طرز تهیه کباب کوبیده بناب خوشمزه

به گزارش مجله پیکورو، کباب کوبیده بناب یکی از مشهور ترین کباب های ایرانی در سطح دنیا است که به شهر بناب در آذربایجان شرقی منسوب می گردد. اصلی ترین تفاوت کباب بناب نسبت به سایر کباب ها اندازه عظیم آن است. در ادامه با طرز تهیه این کباب خوشمزه آشنا می شوید.

طرز تهیه کباب کوبیده بناب خوشمزه

خبرنگاران | سرویس آشپزی - کباب کوبیده بناب آذربایجان یکی از غذاهای بسیار قدیمی و سنتی ایران است. ویژگی شاخص این کباب، ساطوری بودن آن است که امروز دیگر بنا به دلایلی منسوخ شده است. البته شاید در بیشتر کبابی ها، بناب ساطوری نیز سرو گردد. خوشمزگی کباب بناب به نوع گوشت، طریقه افزودن پیاز به گوشت و روش پخت آن بستگی دارد. کباب کوبیده بناب را از گوشت تازه گوسفندی و در اندازه ای تقریبا دو برابر کباب کوبیده معمولی درست می نمایند، به همین جهت هر سیخ آن معمولا یک پرس حساب می گردد. دستور پخت زیر را با دقت دنبال کنید تا از طعم خوشمزه این کباب لذت ببرید.

طرز تهیه کباب کوبیده بناب

مواد لازم
گوشت چرخ نموده گوسفندی1 کیلوگرم
پیاز ساطوری شده150 گرم
نمک و فلفلبه میزان لازم
سماقبه میزان لازم

دستور تهیه:

  1. پیاز ها را پوست گرفته و پس از شستن، به صورت نگینی خرد کنید. سپس با یک چاقوی تیز، آن ها را ساطوری کنید، طوریکه آب پیاز خارج نگردد. پیاز را طوری خرد کنید که نه خیلی ریز گردد و نه درشت باشد تا موقع خوردن در کباب احساس گردد. در واقع راز کباب کوبیده بناب در نحوه ساطوری کردن پیاز آن است.
  2. گوشت کباب بناب را که بهتر است از قلوه گاه گوسفندی باشد، دوبار چرخ نموده و در کاسه بزرگی بریزید.
  3. پیاز را همراه با کمی نمک و فلفل به گوشت اضافه کنید و با دست آغاز به ورز دادن گوشت و پیاز کنید تا کاملا مخلوط و یکدست شوند.
  4. روی ظرف حاوی گوشت را سلفون کشیده و به مدت 1 الی 2 ساعت در یخچال قرار دهید تا خنک گردد.
  5. گوشت را از یخچال خارج نموده و آغاز به سیخ دریافت آن کنید.
  6. سیخ دریافت کباب کوبیده قدری تمرین و تجربه لازم دارد، برای این کار یک کاسه آب سرد کنار دست و یک سینی زیر دست خود قرار دهید.
  7. دست خود را در آب بزنید و یک مشت از مایه گوشت (حدود 100 تا 120 گرم) بردارید و در دست خود شکل دوک مانندی به آن بدهید.
  8. سیخ را در این دوک فرو نموده و با فشار انگشت شست و میانی، گوشت را در سیخ پهن کنید تا یکدست گردد، سپس با فشار انگشتان شیار هایی در گوشت ایجاد کنید طوریکه اثر انگشتان روی آن بماند.
  9. در انتها، سر و ته مایه گوشت را با فشار دو انگشت به سیخ بچسبانید.
  10. سیخ های کباب را روی آتش زغال خیلی داغ قرار داده، زغال را باد نزنید، صبر کنید تا گوشت خودش را بگیرد و سیخ ها را به ترتیب برگردانید.
  11. همین که رنگ کباب برگشت، سیخ ها را یکی یکی بردارید، لای نان قرار داده و کمی فشار دهید تا نان، چربی کباب را جذب کند. سپس کباب را باز روی آتش بگذارید و 3-2 دور دیگر برگردانید. این کار علاوه براینکه باعث مغز پخت شدن گوشت می گردد، از سوختن گوشت نیز جلوگیری می نماید.
  12. پختن کباب کوبیده روی هم رفته بیش از 6-5 دقیقه طول نمی کشد، حرارت دیدن بیش از حد آن باعث خشک شدن کباب خواهد شد.
  13. در انتها پخت، سیخ های کباب را لای نان بگذارید، با یک دست نان را نگه دارید و با دست دیگر سیخ ها را بکشید.
  14. روی کباب سماق بپاشید و با نان یا پلو و سبزی خوردن نوش جان کنید.
  15. در صورت تمایل می توانید از گوجه فرنگی و فلفل سبز کبابی نیز در کنار کباب کوبیده بناب بهره ببرید.

نکته: می توانید ترکیبی از گوشت گوسفند و گوساله در تهیه کباب کوبیده به کار برید، ولی از آنجا که مزه و لطافت خاص کباب کوبیده از گوشت و چربی گوسفند است، این کباب را هیچگاه با گوشت گوساله خالص درست نکنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کباب کوبیده حرفه ای در منزل

کباب بناب از نظر ظاهر با کباب کوبیده معمولی متفاوت است، این تفاوت مربوط به سیخ مورد استفاده برای تهیه کباب است. کباب کوبیده بناب سنتی را در سیخ های پهنی به عرض 13 سانتیمتر درست می نمایند و به جای استفاده از پیاز رنده شده در ترکیب آن از پیاز ساطوری استفاده می نمایند. اگرچه در گذشته گوشت این کباب را پس از به سیخ کشیدن با ساطور می کوبیدند و با افزودن کمی برگ سبزی های معطری همچون نعنا و ترخون آن را مزه دار می کردند، اما امروزه با پیدایش چرخ گوشت دیگر از روش های سنتی استفاده نمی گردد؛ بنابراین نباید انتظار طعم و مزه کباب بناب سنتی را در کباب های امروزی جستجو کرد.

منبع: setare.com
انتشار: 9 اسفند 1399 بروزرسانی: 9 اسفند 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1441

به "طرز تهیه کباب کوبیده بناب خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه کباب کوبیده بناب خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید