فائو: ایران بزرگ ترین صادرکننده لبنیات در آسیا شد

به گزارش مجله پیکورو، تسنیم نوشت: سازمان دنیای خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های منظره غذایی دنیا که سالی دو بار منتشر می گردد پیش بینی نموده است فراوری غلات ایران در سال 2023 به 18 میلیون و 800 هزار تن برسد. گندم، برنج و جو سه غله مهم فراوریی ایران در این سال خواهند بود.

فائو: ایران بزرگ ترین صادرکننده لبنیات در آسیا شد

بر اساس این گزارش انتظار می رود 13 میلیون تن گندم در ایران طی سال زراعی جاری فراوری گردد که نسبت به فراوری 13 میلیون تنی سال قبل افزایش یا کاهشی نخواهد داشت، با وجوداین، احتیاج ایران به گندم وارداتی در این سال 1 میلیون تن کمتر از سال قبل خواهد بود و در حالی که طی سال گذشته 5 میلیون تن گندم وارد کشور شده بود پیش بینی می گردد ایران در امسال 4 میلیون تن واردات گندم داشته باشد.

حفظ جایگاه سیزدهمی ایران میان فراوریکنندگان بزرگ گندم جهان

کل فراوری گندم جهان در سال 2022 بالغ بر 137 میلیون و 700 هزار تن بود که بر اساس پیش بینی فائو این رقم با 0.6 درصد افزایش به 138 میلیون و 500 هزار تن در سال 2023 خواهد رسید.

ایران در سال گذشته سیزدهمین فراوریکننده بزرگ گندم جهان شناخته شده است و انتظار می رود در امسال نیز همین جایگاه را حفظ کند. اتحادیه اروپا، چین و هند طی سال های اخیر سه رتبه نخست فراوریکنندگان بزرگ گندم جهان را به خود اختصاص داده اند.

فراوری جو در ایران نیز طی امسال و با وجود خشکسالی به اندازه سال قبل خواهد بود و همانند سال گذشته 3 میلیون تن جو در ایران فراوری خواهد شد. فائو انتظار دارد اندازه واردات جو به وسیله ایران طی سال 2023 نسبت به سال قبل 200 هزار تن کاهش یابد و به 2 میلیون و 800 هزار تن برسد.

این نهاد بین المللی بعلاوه پیش بینی نموده است فراوری برنج ایران در سال زراعی جاری کمتر از سال قبل باشد. در حالی که ایران طی سال گذشته 2 میلیون و 300 هزار تن برنج فراوری نموده بود پیش بینی شده است فراوری برنج ایران در امسال بیشتر از 1 میلیون و 900 هزار تن نباشد.

با وجود کاهش فراوری برنج، واردات این محصول در امسال به اندازه 200 هزار تن کمتر از سال قبل خواهد بود و انتظار می رود ایران طی این سال 1 میلیون و 600 هزار تن برنج از خارج وارد کند.

ایران سیزدهمین فراوریکننده بزرگ برنج در آسیا

آمار های فائو نشان می دهد ایران سیزدهمین فراوریکننده بزرگ برنج در آسیا طی سال 2022 بوده است. کشور های آسیایی در این سال 466 میلیون تن برنج فراوری کردند که چین با فراوری 144 میلیون تنی بزرگترین فراوریکننده این محصول در آسیا بوده و هند با 130 میلیون و 800 هزار تن در رتبه دوم و بنگلادش با 38 میلیون و 300 هزار تن در رتبه سوم از این نظر قرار داشته اند.

بر اساس این گزارش ایران در سال گذشته 900 هزار تن دانه روغنی فراوری نموده است و پیش بینی می گردد در سال زراعی جاری نیز به همین اندازه فراوری داشته باشد. کل واردات دانه های روغنی به وسیله ایران در سال قبل 2 میلیون و 300 هزار تن بود که انتظار می رود این رقم در امسال به 2 میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد.

فائو بعلاوه اندازه فراوری انواع گوشت در ایران طی امسال را 2 میلیون و 550 هزار تن پیش بینی نموده است. انتظار می رود فراوری گوشت گوساله و گوسفند در ایران طی این سال افزایش یابد، اما فراوری گوشت مرغ با کاهش روبرو گردد.

ایران در سال گذشته 362 هزار تن گوشت گوساله فراوری کرد که پیش بینی می گردد این رقم در امسال به 371 هزار تن افزایش یابد. فراوری گوشت گوسفند نیز از 289 هزار تن در سال قبل به 295 هزار تن در امسال افزایش خواهد یافت، اما فراوری گوشت مرغ ایران در سال قبل 1 میلیون و 920 هزار تن بود که پیش بینی شده است این رقم به 1 میلیون و 884 هزار تن در سال 2023 کاهش یابد.

رتبه 11 فراوریکنندگان بزرگ گوشت در آسیا به ایران رسید

آمار های فائو نشان می دهد ایران یازدهمین فراوریکننده بزرگ انواع گوشت در آسیا طی سال 2022 بوده است. کل گوشت فراوریی در آسیا طی این سال بالغ بر 156 میلیون تن بود که 94 میلیون تن از این رقم سهم چین به عنوان بزرگترین فراوریکننده گوشت این قاره بوده است. هند با وجود دارا بودن جمعیتی تقریباً برابر با چین تنها 9 میلیون تن گوشت در سال 2022 فراوری نموده است.

این گزارش بعلاوه پیش بینی نموده است فراوری شیر و لبنیات در ایران طی امسال به 7 میلیون و 820 هزار تن برسد. ایران در سال قبل 7 میلیون و 840 هزار تن شیر فراوری نموده بود.

ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا شناخته شد

بر اساس آمار فائو، ایران صادرکننده خالص شیر و لبنیات در سال 2022 بوده است. ایران در این سال 86 هزار تن شیر و لبنیات وارد نموده و در مقابل، 1 میلیون و 583 هزار تن شیر و لبنیات صادر نموده است، در واقع 13 درصد شیر و لبنیات فراوریی ایران در این سال به کشور های دیگر صادر شده است. پیش بینی شده است صادرات شیر و لبنیات ایران در امسال به 1 میلیون و 592 هزار تن افزایش یابد.

کل صادرات شیر و لبنیات کشور های قاره آسیا در سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن بوده است، ایران سهم بزرگی از این رقم را در اختیار داشته است، به عبارت دیگر 17 درصد از کل صادرات شیر و لبنیات آسیا در این سال سهم ایران بوده و ایران بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی در آسیا شناخته شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 28 خرداد 1402 بروزرسانی: 28 خرداد 1402 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2239

به "فائو: ایران بزرگ ترین صادرکننده لبنیات در آسیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فائو: ایران بزرگ ترین صادرکننده لبنیات در آسیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید