جهان با 2میلیارد تُن دورریز سالانه مواد غذایی چه خواهد کرد

به گزارش مجله پیکورو، تهران- ایرنا- تازه ترین بررسی ها نشان می دهد جهان با پیامدهای ویرانگر دورریز میلیاردها تن مواد غذایی روبرو است و نیاز به واکنشی موثر و هماهنگ در این زمینه وجود دارد.

جهان با 2میلیارد تُن دورریز سالانه مواد غذایی چه خواهد کرد

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، طبق بررسی های تازه تا سال 2030 میزان مواد غذایی که سالانه دور ریخته می شود تا یک سوم افزایش خواهد یافت و به 2.1 میلیارد تن خواهد رسید. به عبارتی تا 12 سال دیگر 66 تن مواد غذایی در هر ثانیه دور ریخته می شود یا از بین می رود.

گزارش منتشر شده از سوی گروه مشاوره ای بوستون (BCG) هشدار می دهد که واکنش های جهانی به موضوع دورریز مواد غذایی ناهماهنگ و ناکافی است و اینکه فرایند دورریز با سرعت نگران کننده ای در حال افزایش است.

این گزارش پیشنهاد ایجاد برچسب هایی با نشان اقتصادی متعلق به شرکت های با تجارت عادلانه را ارایه می دهد تا مصرف کنندگان را به خرید از شرکت هایی تشویق کند که به کاهش ضایعات متعهدند.

شالینی یونیکریشنان مدیر اجرایی و یک عضو BCG می گوید: مشکل به گونه ای است که همزمان با تلاش برای یافتن راهکار، به رشد خود ادامه می دهد. همچنان که جمعیت به سرعت در برخی منطقه ها ویژه صنعتی جهان مثلا در آسیا در حال افزایش است، مصرف نیز به سرعت رشد می کند.

هر ساله 1.6 میلیارد تن مواد غذایی به ارزش تقریبی 1.2 تریلیون دلار، در حدود یک سوم از مواد غذایی تولید شده در مقیاس جهانی به زباله تبدیل می شود. سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) برآورد کرده که در سال 2016، حدود 815 میلیون از 7.6 میلیارد نفر جهان (10.7%) از سوء تغذیه مزمن رنج برده اند.

طبق برآورد فائو، اتلاف و دورریز مواد غذایی سهم 8% درصدی در تولید گازهای گلخانه ای جهان دارد.

گزارش گروه مشاوره ای بوستون هشدار می دهد اگر اقدامات ضروری از جانب دولت ها، شرکت ها و مصرف کنندگان صورت نگیرد شانس اندکی برای رسیدن به هدف سازمان ملل در راستای به نصف رساندن زباله های غذایی تا پایان سال 2030 وجود خواهد داشت. در طول این دوره، برآورد می شود که دورریز و اتلاف مواد غذایی در بسیاری از منطقه ها جهان به ویژه در آسیا افزایش یابد.

کشورهایی که در حال صنعتی شدن بوده و جمعیت آنها رو به افزایش است، بیشترین افزایش در دورریز مواد غذایی را شاهد خواهند بود. یونیکریشنان می گوید: همچنان که ثروت افزایش می یابد، افراد تقاضای غذای بیشتر و متنوع تری خواهند داشت؛ غذاهایی که تولید آنها در همان محل با سرعت مشابهی رخ نمی دهد. این مسئله منجر به افزایش اتلاف و دورریز مواد غذایی خواهد شد.

همزمان، ناکارآمدی هایی در عرضه مواد غذایی در چنین کشورهایی وجود دارد. او اضافه می کند: هنوز هم تعداد زیادی از کشاورزان خرد وجود دارند. هنوز هم شکاف زیادی در توانایی ما در جهت عرضه کامل هر آنچه تولید می شود، وجود دارد.

در حالی که در کشورهای در حال توسعه ایجاد زباله های غذایی در فرایند تولید رخ می دهد، در کشورهای ثروتمند این زباله ها عمدتا به دست خرده فروشان و مصرف کنندگان ایجاد می شود؛ به این خاطر که میزان زیادی خرید کرده اند یا آنکه غذا با معیارهای زیبایی شناختی منطبق نیست.

گزارش هشدار می دهد که تبلیغات سوپرمارکت ها و فقدان اطلاعات کافی به دور ریز مواد غذایی منجر می شود. بسیاری از مصرف کنندگان به غلط بر این باورند که گوشت و سبزیجات هنگامی که تازه اند نسبت به وقتی که منجمد می شوند، سالم ترند. در واقع، عکس این قضیه درست است. محصولات غذایی منجمد اغلب ارزش غذایی بالاتری نسبت به غذاهای منجمد نشده دارند. بسیاری از غذاهای منجمد نشده در فرایند حمل و نقل ارزش خود را از دست می دهند.

شرکت ها با برنامه های کاهش دورریز مواد غذایی آزمایش شده اند، همانند خرید از شرکت Tesco با عنوان یکی بخرید، یک امتیاز برداشت رایگان بگیرید که به مصرف کنندگان اجازه می دهد هنگامی که واقعا به یک محصول احتیاج دارند، با استفاده از امتیاز قبلی آن محصول را رایگان از قفسه خرید بردارند. البته این گزارش تاکید می کند چنین تلاش هایی به میزان کافی صورت نگرفته است. ایجاد برچسب هایی با نشان اقتصادی می تواند شرکت ها را تشویق کند تا بیشتر تلاش کنند.

گزارش بیان می کند شرکت ها در هماهنگ شدن با ابزارهای دیجیتالی که آنها را قادر به انطباق هر چه بیشتر بخش عرضه و تقاضا می کند، بسیار کند عمل کرده اند. این گزارش شرکت ها را تشویق می کند تا با سرمایه گذاری در زیرساخت ها و همچنین آموزش مصرف کنندگان، کارکنان شرکت ها و کشاورزان، برتری خود را در بین سایر رقبا نشان دهند.

منبع: ایرنا

منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1869

به "جهان با 2میلیارد تُن دورریز سالانه مواد غذایی چه خواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهان با 2میلیارد تُن دورریز سالانه مواد غذایی چه خواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید