متوجه شدیم مربی در کنار ما هست که آموزش بدهد، راضی شدیم. به پیشنهاد تورلیدر اسنوبرد را انتخاب کردیم در پیست بچه ها آموزش دیدیم و بعد از اینکه مربی را کاملاً خسته کردیم مهارت های اولیه را فرا گرفتیم دمای هوا منفی ده درجه هست، اما با لباس هایی که کمیته گردشگری کازان برای ما در نظر گرفته است سرمای هوا احساس نمی شود، انگار در دمای شش درجه تهران هستیم. سوار شدن تل سیژ بر فراز تپه های پوشیده از برف سویاژسک روز پر چالش و هیجان انگیزمان را آرامش بخش می کند و به سمت رستوران هتل برای صرف شام حرکت می کنیم و روز چهارم از سفر با آرامشی که بر فراز تپه های سویاژسک هست به سرانجام می رسد.

بازدید از جاذبه های سویاژسک

روز پنجم سفر با صرف صبحانه در هتل دژاوو شروع می شود، صبحانه این هتل کامل هست و هر چیزی که به عنوان صبحانه دوست دارید را می توانید میل کنید. یک نکته جالب وجود دارد و آن این است که برای نوشیدن نسکافه، هات چاکلت و ... باید سوال بپرسید به این دلیل که روی دستگاه تمام نوشیدنی ها به زبان روسی نوشته شده است و قابلیت تشخیص وجود ندارد. صبحانه ای مفصل و کامل را صرف می کنیم و به سمت جزیره سویاژسک حرکت می کنیم، در این جزیره کوچک که تعداد ساکنان آن کمتر از 300 نفر هست، 37 اثر جهانی متمرکز شده است.

معابد دینی این شهر از سال 2010 مورد بازسازی و مرمت دقیق نهاده شده اند. در اینجا می توان بهترین آثار از معماری کلیسای روسی را مشاهده کرد. قدیمی ترین کلیسای چوبی موسوم به کلیسای ترویتسکا در منطقه ولگا در سال 1551 و ظرف یک روز ساخته شده است. البته باید گفت که این جزیره فاقد هرگونه تاسیسات صنعتی و وسایل نقلیه عمومی هست و به همین خاطر در این جزیره در طول سال آرامش و آسایش حاکم هست به گونه ای که زمانی که باید به کازان برمی گشتیم تورلیدرهای ما غصه دار شده بودند. طبق برنامه سفر قرار است به یک موزه باستان شناسی برویم که یک سال هست تاسیس شده است. اما در راه بر روی رودخانه ولگای یخ زده قدمی می زنیم و با شیوه ماهیگیری بر روی یخ ها آشنا می شویم، کازان در زمستان جذابیتی فوق العاده دارد و چیزهایی تجربه می کنید که شاید در هیچ تور دیگری نتوان به دست آورد. به موزه مورد نظر رسیدیم، از قدمتی 400 ساله موزه ساخته شده است، وارد موزه می شویم خانمی مسن بارویی خوش به استقبالمان آمد، صورتی مهربان داشت و بعد از اینکه لباس ها را تحویل دادیم شروع کرد به معرفی کردن و توضیح دادن در مورد موزه، کاملا مسلط بر زبان انگلیسی، شیرین، داستان وار و البته با تعصب خاصی نسبت به جزیره سویاژسک سخن می گفت، در این موزه تاریخچه قدیمی سویاژسک از جنگ ها، لباس سربازان، زیورآلات پادشاهان را می توان مشاهده کرد. هر بخش از این موزه یک داستان جدا دارد که کاملاً برایمان توضیح داده شد. سویاژسک از نظر موقعیت برای ایوان مخوف بسیار حائز اهمیت بوده، سربازان برای تسخیر کازان از مسکو حرکت کرده و باید از رودخانه ولگا عبور کنند، اما چون راهی برای عبور از رودخانه وجود ندارد، سربازان در زمستان که دریاچه یخ زده از رودخانه عبور کرده و سویاژسک که یک مقر نظامی آن زمان بوده است، می رسند. یک انیمیشن توسط 20 ویدیو پروژکتور نمایش داده می شود که زندگی مردم روستا در 400 سال قبل را به تصویر می کشد، صداگذاری انیمیشن باعث می شود بازدیدکنندگان ارتباط بهتری با آن برقرار کنند.

در ادامه به یک محوطه ای وارد می شویم که چند کلیسا در آن هست، اما در نیمه راه ماشین متوقف می شود، ساکنان با لباس محلی حضور دارند، چند مغازه که لباس محلی، صنایع دستی و سوغات محلی مانند کوزه هایی که روی آن طرح هایی از بناهای تاریخی کازان کشیده شده است در اینجا به چشم می خورد. بساط سماور و چای زغالی مهیا هست. یک خانم بومی از ما با چای و پیراشکی داغ پذیرایی می کند و در این سفر میهمان نوازی کازانی ها برای من آشکار شد. هوا به گونه ای است که دلتان نمی خواهد آنجا را ترک کنید، اما کازانی ها بسیار وقت شناس هستند پس برای بازدید از چند معبد و کلیسا در منطقه سویاژسک حرکت می کنیم، به کلیسایی با معماری زیبا و بارنگ قهوه ای می رسیم در کلیسای جامع که در سال 1906 به سبک معماری بیزانس نو بنا نهاده شد، صندوقچه ای حاوی استخوان های کشیش کلیسا نگهداری می شود که از مهمترین مکان های مقدس شهر سویاژسک هست. ناهار را در رستورانی سنتی در منطقه سویاژسک به نام تاورنصرف می کنیم. پیش غذا سوپی بسیار خوشمزه در کاسه ای که با نان آماده شده سرو می شود.

سونای برفی

بعد از به اتمام رسیدن ناهار به سمت هتل جدید حرکت می کنیم هتلی به نام کاماترافی منظره هتل بسیار زیباست و جایی است که رودخانه کاما و ولگا به هم می پیوندند. این هتل با سایر هتل ها یک فرق عمده دارد و آن داشتن سونایی سرباز هست شما در دمای منفی 9 درجه در سونایی که برگ های کاج در آن شناور هستند، استراحت می کنید. اگر مثل ما خوش شانس باشید که دانه های برف بر سر شما فرود آید، می توانید شبی آرامش بخش را تجربه کنید. شاید غیرقابل تصور باشد که خود را در دمای ذکر شده در داخل استخر و سونای روباز تصور کنید، اما این هتل این امکان را فراهم کرده است که بتوانید حتی در سرمای زمستان در حالیکه در سونا هستید، از منظره سفید و برفی لذت ببرید البته امکانات دیگر مانند سونای خشک و سونای بخار هم در این هتل هست. شام در هتل به روال همیشه با سالاد که ترکیبی از ذرت، کاهو، تخم مرغ و سبزیجات دیگر است شروع می شود و با خوردن دسرهای خوشمزه کازانی به سرانجام می رسد. ما به دلیل هیجان زیادی که از سونای کاج داشتیم، خوابمان نمی برد، پس در لابی هتل سفارش چای دادیم به گفت و گویی محبت آمیز پرداختیم و کلی خندیدیم و روز پنجم این گونه به سرانجام رسید.

ماهیگیری روی رودخانه یخ زده

روز ششم خیلی سرد شروع می شود. امروز قرار هست ماهیگیری کنیم شاید این سوال به وجود بیاید که مگر در هوای برفی مخصوصا زمانیکه گفته شده رودخانه یخ زده است می شود ماهیگیری کرد؟! روز قبل ما متوجه شدیم که می شود، به منطقه ای می رویم که مطمئن باشیم ضخامت یخ زیاد هست و با راه رفتن روی آن یخ شکسته نمی شود، با سورتمه از خشکی دور می شویم، وسط رودخانه ولگا هستیم، همه جا پوشیده شده از برف است و چند نقطه سیاه به چشم می خورد، آن ها ماهیگیرانی هستند که یخ را با یک وسیله ای مانند دریل (البته نه به پیچیدگی آن) سوراخ می کنند، سر قلاب ها ماهی کوچکی به نام تل گا هست که از آن به عنوان طعمه استفاده می کنند و با آرامش ساعت ها به ماهیگیری می پردازند، ماهیگیری روی رودخانه یخ را هیچ کدام از ما تجربه نکرده ایم پس حتما یک بار آن را امتحان کنید، بعضی ماهیگیران برای تفریح ماهی می گیرند و بعضی دیگر برای امرار معاش.

بازگشت به کازان

به سمت خشکی حرکت می کنیم که اسنوموبیل را امتحان کنیم آن نیز تجربه ای از تفریحات زمستانی کازان هست. امروز قرار است دوباره به کازان برگردیم و زمان ماندن در سویاژسک به سرانجام رسیده است اما ما نیز مانند تور لیدرمان دوست داریم در سویاژسک بمانیم و از آرامش آنجا بیشتر استفاده کنیم. ناهار در هتل صرف می شود و به سمت کازان می رویم اما قبل از حرکت به سمت کازان لازم میدانم نکته ای را در مورد هتل بگویم، در این هتل صبحانه مانند سایر هتل ها نیست، یعنی به صورت سلف سرویس که شما هر آنچه که دوست داشتید، مهیا باشد و بتوانید دوباره و گاهی چند باره آن را شارژ کنید، یک منو به شما داده می َشود و شما از داخل منو یک صبحانه را سفارش می دهید. در راستا بازگشت به کازان به دلیل بارش برف کمی ترافیک هست، اما اصلا آزار دهنده نیست. همه ما در ماشین خواب هستیم که به هتل جدیدمان به نام کرستون می رسیم. در هتل یک مرکز خرید هست، می توانید سوغاتی را از هتل خریداری کنید. قیمت ها در این هتل نسبتا بالا است. مک دونالد و کی اف سی هم در این هتل هستند، هنگام شام هر شب مراسم موسیقی برپاست و کلا فضای هتل شاد و مناسب روحیه ما ایرانی هاست. در اتاق چای ساز نیست همانطور که در هتل قبلی چای ساز نبود، اما یک نکته جالبی که وجود دارد این است که در راهروی تمام طبقات آب گرمکن و سردکن وجود دارد و شما بدون نیاز به پرداخت هزینه، بدون نیاز به اینکه بخواهید اتاق خود را به مقصد کافی شاپ هتل برای خوردن چای ترک کنید کافی است چای کیسه ای با خود به همراه داشته باشید تا بتوانید با آرامش در اتاق خودتان هنگام مشاهده تلویزیون چای بنوشید.

گشت در منطقه مسلمان نشین

به سمت موزه چاک-چاک می رویم که از مهمترین موزه های کازان هست، برای ورود به موزه باید کفش های خود را دربیاورید، خانمی در مورد فلسفه چاک-چاک و طرز تهیه آن حدود 30 دقیقه توضیح می دهد و از ما با چای و شیرینی پذیرایی می کند، در طبقه پایین هم کتاب هایی در مورد انواع غذاهای روسی و تهیه آن دیده می شود که برای ما خانم ها یادگیری غذاهای روسی بسیار جالب هست. به سمتی دیگر در کازان می رویم نزدیک پارک عروسکی که روز اول آنجا را خیلی سریع و از دور دیدیم اکنون این فرصت داده شده که داخل آن هم ببینیم، هم این که وارد می شویم صدای اذان به گوش می رسد می توان فهمید که الان در منطقه ای مسلمان نشین هستیم، چرا که در طی سفر به ما گفته شد که در شهر کازان مساجد و کلیساهای زیادی کنار یکدیگر ساخته شده اند و برای احترام به مذاهب یکدیگر در آن منطقه کلیساها زنگ نمی زنند و مساجد اذان پخش نمی کنند. خلاصه وارد بخشی دیگر شدیم و یک خانم با لباس محلی قرمز و با چهره ای مهربان که لبخند شیرینی بر لب داشت از ما استقبال کرد. هر یک از ما را به پوشیدن لباس محلی و لباس های پادشاهان تاتاری دعوت کرد، شام را در همان محوطه خوردیم و به سمت هتل رفتیم.

تمرین باله

روز هفتم روزی تقریبا غم انگیز هست، چرا که سفر رو به سرانجام هست و کسی دلش نمی خواهد سفر به سرانجام برسد هنوز جا برای شناخت بیشتر کازان هست، اما برنامه امروز رفتن به آکوآ پارک هست، اینجا برنامه اختیاری شد و کسانی که دوست داشتند رفتند آکوآپارک چیزی شبیه اوپارک ایران است و کسانی هم که نخواستند مانند من به یک بازار در نزدیکی آکوآ پارک رفتند، در بدو ورود کسانی را می بینید که در حال بسته بندی بسته های بزرگ هستند، قسمت هیجان انگیز این بازار بزرگ بخش مربوط به وسایل کریسمس هست، حال و هوای این روزهای کازان چنین هست همه مکان ها در حال آماده سازی درخت های کریسمس هستند و وسایل جانبی این درخت ها خیلی دوست داشتنی هستند در این مرکز خرید لوازم خانگی، تزیینی، موکت، فرش، لوستر و ... به فروش می رسد و شما اگر قصد خرید دارید می توانید خریدی مقرون به صرفه داشته باشید. پس از گشت و گذار در این بازار به رستوران کاراول و بعد از آن به مشاهده تمرین تئاتر باله می رویم، نوجوانانی که نهایتا 22 سال سن دارند در حال تمرین هستند و دو ماه دیگر اجرا دارند و نکته جالب اینجاست که بلیط های این تئاتر ظرف مدت دو روز به فروش رسیده است. شام را در مک دونالد واقع در هتل کرستون صرف می کنیم و البته در منو مشاهده می شود که مک دونالد با قهوه سرو می شود، ولی چون با ذائقه ما همخوانی ندارد ما همان پپسی را سفارش دادیم و به اتاق ها بر می گردیم، چرا که ساعت 9.30 صبح قرار است با پرواز آتا به تهران برگردیم، بنابراین باید ساعت 7 در فرودگاه باشیم.

سرانجام سفر کازان

صبح پس از صرف صبحانه هتل را ترک می کنیم، مجددا فرآیند چک پاسپورت طول می کشد و در هواپیما می نشینیم و پرواز کمی تاخیر دارد و دلیل آن این است که به دلیل شرایط جوی هوا باید هواپیما را یخ زدایی می کردند و پس از آن با شهر کازان به امید دیدار دوباره خداحافظی کردیم و یک سفر پر از هیجان، چالش، تجربه های جدید را در حالیکه همه حداقل یک کیلو اضافه وزن پیدا کردیم به سرانجام می رسانیم.

من به شما توصیه می کنم که سفر زمستانی کازان را با آژانسی که به صورت تخصصی روی تور کازان کار می کند، تجربه کنید.

لیاناپرواز

منبع: همگردی
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 752

به "همه آن چه باید از کازان بدانید ، قسمت دوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه آن چه باید از کازان بدانید ، قسمت دوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید