سیستم اسپایدر؛ مجذوب کننده ترین روش اجرای نمای شیشه ای

به گزارش مجله پیکورو، نمای شیشه ای یکی از انواع پرطرفدار نمای ساختمان است که از گذشته تا به حال، در سراسر دنیا متداول بوده است، خصوصا در سال های اخیر این متریال به عنوان نمای اصلی، در ساختمان های بیشتری استفاده می گردد. شیشه به عنوان متریالی شناخته می گردد که به خوبی می تواند نور را از خود عبور دهد؛ همین موضوع در کنار زیبایی و ظرافت آن باعث محبوبیت بسیار زیاد این متریال شده است.

سیستم اسپایدر؛ مجذوب کننده ترین روش اجرای نمای شیشه ای

احتمالا تا به حال چشمتان به برج های اداری یا تجاری جذابی افتاده است که تماما با استفاده از شیشه اجرا شده اند. نماهای شیشه ای انتخاب بسیار مناسبی برای کاربری های اداری و تجاری است. بعلاوه با محبوب شدن سبک مدرن، در نمای بعضی از ساختمان ها و برج های مسکونی نیز می توان نماهای شیشه ای را مشاهده کرد.

در این مقاله قصد داریم به آنالیز روش های اجرای نمای شیشه ای بپردازیم و از نقش مهم تیم مجری نمای شیشه ای سخن بگوییم. چه در رابطه با نمای شیشه ای کنجکاو باشید، چه قصد داشته باشید ساختمانی با نمای شیشه ای اجرا کنید؛ این مقاله به شما یاری می نماید تا با آگاهی کامل نسبت به نمای شیشه ای از ضررهای احتمالی جلوگیری کنید؛ همراه ما باشید.

سیستم های اجرای نمای شیشه ای

نمای شیشه ای کاملا با سیستم خشک اجرا می گردد. سیستم خشک به سبکی از اجرا گفته می گردد که در آن هیچ گونه ملاتی مورد استفاده قرار نمی گیرد و متریال به صورت کامل با استفاده از پیچ، اتصات و سازه های مکانیکی بر روی بدنه ساختمان اجرا می گردد. متداول ترین روش اجرای نمای شیشه ای در ایران عمدتاً سیستم کرتین وال و سیستم اسپایدر است.

کارفرمایان می توانند متناسب با بودجه و سلیقه خود؛ هر کدام از این سیستم ها را برای اجرای نمای شیشه ای ساختمان خود انتخاب نمایند. هر کدام از این سیستم ها ویژگی های خاص خود را دارند که در ادامه آن ها را مورد آنالیز قرار خواهیم داد.

نمای اسپایدر

اجرای نمای شیشه ای با استفاده از سیستم اسپایدر یا همان نمای اسپایدر روشی است که با استفاده از آن شیشه به وسیله اتصالات نقطه ای به سازه اصلی ساختمان متصل می گردد و در واقع ناظر کمترین اتصالات را مشاهده می نماید. سیستم اسپایدر شیشه ای خود انواع مختلفی دارد که از متداول ترین آن می توان به اسپایدر ستونی و اسپایدر فین گلس اشاره نمود. جالب است بدانید که نوعی از درب شیشه ای نیز با اتصالاتی مشابه سیستم اسپایدر اجرا می گردد که به آن درب شیشه ای اسپایدری می گویند.

نمای اسپایدر ستونی

در اجرای نمای شیشه ای اسپایدر به روش ستونی پشتیبان و نگهدارنده وزن شیشه ستون هایی از جنس استیل یا فولاد خواهند بود، هنگام نصب شیشه ها در نمای اسپایدر ستونی ابتدا کانکتور (یکی از قطعات نصبی نمای اسپایدر) به ستون نگهدارنده نصب می گردد؛ پس از آن پنجه اسپایدر به کانکتور متصل می گردد. (شیشه ها به پنجه اسپایدر متصل خواهند شد)

شیشه نیز در کارخانه آماده شده و سوراخ های لازم بر روی آن ایجاد می گردد. زمانی که شیشه ها به محل پروژه آورده می شوند، به وسیله قاپک به سطح نما انتقال داده شده و با استفاده از اتصالات مخصوص نمای اسپایدر (رتل) در جای خود فیکس می شوند.

نمای اسپایدر فین گلس

در سیستم اجرای نمای اسپایدر فین گلس، سازه پشتیبان نمای شیشه ای یک تیغه شیشه دو لایه یا سه لایه است. با استفاده از این سیستم، شاهد کمترین اتصالات سازه ای خواهیم بود که باعث زیبایی و ظرافت بیشتر نما خواهد شد؛ همین موضوع نمای شیشه ای فین گلس را به نمایی محبوب، اما پرهزینه تبدیل نموده است.

نمای کرتین وال

نمای کرتین وال (curtinwall) احتمالاً شناخته شده ترین سیستم اجرای نمای شیشه ای است. این سیستم که به عنوان سیستم خطی اجرای نمای شیشه ای شناخته می گردد؛ خود شامل دو نوع متداول است: کرتین وال فیس کپ (facecape curtinwall) و کرتین وال فریم لس (frameless curtinwall).

برخلاف سیستم اسپایدر که در آن شیشه با استفاده از اتصالات نقطه ای به سازه پشتیبان متصل می گردد؛ در این سیستم شاهد این هستیم که شیشه ها از فریم چهار طرف مهار می گردد. استفاده از پروفیل های افقی و عمودی که لامل نام دارند، باعث ایجاد چارچوب هایی می گردد که شیشه در آن فیکس خواهد شد.

زمانی که فاصله بین دو شیشه یا در واقع چهارچوب نمای کرتین وال با استفاده از پروفیل های روکش فلزی پوشانده گردد، به آن فیس کپ می گویند و زمانی که این فاصله با استفاده از چسب های مخصوص پوشانده گردد، آن را کرتین وال فریم لس می نامند. در نوع فریم لس، سطح نما یکدست تر خواهد بود، اما هزینه آن نسبت به نوع فیس کپ بیشتر است.

کلام آخر

از اینکه تا انتها این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم. اجرای نمای شیشه ای بسیار حساس است و باید به وسیله افراد باتجربه و حرفه ای صورت بگیرد. نمادیزاین با بیش از ده سال سابقه در زمینه طراحی و اجرای تخصصی انواع نمای خشک مانند نمای شیشه ای، تا به حال پروژه های زیادی در این زمینه به انتها رسانده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان نمادیزاین می توانید به وبسایت این شرکت به آدرس https://nama.design مراجعه نموده و به وسیله راه های ارتباطی با ما تماس برقرار کنید.

منبع: فوت و فن
انتشار: 16 بهمن 1401 بروزرسانی: 16 بهمن 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2186

به "سیستم اسپایدر؛ مجذوب کننده ترین روش اجرای نمای شیشه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم اسپایدر؛ مجذوب کننده ترین روش اجرای نمای شیشه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید