مایک پنس؛ یک جو بایدن جوان

به گزارش مجله پیکورو، رسیدن مایک پنس (معاون اول دونالد ترامپ) به مقام ریاست جمهوری، که تا همین 10 روز پیش غیرممکن نشان می داد، حالا یک کار امکانپذیر به نظر می رسد. تنها مشکل رئیس جمهوری سه سال اخیر امریکا، مسأله طرح دموکرات ها برای استیضاح او به خاطر تماس تلفنی اش با همتای اوکراینی اش بابت کسب اطلاعات نیست.

مایک پنس؛ یک جو بایدن جوان

زیرا اگر مسأله فقط همین بود یک مجلس سنای کنترل شده توسط جمهوریخواهان مصوبه مجلس نمایندگان درباره استیضاح را وتو و غائله را ختم می کرد. آنچه جمهوریخواهان را از ترامپ عصبانی نموده است، فرمان اخیر مرد اول اجرایی کاخ سفید در زمینه خروج نیروهای مسلح امریکا از سوریه است؛ مسأله ای که به رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اجازه داد از هفته پیش به نمودهای سوریه به بهانه حمایت شان از پ. ک. ک حمله کند. از نظر سران جمهوریخواه امریکا این عین خودکشی است زیرا سوریه ای را که پیشتر هم در اختیار ولادیمیر پوتین و مدیون یاری های ایران بود، بیش از پیش از مشت غربی ها خارج خواهد نمود. همین ادله کافی است تا ترامپ خطر استیضاح را بیشتر احساس کند و بپندارد ممکن است معاونش جای او را بگیرد.

در چنین شرایطی دموکرات ها اگر تا دیروز از این ترس داشتند که خلع غیررسمی ترامپ و رئیس جمهوری شدن رسمی معاونش، مایک پنس منضبطتر و اصولی تر از ترامپ را در انتخابات 2020 امریکا مقابل شان قرار می دهد، اینک به این می اندیشند که پنس هم بی عیب نیست؛ آن قدر آرام و خنثی و فاقد هر نوآوری و هیجانی است که شاید طرفداران ترامپ هم حاضر نشوند ولو با هدف ناکام سازی دموکرات های توطئه گر به وی رأی بدهند.

پنس که فرماندار ایالت ایندیانا بوده و دستیاران همان زمان را به کاخ سفید برده در صورت تصدی پست ریاست جمهوری نیز از آدم هایی مثل مارک شورت و سیما ورما که به او بسیار نزدیک اند سود خواهد جست. اما سرآمد مقام های نزدیک به وی کارن پنس، همسر او خواهد بود که 34 سال از ازدواج شان می گذرد و آگاهی های سیاسی بالایی دارد. پنس بسیار منضبط و اطو کشیده و حسابگر است اما برای امریکایی که در دوره 2016 انتخابات امریکا مجذوب نمایش های پُر های وهوی ترامپ و حملات بنیان برافکن کلامی وی به هیلاری کلینتون، باراک اوباما و برنی سندرز شد، هیچ جذابیتی در برندارد. اما به جز این اتهام کسالت بار و بیش از حد قابل پیش بینی بودن این مرد 60 ساله، وی را از آتشبارهای کلامی که سلاح اصلی ترامپ در پیروزی های سیاسی اش بوده، بی بهره می سازد. البته در مهارت های سیاسی او شکی نیست. او این توانایی را در ایام حضور در کنگره به اثبات رساند. او آنقدر نکته سنج بود که در انتخابات 2016 ترامپ با توجه به شرایط نامساعد پیشنهادها برای انتخاب فرماندارهایی مانند اسکارت واکر و جان کاسیچ را به عنوان معاون خود، رد کرد و پنس را به آنها ترجیح داد. پاییز 2019 پنس را مقابل احتمال های تازه ای قرار داده است بخصوص که طرفداران وی می گویند در ایندیانا به قدری خوب و عاقلانه فرمانداری کرد که یک ماکت کوچک از ریاست بر کاخ سفید را فراروی مردم قرار داد. او به ارزش های سنتی و تحکیم خانواده ها هم اعتقاد دارد و می گوید هرگونه هنجارشکنی به ضرر دولت هایی است که تحت لوای آزادی کشورها را به سوی هرج و مرج سوق می دهند با این اوصاف او یک جو بایدن جوان است که به جای دموکرات بودن و ماندن، سر از اردوی رقیب در آورده است و اگر امریکایی ها به این نتیجه برسند که پس از چند سال هیاهوسازی ترامپ به آرامش احتیاج دارند، وی گزینه ای کوچک تر و نازل تر از جو بایدن نخواهد بود.

منبع: Newsweek

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 2 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 499

به "مایک پنس؛ یک جو بایدن جوان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مایک پنس؛ یک جو بایدن جوان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید