سندرز: نگرانم ترامپ آمریکا را وارد جنگی بدتر از جنگ عراق کند

به گزارش مجله پیکورو، برنی سندرز، سناتور آمریکایی و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری 2020 این کشور اظهار کرد: دو فاجعه بزرگ سیاست خارجی زندگی ما جنگ در ویتنام و جنگ در عراق بوده است. هر دوی این جنگ ها بر مبنای دروغ بودند.

سندرز: نگرانم ترامپ آمریکا را وارد جنگی بدتر از جنگ عراق کند

به گزارش پایگاه خبری هیل، وی در مناظره حزب دموکرات اضافه کرد: حالا چیزی که من بسیار از آن هراس دارم این است که با رییس جمهوری روبه رو هستیم که دوباره در حال دروغ گفتن است و می تواند ما را وارد جنگی کند که از جنگ عراق هم بدتر است.

در بخش دیگر از این مناظره از جو بایدن، دیگر نامزد دموکرات انتخابات 2020 درباره احتمال دیدار بدون پیش شرط با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در مقام ریاست جمهوری سوال و به توهین پیونگ یانگ علیه او اشاره شد.

بایدن در این باره اظهار کرد که با کیم دیدار نخواهد کرد و دولت دونالد ترامپ هم اکنون هرچیزی که کیم خواسته را در اختیار او گذاشته است. او همچنین به بیانیه ای از سوی پیونگ یانگ اشاره کرد که بایدن را سگ هاری توصیف کرده بود که باید او را با چماق زد تا بمیرد.

سندرز اما در واکنش به این اظهارات گفت: اما به جز این، او (کیم) را دوست داری!

شش نامزد پیشتاز حزب دموکرات سه شنبه شب درحالی که سه هفته تا اولین رای گیری ایالتی باقی مانده، مشغول مناظره در ایالت آیووا بوده اند.

آنها که برای کسب نامزدی حزب و رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر 2020 تلاش می کنند به طور مفصل به سیاست آمریکا در قبال ایران پرداختند و خروج ترامپ از توافق اتمی را علت تشدید تنش با ایران دانستند.

سناتورها ایمی کلوباچر، برنی سندرز، الیزابت وارن به علاوه جو بایدن، پیت بوتجج و تام استیر، سرمایه دار و فعال، در این مناظره شرکت داشتند.

در این مناطره از نامزدها سوال شد آیا بدون تاییدیه کنگره حاضر به شروع درگیری نظامی خواهند بود.

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا دولت او متفاوت از دولت باراک اوباما خواهد بود که به گفته مجریان مناظره بدون مجوز کنگره دست به اقدام نظامی زد، جواب کاملا صریحی نداد.

او گفت که دولت اوباما برای این کار مجوز داشت و به مجوزهایی که مجلس کنندگان و سنا قبلا وضع کرده بودند اشاره کرد.

بوتجج گفت که این مجوز باید دوباره درخواست شود که بایدن با آن موافقت کرد.

بوتجج گفت: وقتی سربازان ما در نیجر کشته شدند، بعضی از اعضای کنگره حتی نمی دانستند ما آنجا نیرو داریم.

سناتور وارن گفت او برای اقدام نظامی از کنگره مجوز خواهد خواست - مگر در مواردی که خطر قریب الوقوع باشد.

لحظات چشمگیر مناظره

- این حرف سناتور وارن که زنان حاضر در مناظره بیش از مردان حاضر برنده انتخابات مختلف شده اند با بزرگترین تشویق روبرو شد

- برنی سندرز یک بار دیگر انکار کرد که به الیزابت وارن گفته یک زن نمی تواند برنده انتخابات ریاست جمهوری شود

- جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری و سناتور سندرز در مورد رای گیری سال 2002 جنگ عراق به مشاجره پرداختند و خانم وارن گفت که نیروهای آمریکایی را از خاورمیانه خارج خواهد کرد

- انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت آیووا در روز سوم فوریه برگزار خواهد شد

- با ورود نامزدها به صحنه مناظر دونالد ترامپ در جریان یک تجمع انتخاباتی در ویسکانسین بعضی از آنها را مسخره کرد

رای کافی در سنا

به گزارش بی.بی.سی همزمان چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات سنا سه شنبه گفت که به اعتقاد او 51 سناتور هستند که از قطعنامه اختیارات جنگ رئیس جمهور حمایت خواهند کرد. این قطعنامه مانع اقدام بیشتر نظامی ترامپ خواهد شد.

این قطعنامه که نسخه مشابه آن روز 10 ژانویه توسط دموکرات ها در مجلس کنندگان تصویب شده بود قطعنامه موازی خوانده می شود و حتی اگر در سنا تصویب شود برای امضا تسلیم رئیس جمهور نخواهد شد و مانند قوانین کشور قدرت اجرایی ندارد.

این طرح به قانون اختیارات جنگی 1973 استناد می کند که به کنگره امکان می دهد قدرت رئیس جمهور در وارد کردن نیروهای مسلح به مناقشه های نظامی را مهار کند.

با این حال همچنان سوالاتی حقوقی پیرامون این موضوع که آیا کنگره می تواند با استفاده از قطعنامه ای موازی رئیس جمهور را به کسب مجوز جنگ ملزم کند، وجود دارد.

منبع: انتخاب
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 770

به "سندرز: نگرانم ترامپ آمریکا را وارد جنگی بدتر از جنگ عراق کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سندرز: نگرانم ترامپ آمریکا را وارد جنگی بدتر از جنگ عراق کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید