روسیه: یاری های انسانی اروپایی ها به سوریه هم رنگ و بوی سیاسی دارد

به گزارش مجله پیکورو، وزارت خارجه روسیه از مقامات اتحادیه اروپا خواست تا در شرایط بحران جهانی کرونا، از گذاشتن شروط بی معنا و مانع تراشی در ارائه یاری های انسان محبت آمیز به مردم سوریه خودداری نموده و همبستگی واقعی خود با آنها را ثابت نمایند.

روسیه: یاری های انسانی اروپایی ها به سوریه هم رنگ و بوی سیاسی دارد

با ما سفر کنید و با تور ترکیبیی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای بیان کرد که توضیحات کمیسیون اروپایی درباره روش ارائه یاری های انسان محبت آمیز به سوریه در شرایط شیوع بیماری ویروس کرونا رنگ و بوی سیاسی داشته و با توجه به شرایط پزشکی جمهوری عربی سوریه مطابقت ندارد.

در این سند آمده است: اگر با دقت بیشتری به مقررات اتحادیه اروپا توجه گردد، می توان آشکارا انگیزه های سیاسی آنها را دید. با توجه به این واقعیت که وجود تحریم ها می تواند بر توانایی کشورها در مقابله با بیماری کووید-19 تأثیر بگذارد، چشم انداز ارسال یاری های انسان محبت آمیز و پزشکی به سوریه به وسیله اتحادیه اروپا، اساساً با محدودیت هایی ابطال شده است. بیش از 300 شخصیت حقیقی و حقوقی سوری در فهرست تحریم های اتحادیه اروپا علیه دمشق جای دارند که عملاً از دریافت چنین یاری هایی حذف می شوند. ضمن اینکه پیش از آغاز تعامل مستقیم با سوری ها، اپراتورهای مالی اتحادیه اروپا مجبورند مدارک جامع و گسترده ای را در اختیار مقامات کشورهای اروپایی قرار دهند که محصولات پزشکی عرضه شده به افراد، نباید در معرض فوش قرار گرفته یا از آن ها برای اهداف دیگری استفاده گردد.

وزارت خارجه روسیه اضافه کرد، علاوه بر این، بدون مجوز قبلی از سوی مقامات اتحادیه اروپا، امکان بازکردن حساب در بانک های سوریه برای پرداخت هزینه به منظور تهیه تجهیزات پزشکی مورد احتیاج مراکز درمانی و پزشکی این کشور، وجود ندارد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه فهرست تجهیزات پزشکی مجاز برای تحویل به سوریه نیز معین شده، یادآوری شده است: به ویژه ، اگر صحبت بر سر تجهیزات معمول محافظت شخصی، مانند ماسک های پزشکی، دستکش، لباس های محافظ، دستگاه های تنفس مصنوعی و همچنین دستگاه های ضد عفونی نماینده باشد که سازمان بهداشت جهانی از آنها بعنوان تجهیزات بسیار مهم طبقه بندی نموده است ، در ظاهر تحویل آنها به سوری ها ممنوع نیست، ولی توضیحات کمیسیون اروپا در این باره همراه با شرط بندی های هشدار دهنده ای مانند: در اصل و به طور معمول است. ضمن اینکه، به منظور عدم اتهام درباره فروش کالاهای دارای شرایط استفاده دوگانه نیز مجدداً به تهیه نمایندگان توصیه شده تا اقدامات خود را با مقامات ذی صلاح کشورهای اروپایی هماهنگ نمایند.

وزارت امور خارجه روسیه این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داده که حتی وسایل کاملاً اساسی و رایج ترین مواد ضدعفونی نماینده الکلی، مانند اتانول هم برای مقامات بروکسل شک و تردید ایجاد نموده است. بهانه های اروپایی ها در این باره که شاید از این مواد هم بتوان در سرکوب های داخلی، از جمله حملات شیمیایی استفاده گردد، کاملاً مضحک است.

دیپلمات های روسی گفته اند: به طور کلی ، بدیهی است که چنین توضیحاتی در جهت ارائه یاری های انسان محبت آمیز به مردم سوریه نیست، بلکه هدف از آن غیرفعال سازی اپراتورهای اتحادیه اروپا و ایجاد موانع بروکراتیک در راه تهیه این منابع است. به عبارت دیگر، بار دیگر کوشش شده تا ظاهری انسان محبت آمیز به تحریم های اتحادیه اروپا داده گردد، ولی در عمل آنچه رخ می دهد، مجازات جمعی آن دسته از شهروندان سوری است که در مناطق تحت کنترل دولت زندگی می نمایند.

در سرانجام این بیانیه یادآوری شده است: به عقیده مقامات مسکو، واقعیت تلخ روی داده این است که مخالفان سوری و مناطقی از این کشور که تحت کنترل دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه قرار ندارند، شامل این محدودیت ها قرار نمی گیرند و این یک نقض آشکار اصول بین المللی بی طرفی و عدم سیاسی بودن ارائه یاری های انسان محبت آمیز است، که در متن توافقنامه اصولی شکل گیری اتحادیه اروپا هم به آن اشاره شده است. ما از اتحادیه اروپا می خواهیم تا در شرایط همه گیری بیماری ویروس کرونا، اعمال تحریم های یک جانبه علیه دولت سوریه را کنار بگذارد. ما از مقامات بروکسل دعوت می کنیم تا در شرایطی که همه بشریت با چالش خطرناکی روبرو است، همبستگی واقعی خود را به مردم رنج کشیده این کشور نشان بدهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1013

به "روسیه: یاری های انسانی اروپایی ها به سوریه هم رنگ و بوی سیاسی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه: یاری های انسانی اروپایی ها به سوریه هم رنگ و بوی سیاسی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید