فوائد سلامتی بخش روغن بادام زمینی

به گزارش مجله پیکورو، آیا استفاده از روغن بادام زمینی در رژیم غذایی ضرر و اشکالی ندارد؟ فوائد سلامتی بخش فراوانی در روغن بادام زمینی وجود دارد که آن را به یک گزینه سالم بدل ساخته است.

فوائد سلامتی بخش روغن بادام زمینی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

آیا استفاده از روغن بادام زمینی در رژیم غذایی ضرر و اشکالی ندارد؟ فوائد سلامتی بخش فراوانی در روغن بادام زمینی وجود دارد که آن را به یک گزینه سالم بدل ساخته است.

اگر از دوران کودکی عاشق کره بادام زمینی بر روی ساندویچ های خود بوده اید، قطعاً نگرش مثبتی نسبت به بادام زمینی دارید. روغن بادام زمینی به عنوان روغن پخت و پز در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. در بعضی نقاط، به فراوانی روغن زیتون مصرف شده در ایتالیا از روغن بادام زمینی استفاده می کنند. در سالهای اخیر متوجه شده ایم که روغن زیتون فوق بکر به علت فوائد سلامتی بخش خود از اهمیت فراوانی برخوردار شده است. با این حال، روغن بادام زمینی به همان میزان سایر انواع روغنهای گیاهی یافت شده تا به امروز مفید است. روغن بادام زمینی بعلاوه تحت عنوان روغن طلایی به علت رنگ زرد طلایی درخشان خود شناخته شده است. بادام زمینی دارای بسیاری از مواد مغذی سالم و ضروری مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، پروتئین ها و غیره است. بنابراین به عنوان ماده غذایی سالم در نظر گرفته می گردد. روغن بادام زمینی دارای محبوبیت در آشپزی است و به ویژه جهت سرخ کردن و یا آشپزی با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

فوائد تغذیه ای روغن بادام زمینی

بادام زمینی دارای بسیاری از مواد مغذی سالم و ضروری مانند ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، پروتئین ها و غیره است. بنابراین به عنوان ماده غذایی سالم در نظر گرفته می گردد. روغن بادام زمینی دارای محبوبیت در آشپزی است و به ویژه جهت سرخ کردن و یا آشپزی با دمای بالا مورد استفاده قرار می گیرد. عموماً جهت تهیه سیب زمینی سرخ شده، مرغ سرخ شده و سایر محصولات سرخ کردنی از آن استفاده می کنند.

روغن بادام زمینی حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) است که به کاهش سطوح کلسترول بد (LDL) در بدن یاری می کنند.

این روغن حاوی مقادیر بالایی از ویتامین E و فیتواسترول است که وجود آنها جهت از بین بردن رادیکالهای آزاد در خون لازم است.

یکی دیگر از فوائد روغن بادام زمینی آن است که حاوی اسید لینولئیک بوده که پیش ماده پروستاگلاندین ها به شمار میرود. وجود پروستاگلاندین ها جهت انجام عملنمودهای مهم در بدن مانند انقباض و انبساط عروق خونی و سایر عضلات در بدن لازم است.

اعتقاد بر این است، کسانی که روغن آشپزی بادام زمینی را در حد اعتدال وارد رژیم غذایی منظم خود می کنند، سطوح مناسب کلسترول و سلامت مناسب قلب خود را حفظ می کنند.

چربیهای اشباع نشده مونو موجود در روغن بادام زمینی به کاهش فشار خون یاری نموده و در نتیجه خطرات ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش می دهند.

فوائد سلامتی بخش روغن بادام زمینی بعلاوه کاربرد آن در جلوگیری از چندین اختلال مرتبط با معده از جمله مسائل گوارشی، یبوست، اسهال و غیره را دربرمی گیرد.

طبق حقایق تغذیه ای بدست آمده، بادام زمینی منبع سرشاری از پروتئین به شمار می رود. بنابراین، وارد نمودن روغن بادام زمینی در حد اعتدال به وعده های غذایی روزانه به ساخت عضله و هم تقویت بدن می تواند یاری کند.

آخر آنکه، یکی از مزایا و نه دقیقاً فوائد سلامتی بخش استفاده از روغن بادام زمینی در آشپزی آن است که دارای رایحه ای خاص است که طعم غذا را در مقایسه با انواع تهیه شده از سایر روغنها متفاوت می سازد.

بیشتر بخوانید: فوائد بادام زمینی در سلامت

با مقایسه روغن بادام زمینی و روغن پنبه دانه، این نتیجه حاصل می گردد که روغن بادام زمینی به علت فوائد سلامتی بخش فراوان خود دارای فزونی است. با این حال، نکته منفی روغن بادام زمینی این است که به میزان روغن زیتون فوق بکر سلامتی بخش نیست. مصرف مقادیر زیاد روغن بادام زمینی به طور روزانه قطعاً برای سلامتی مضر بوده و می تواند به ساخت کلسترول انجامیده که در نهایت به بروز بیماریهای قلبی منجر می گردد. درثانی، افرادی که نسبت به بادام زمینی آلرژی دارند، بایستی به منظور تشدید نشدن بیماری خود از آن دوری کنند.

روغن بادام زمینی هنگامی که در حد اعتدال مصرف گردد، سلامتی را به خطر نمی اندازد. با این حال، بایستی حتماً اطمینان حاصل کنید که آن را هرگز به صورت خام مصرف نکنید. مراقب خود باشید!

منبع مقاله :

برگرفته از سایت بازل

منبع: راسخون
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1820

به "فوائد سلامتی بخش روغن بادام زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوائد سلامتی بخش روغن بادام زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید