خبرنگاران پنج میلیون سند در مرکز اسناد شمال شرق وجود دارد

به گزارش مجله پیکورو، مشهد- خبرنگاران- مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور گفت: پنج میلیون و 299 هزار و 416 برگ سند در قالب 141 هزار و 459 پرونده در مخزن این مرکز نگهداری می گردد.

خبرنگاران پنج میلیون سند در مرکز اسناد شمال شرق وجود دارد

اکبر شیخ روز آدینه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با گرامیداشت روز اسناد ملی و میرات مکتوب اضافه نمود: وجود اسناد، عامل بازشناسایی هویت ملی و فرهنگ گذشتگان است و این مرکز متولی گردآوری، حفظ و اشاعه میراث مکتوب کشور در حوزه اسناد دستگاه های اجرایی می باشد.

وی ادامه داد: در این راستا طی سال گذشته یک میلیون و 305 هزار و 827 برگ سند در قالب 53 هزار و 715 پرونده از 84 دستگاه به مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور منتقل شد که از این طریق سه هزار و 864 مترمربع فضای اداری خالی شد.

وی گفت: پارسال خدمات اسنادی در قالب 77 هزار و 556 برگ سند به افراد حقیقی و حقوقی مراجعه کننده به این مرکز ارایه شد.

شیخ، واسپاری سه هزار و 34 عنوان کتاب در 10 هزار و 60 نسخه و واسپاری سه هزار و 500 عنوان نشریه در پنج هزار و 637 نسخه به پژوهشگران را از فعالیت های بخش کتابداری مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور در سال گذشته ذکر کرد.

وی همچنین برگزاری نشست مهتاب، همایش و گشایش موزه کتاب و میراث مستند ایران با عنوان خراسان سرزمین خورشید، برگزاری 10 نمایشگاه داخلی در محل نمایشگاه های دائمی اسناد مرکز، پنج نمایشگاه در سطح دستگاه های استان و پنج نمایشگاه مجازی ارسالی به وسیله شبکه دولت برای تمام دستگاه های اداری این استان را از دیگر فعالیت های مرکز اسناد ملی شمال شرق کشور در سال گذشته برشمرد.

وی اضافه نمود: پارسال چندین کارگاه آموزشی شامل کارگاه آموزشی آشنایی با ظرفیت کتابخانه ملی در تدوین دانشنامه دفاع مقدس و کارگاه آشنایی با معین تکلیف اوراق اداری دستگاه های دولتی در این استان برگزار گردید.

شیخ گفت: کتابخانه آستان قدس رضوی نیز در سال گذشته بیش از 9 هزار نسخه از کتاب های منتشر شده در سال های ابتدای انقلاب اسلامی را به این مرکز اهدا کرد که این کتاب ها به منظور جبران کسری مخازن کشور به مرکز مبادلات تهران ارسال شد.

وی گفت: بخش تایید الکترونیک واسپاری کتاب های ناشران استان و صدور تاییدیه در بستر سامانه جامع چاپ و نشر کشور نیز در مرکز اسناد ملی شمال شرق کشور شروع به کار کرد.

وی برپایی هفتمین نمایشگاه استانی موزه کتاب و میراث مستند ایران با عنوان خراسـان سرزمین خورشـید، شناسایی و معرفی پرده نقاشی زیارت حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) اثر شادروان استاد غلامحسین عربلین به عنوان قدیمی ترین اثر موجود از هنر نقاشی و نماد و سمبل سبک عکاسی زیارتی در ایران را از دیگر اقدامات این مرکز در سال گذشته برشمرد.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور با اشاره به یاری این نهاد به راه اندازی موزه یادمان استانداران و حاکمان خراسان اضافه نمود: بیش از 10 هزار برگ از اسناد قدیمی آنالیز و 200 سند به منظور استفاده در این موزه انتخاب شده است.

وی ادامه داد: موزه یادمان استانداران و حاکمان خراسان قرار است در خانه قدیمی داروغه که یکی از زیباترین خانه های قدیمی مشهد می باشد راه اندازی گردد.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1001

به "خبرنگاران پنج میلیون سند در مرکز اسناد شمال شرق وجود دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "خبرنگاران پنج میلیون سند در مرکز اسناد شمال شرق وجود دارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پنج میلیون سند در مرکز اسناد شمال شرق وجود دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید