شناخت موزه ها به عنوان نهادهای ضروری برای حفظ و انتشار دانش و تنوع فرهنگی یک ضرورت است

به گزارش مجله پیکورو، خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای واصله، شناخت موزه ها به عنوان نهادهای ضروری برای حفظ و انتشار دانش و تنوع فرهنگی یک ضرورت است.

شناخت موزه ها به عنوان نهادهای ضروری برای حفظ و انتشار دانش و تنوع فرهنگی یک ضرورت است

روز دنیای موزه انتخاب شد تا آگاهی در خصوص اهمیت موزه ها در جامعه افزایش یابد و نقش موزه ها را به عنوان نهادهای فرهنگی و آموزشی که هنر، تاریخ و میراث را حفظ و ترویج می نمایند، برجسته کند.

اختصاص یک روز خاص به موزه در واقع اقدام مثبتی است تا مردم را به بازدید از موزه ها، قدردانی از مجموعه های آنها و شرکت در فعالیت های فرهنگی تشویق و بر اهمیت موزه ها در تقویت تفاهم، گفت وگو و احترام متقابل میان فرهنگ ها و جوامع مختلف در سراسر دنیا تأکید کند.

روز دنیای موزه در سال 1977 به وسیله شورای بین المللی موزه ها (ICOM) به منظور ارتقای نقش موزه ها در سراسر دنیا پایه گذاری شد و هدف آن افزایش آگاهی در خصوص اهمیت موزه ها در جامعه، تبادل فرهنگی و آموزش است. این روز و اساساً هفته میراث فرهنگی در ایران موزه ها را تشویق می نماید تا با جوامع خود تعامل داشته باشند و مجموعه های خود را در بازدید عموم برجسته نمایند.

روز دنیای موزه به وسیله نمایشگاه ها، رویدادها و فعالیت ها، میراث فرهنگی غنی حفظ شده در موزه ها و یاری های آن ها به درک دنیا را جشن می گیرد و یک رویداد سالانه مهم است که 18 می به آن اختصاص یافته و ارزش و اهمیت موزه ها را در سراسر دنیا ترویج می نماید. این امر آگاهی جامعه را در خصوص یاری های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی موزه ها افزایش می دهد و بر آن است تا مردم را به کشف موزه ها، قدردانی از هنر، تاریخ و درک میراث فرهنگی و حفظ آن به وسیله نمایشگاه ها، برنامه های آموزشی و رویدادها تشویق کند.

روز دنیای موزه انتخاب شده تا آگاهی در خصوص اهمیت موزه ها در جامعه افزایش یابد و نقش موزه ها را به عنوان نهادهای فرهنگی و آموزشی که هنر، تاریخ و میراث را حفظ و ترویج می نمایند، برجسته کند.

روز دنیای موزه در سال 2023 روی موضوع موزه ها، پایداری و زیست بهتر تمرکز می نماید. این موضوع نقش مهمی را که موزه ها می توانند در ارتقای پایداری و رفاه ایفا نمایند برجسته می نماید. موزه ها می توانند این کار را با جمع آوری، نگهداری و به نمایش گذاشتن اشیایی که داستان سیاره ما و مردم آن را روایت می نمایند، انجام دهند. موزه ها بعلاوه می توانند از مجموعه های خود برای آموزش مردم در خصوص اهمیت پایداری و زیست بهتر استفاده نمایند.

روز دنیای موزه از سال 2020، هر سال، از مجموعه ای از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل حمایت می نماید. به طور خلاصه تمرکز شعار سال جاری بر روی اهداف زیر است:

  • سلامت و رفاه دنیای: تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه در تمام سنین، به ویژه در خصوص سلامت روان و انزوای اجتماعی.
  • اقدام اقلیمی: اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و اثرات آن، اتخاذ شیوه های کم کربن و استراتژی های کاهش مصرف.
  • زندگی بر روی زمین: حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از زیست بوم های زمینی، تقویت صدای رهبران بومی و افزایش آگاهی در خصوص از دست دادن تنوع زیستی.

موزه ها، پایداری و زیست بهتر؛ شعاری که سال جاری برای روز دنیای موزه انتخاب شد در واقع بیانگر این است که موزه ها با استرس مبارزه می نمایند، انزوای اجتماعی را کاهش می دهند، عزت نفس را افزایش می دهند و حتی می توانند برای افراد زندگی طولانی تری رقم بزنند.

بنابراین اکنون زمان آن رسیده که موزه ها بر سلامت و تندرستی تمرکز نمایند. انتخاب این شعار باید منجر به اتفاقات مثبت و تأثیرگذاری گردد که می توانند الهام بخش باشند و توصیه های عملی از سوی کسانی که این کار را در موزه های سراسر دنیا رهبری می نمایند، گرد هم آورد. از بهبود سلامت روان تا مبارزه با انزوای اجتماعی، ایجاد تاب آوری در بچه ها تا خدمت به افرادی که از شرایط مرتبط با سن رنج می برند، همه و همه در شعار موزه ها، پایداری و زیست بهتر نهفته است.

شعاری که ابعاد مختلفی را دربرمی گیرد و می تواند نه تنها از جنبه ملی و بومی مورد توجه قرار بگیرد، بلکه نقش آن در ابعاد بین المللی هم پررنگ و اثربخش باشد. شعاری که به توانایی های میراث فرهنگی اشاره می نماید و تاکید می نماید، موزه ها جز اماکن مهمی هستند که می توانند برای بهبود حال افراد جامعه اثربخش باشند

موزه ها همچنان برای ما الهام بخشند و در خصوص شگفتی های هنر، تاریخ و فرهنگ به ما آموزش می دهند و گنجینه های نگهداری شده ای هستند که ما را به میراث مشترکمان متصل می نمایند؛ با شعار منتخب سال جاری، قصد بر این است که بیشتر از هر زمان دیگری بر اهمیت پایداری تاکید گردد تا دنیا به این درک برسد، شرایط نامطلوب زیستی به همین جا ختم نمی گردد و در ابعاد دیگر و گسترده تری ادامه پیدا می نماید و با پایداری نه تنها می توان مانع آن شد بلکه می توان محرک و پویا در مسیر رو به جلو گام برداشت.

منبع: همگردی
انتشار: 12 خرداد 1402 بروزرسانی: 12 خرداد 1402 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2232

به "شناخت موزه ها به عنوان نهادهای ضروری برای حفظ و انتشار دانش و تنوع فرهنگی یک ضرورت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناخت موزه ها به عنوان نهادهای ضروری برای حفظ و انتشار دانش و تنوع فرهنگی یک ضرورت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید