طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج و گوشت؛ غذای مجلسی و خوشمزه

به گزارش مجله پیکورو، حلیم بادمجان یک غذای خوشمزه ایرانی است که کمتر پیش می آید که کسی آن را دوست نداشته باشد. حلیم بادمجان بیشتر اصالتی شیرازی، کرمانی و اصفهانی دارد، اما امروزه در تمام نقاط کشورمان پخته می گردد. مواد اصلی تشکیل دهنده حلیم بادمجان شامل بادمجان، گوشت، برنج و عدس است که در شهرهای مختلف موادی به آن اضافه یا کم می شوند. حلیم بادمجان غذایی با ارزش تغذیه ای بالا است. این غذا مانند میرزا قاسمی و کشک بادمجان هواداران بیشماری دارد.حلیم بادمجان را به عنوان یک پیش غذای خوشمزه و یا غذای اصلی همراه با نان می توان در مهمانی ها سرو کرد. این غذای خوشمزه را با برنج یا نان می توانید، میل کنید. در ادامه مواد لازم و دستور تهیه حلیم بادمجان برای 4 نفر را بیان می کنیم. در خبرنگاران بلاگ همراه ما باشید.

طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج و گوشت؛ غذای مجلسی و خوشمزه
مواد لازم در تهیه حلیم بادمجان:
گوشت گوسفندی300 گرم
بادمجان1 کیلو
برنج1 پیمانه
عدس1 پیمانه
پیاز3 عدد
سیر4 تا 5 حبه
کشک100 گرم
گردو آسیاب شده100 گرم
روغنبه میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبهبه میزان لازم
نعنا خشک2 قاشق سوپ خوری

طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج:

  • ابتدا بادمجان ها را پوست کنده و قاچ بزنید. سپس آن ها را با آب شسته و در آبکش ریخته و میزانی نمک بزنید و آن را در کناری قرار دهید تا آب بادمجان خشک شده و تلخی آن از بین برود. با این کار در هنگام سرخ کردن بادمجان، روغن کمتری به خود جذب می نماید. بادمجان ها را در روغن سرخ کنید و بعد از سرخ شدن، آن ها روی کاغذهای جذب نماینده روغن قرار داده تا روغن اضافی آن ها گرفته گردد.
  • 1 عدد پیاز و سیر را خرد کنید و در یک قابلمه میزانی روغن بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید. میزانی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و کمی پیازها را با زردچوبه تفت دهید. سپس گوشت هایی را که از قبل شسته اید را به پیاز اضافه کنید و میزانی تفت دهید تا رنگ گوشت عوض گردد. سپس میزانی آب به گوشت اضافه نموده و اجازه دهید تا گوشت کاملا بپزد. پختن کامل گوشت حدود 2 ساعت الی بیشتر زمان می برد. بعد از پختن گوشت آن را در آورده و در صافی قرار دهید تا آبش برود. بعد از اینکه گوشت شما سرد شد آن را ریش ریش نموده و در قابلمه ای بریزید.
  • بادمجان هایی که قبلا سرخ نموده بودید را به گوشت ریش ریش شده اضافه کنید. گردوهایی را که آسیاب شده به مخلوط گوشت و بادمجان اضافه کنید تا با حرارت ملایم گردوها روغن بیندازند. توجه داشته باشید که حلیم بادمجان را حتما هم بزنید.
  • اکنون برنج را خیس نموده و در قابلمه ای آب را جوش آورده و برنج را همراه با کمی نمک به آن اضافه کنید. اجازه دهید برنج تا زمانی که له گردد بجوشد. بعد از پختن کامل برنج آن را از روی حرارت برداشته و در کناری قرار دهید.
  • حال عدس را با میزانی آب در قابلمه ای ریخته و بگذارید تا عدس کاملا پخته و له گردد. سپس برنج و عدس پخته شده را با یک گوشت کوب له کنید و به مخلوط گوشت و بادمجان اضافه کنید. با یک گوشت کوب مواد داخل قابلمه را بکوبید تا بادمجان ها کاملا له شوند.
  • 2 عدد پیاز را پوست کنده و به صورت خلالی خرد کنید و در روغن سرخ کنید. میزانی نعنا هم در روغن ریخته و یک تفت به آن بدهید. نصف پیاز و نعنا داغ ها را برای تزیین روی حلیم بادمجان کنار بگذارید و بقیه را در قابلمه حاوی گوشت بریزید. میزانی آب به قابلمه اضافه کنید و مواد را با هم مخلوط کنید و حرارت را کم کنید و دائم آن را هم بزنید. هم زدن در حلیم بادمجان از اهمیت زیادی برخوردار است چون هم باعث می گردد حلیم بادمجان شما ته نگیرد و هم باعث کش آمدن غذا هنگام خوردن می گردد. اجازه دهید تا حلیم بادمجان با حرارت ملایم بپزد تا کاملا جا بیفتد و به روغن بیفتد.
  • سپس کشک را با میزانی زعفران و آب جوش مخلوط نموده و به قابلمه اضافه کنید. حدود ده دقیقه حرارت را کم کنید تا طعم کشک به خورد مواد برود و سپس حلیم بادمجان شما آماده است.

حلیم بادمجان را در ظرفی سرو نموده و روی آن را با پیاز داغ، نعنا داغ، گردوی پودر شده و کشک تزیین کنید. حلیم بادمجان با نان و سبزی خوردن بسیار خوشمزه است.

نکات مهم در تهیه حلیم بادمجان :

  • گوشت استفاده شده در حلیم بادمجان، گوشت بدون استخوان است. معمولاً در تهیه این غذا از سر دست یا گوشت گردن استفاده می نمایند.
  • اگر می خواهید حلیم شما حالت کشداری پیدا کند، از گوشت گردن بهره ببرید.
  • دقت کنید زمانی که کشک را به حلیم بادمجان اضافه کردید، غذای شما نباید زیاد بجوشد چون جوشیدن زیاد باعث می گردد کشک ببرد و مزه و حالت آن عوض گردد.
  • می توانید در صورت تمایل عدس را حذف کنید و حلیم بادمجان را تنها با برنج بپزید.
  • در برخی منطقه ها در پخت حلیم بادمجان از جو پرک یا جوی سالم هم استفاده می نمایند، به این صورت که جو پرک یا جو را با آب می پزند و با گوشت کوب آن را کاملا له می نمایند و همراه با برنج و عدس به گوشت اضافه می نمایند.
  • مراحل مختلف پخت حلیم بادمجان در شهرهای مختلف، فرق دارد. به طور مثال در کرمانشاه نخود و لوبیا سفید هم به حلیم بادمجان اضافه می نمایند.
  • به جای گوشت گوسفند می توانید از گوشت بوقلمون هم بهره ببرید. در این صورت به ازای هر 2 عدد بادمجان، به یک چهارم گوشت سینه بولمون احتیاج دارید و کافی است گوشت را با نمک و زردچوبه بپزید و آن ها را له کنید. بقیه مراحل را هم مانند دستور ذکر شده اجرا کنید.

امیدواریم از این غذا لذت ببرید.

منبع: اُکالا
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1888

به "طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج و گوشت؛ غذای مجلسی و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه حلیم بادمجان با برنج و گوشت؛ غذای مجلسی و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید