درباره محله تهرانسر بیشتر بدانیم

به گزارش مجله پیکورو، تهرانسر یکی از محله های غربی شهر تهران است که خود به چند محله تقسیم می شود. آرامش محلی، امکانات مناسب شهری در کنار قیمت پایین آن را تبدیل به یکی از محله های خوش نام برای خرید، اجاره و سکونت افراد کرده است. پیشینه سکونت اولیه در این منطقه مربوط به اواخر دوره قاجار است. دسترسی به اتوبان­ها و بزرگراه ها برای رفت وآمد به دیگر نقاط شهر از استاندارد مناسبی در این منطقه برخوردار است. روزبه روز به جمعیت ساکن در این منطقه به دلیل امکانات و شرایط مطلوب زندگی در آن افزوده می شود. محله تهرانسر از جمله محله های جوان است که بافتی نسبتا مدرن دارد. تعداد بالای آپارتمان ها و خانه های این محله امکان یافتن مسکن مورد نیاز برای هر قشر و گروهی را فراهم کرده است. همچنین به دلیل قیمت مناسبی که بیشتر محله ها و سازه های این منطقه دارند، امکان خانه دار شدن برای قشر متوسط و حتی ضعیف جامعه نیز در آن وجود دارد.

درباره محله تهرانسر بیشتر بدانیم

در ادامه با تهرانسر و ویژگی های آن بر اساس سرفصل های زیر بیشتر آشنا می شوید.

پیشینه و تاریخچه تهرانسر

در دوره قاجار این منطقه جزو شکارگاه های سلطنتی محسوب می­شده و از طبیعت زیبا و آب وهوای مطبوعی برخوردار بوده است. در اواخر حکومت قاجار شخصی به نام خلیل معنوی با خرید این اراضی از نوادگان قاجار اقدام به احداث روستایی به نام سلیمان خانه می کند و بدین ترتیب باعث آغاز فرایند سکونت در این منطقه می شود. اولین گروه اصلی ساکنان این محله را کارکنان شرکت نفت که در سال 1331 برای سکونت کارکنان خود در نظر گرفته بود، تشکیل می دهند. پس از آن به دلیل خوش آب وهوا بودن و شرایط مناسب تهیه مسکن، این منطقه تبدیل به یکی از مناطق اصلی برای خانه دار شدن خانواده ها شد.

به دلیل هم جواری این محله با فرودگاه مهرآباد تا قبل از تأسیس فرودگاه امام و انتقال پروازهای خارجی به این فرودگاه، بخش های زیادی از این محله دارای آلودگی صوتی بسکمک بودند. اما امروزه خوشبختانه با این جابه جایی بسکمک از مناطق تهرانسر از آرامش کافی برای سکونت برخوردارند. بافت تهرانسر ترکیبی از خانه های ویلایی و آپارتمان های نسبتا نوساز است. در این منطقه بیش از 100 هزار نفر ساکن هستند که این میزان خبر از امکانات و شرایط مسکونی مناسب در این محله را می دهد.

جالب است بدانید که محله تهرانسر خود به 4 قسمت اصلی تقسیم می شود. این مناطق با نام های تهرانسر شمالی، تهرانسر شرقی، تهرانسر مرکزی، تهرانسر غربی هستند. در تهرانسر شرقی محله های شهرک پاسداران، بنفشه، فجر، گل محمدی و در تهرانسر مرکزی بلوار اصلی و خیابان خسروپرویز قرار دارند. علاوه بر آن مناطق دیگری مانند باشگاه نفت و شهرک دریا نیز در میان مردم به عنوان مناطق جداگانه ای شناخته می شوند.

موقعیت منطقه

تهرانسر یکی از محله های غربی شهر تهران و در منطقه 21 شهرداری واقع شده است. محدوده این محله از شمال به بزرگراه مخصوص کرج و محله شهرک آزادی، از جنوب به بزرگراه فتح (جاده قدیم کرج)، از شرق به فرودگاه مهرآباد و محله شهرک آسمان و از غرب به بزرگراه آزادگان و محله شهرک استقلال منتهی می شود. موقعیت قرارگیری تهرانسر در غرب تهران علاوه بر آب وهوای خوب این منطقه آلودگی کمتری را نیز برای ساکنان خود به همراه دارد.

دسترسی ها و سیستم حمل ونقل

تهرانسر به دلیل موقعیت خود از معدود محله های تهران است که دسترسی مستقیم به کمربند بزرگراهی دارد. از این رو ساکنان می توانند با استفاده از بزرگراه های مخصوص کرج، آزادگان، فتح، لشکری، شیخ فضل اله به راحتی به سایر نقاط شهر رفت وآمد کنند. با توجه به عدم وجود طرح های ترافیکی در این منطقه ساکنان برای رفت وآمد به دیگر نقاط شهری مسئله ای نخواهند داشت.

لازم به ذکر است که این محله در حال حاضر خط مستقیم مترو ندارد و نزدیک ترین ایستگاه مترو، آزادی است که با تاکسی و اتوبوس می توان به آن مراجعه کرد.

امکانات محلی تهرانسر

با توجه به فرایند رو به رشد سکونت و تقاضا برای خرید ملک مسکونی در این منطقه شاهد افزایش امکانات شهری در جای جای آن هستیم. تهرانسر یکی از محله های استاندارد تهران از نظر تأمین امکانات برای ساکنان خود است. با برجسته ترین امکانات شهری محله تهرانسر در ادامه بیشتر آشنا می شوید.

امکانات تفریحی و ورزشی

فضای سبز کافی در این منطقه علاوه بر تأمین آب وهوا و زیبایی بصری امکانات تفریح مناسبی را نیز برای ساکنان فراهم کرده است. پارک نرگس، بوستان ارغوان، بوستان شهدای گمنام، پارک گل ریز، پارک لاله و دیگر پارک های این منطقه فضای سبز و بوستان های مهم آن را تشکیل می دهند. باشگاه های مختلف ورزشی مانند باشگاه فوتبال نفت، زمین فوتبال آب رسانی تهرانسر و دیگر باشگاه­های خصوصی در این محله برای رفاه حال ساکنان به وجود آمده­اند. علاوه بر آن استخرهای گل ها، چهاردهم، رحیمیان، استقلال و شجاعی از جمله مراکز دیگر ورزشی در این محله هستند. در جای جای این محله می توان سفره خانه ها، رستوران ها و فست فودی­های متنوعی را یافت که از جمله اماکن تفریحی خصوصاً برای گشت های شبانه محسوب می شوند.

سینما ققنوس تهرانسر به همراه خانه اسباب بازی، شهربازی الماس و باشگاه پینت بال سورن از جمله مراکز تفریحی برجسته این منطقه به شمار می­فرایند. توزیع مناسب امکانات در این محله استاندارد معیشتی آن را برای ساکنان در حد مطلوبی نگه می دارد.

مراکز خرید تهرانسر

از جمله مراکز خرید مهم و برجسته این محله می توان به فروشگاه رفاه، کوروش، جانبو و شهفرایند برای تأمین مایحتاج خانوار نام برد. علاوه بر آن پاساژ رضا، مرکز خرید امیر و الماس مال نیز از جمله مراکز خرید تهرانسر هستند. همچنین وجود مغازه ها و فروشگاه های کوچک در تمام نقاط محله برای خرید مایحتاج روزانه ساکنان را از مراجعه به دیگر نقاط بی نیاز می کند.

از جمله بازارهای میوه و تره بار در این منطقه می توان به بازار میوه و تره بار شهرداری، بازار میوه و تره بار تهرانسر و بازار میوه و تره بار شهرک دریا اشاره کرد. تعداد بازارهای تره بار در این محله نیز بیانگر توزیع مناسب امکانات در محله تهرانسر است.

امکانات درمانی در تهرانسر

در این محله بیمارستان فعال وجود ندارد اما بیمارستان صاحب کوثر در حال تکمیل و راه اندازی به منظور رفاه حال ساکنان است. از جمله مراکز درمانی معتبر در این محله می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مرکز فوق تخصصی چشم پزشکی گلسا در خیابان شهید جعفر طهماسبی فرد
  • درمانگاه خیریه قوامین واقع در ابتدای بلوار لاله
  • کلینیک های دندانپزشکی سیب
  • درمانگاه تخصصی دندانپزشکی تهرانسر
  • درمانگاه شهید صنیع­خانی در شهرک استقلال
  • مرکز بهداشت تهرانسر غربی

مراکز فرهنگی تهرانسر

سرای محله یاس، سرای محله تهرانسر غربی، سرای محله نفت، سرای محله تهرانسر شرقی و کتابخانه مسجدالنبی از جمله مراکز فرهنگی این محله هستند. عموما در مراکز سرای محلات انواع کلاس های آموزشی، فرهنگی و هنری برگزار می شود. این امر در بالا بردن سطح علمی و فرهنگی ساکنان خصوصا قشر جوان تأثیر به سزایی دارد.

دانشکده ها و مراکز علمی

تهرانسر به دلیل موقعیت خود دارای دانشکده ها و مراکز آموزش عالی نیز هست که از جمله آن ها می توان به دانشکده های زیر اشاره کرد.

  • دانشکده فنی و حرفه ای سما دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشکده علوم سما دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه علمی کاربردی پارس
  • مرکز آموزش علمی کاربردی مهر کام پارس
  • مرکز آموزش علمی کاربردی پرسپولیس
  • مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر

این مراکز علمی در رشته های مختلفی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.

مراکز آموزشی و مدارس تهرانسر

برای خانواده هایی که فرزندان دانش آموز دارند، سیستم آموزشی دولتی و خصوصی نیز در این منطقه وجود دارد. مدارس مختلف محله تهرانسر به شرح زیر هستند.

  • دبیرستان پسرانه شهید دستغیب
  • دبیرستان ابن سینا
  • دبیرستان پسرانه فردوسی
  • دبیرستان دخترانه طاهریان
  • مدرسه پسرانه هفتم آذر
  • دبیرستان دخترانه فرزانگان
  • دبیرستان پسرانه امام حسین
  • مدارس عصمت، میثاق، فارابی و کلی مدرسه دیگر که برای دانش آموزان این منطقه ساخته شده اند.

مساجد و مراکز مذهبی در تهرانسر

از جمله مراکز مذهبی، مساجد فعال در منطقه تهرانسر می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مسجد جامع واقع در بلوار شاهد غربی
  • مسجدالنبی در شهرک پاسداران
  • مسجد محسنی واقع در خیابان فجر
  • مسجد امام مهدی (عج) در خیابان نفت جنوبی
  • مسجد الغدیر در مجاورت بوستان شهرک دریا
  • مسجد امام خمینی واقع در شهرک هواپیمایی
  • گلزار شهدای گمنام در بلوار نیلوفر

شرایط مسکن در تهرانسر

در حالت کلی باید بدانید که قیمت های خرید یا اجاره خانه در تهرانسر جزو موارد متوسط رو به پایین در شهر محسوب می شوند. اما به منظور بررسی دقیق تر قیمت های مسکن در این منطقه می توانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

شرایط اجاره خانه در تهرانسر

به منظور اجاره خانه در تهرانسر بهتر است ابتدا با برخی مناطق گران قیمت این محله آشنا شوید. در تهرانسر به دلیل مجاورت با فرودگاه مهرآباد برخی مناطق که فاصله بیشتری از آن دارند به دلیل آرامش بیشتر متقاضیان بالاتر و به طبع هزینه بیشتری برای سکونت دارند. این محله ها شامل پاسداران، بنفشه، نفت، خیابان فجر، گل محمدی و شهرک دریا است. همچنین باید در نظر داشته باشید که واحدهای نوساز عموماً قیمتی بالاتر از دیگر موارد موجود در بازار املاک آن را دارند. قیمت های اجاره خانه در تهرانسر به نسبت بسکمک از مناطق دیگر شهر تهران از میزان پایین تری برخوردارند. تعداد و تنوع واحدها نیز که در متراژهای مختلف ساخته و مورد بهره برداری قرار می گیرند به یافتن خانه مناسب با هر بودجه ای کمک می کند. میزان ودیعه های پرداختی برای اجاره آپارتمان در محله تهرانسر از 20 میلیون تومان آغاز و در موارد معدودی به 200 میلیون تومان نیز می رسد. غالبا ودیعه بیش از 100 میلیون تومان برای آپارتمان های نوساز و بزرگ تر از 100 مترمربع در این محله تعیین می شود. میانگین اجاره ماهیانه نیز بر اساس میزان ودیعه و تعیینات ملک از حدود 1 تا 2.5 میلیون تومان است. در مورد رهن کامل نیز موارد مناسبی را با بودجه های 100 تا 200 میلیون تومانی می توانید در این منطقه پیدا کنید. البته با توجه به تمایل بالای مالکین به دریافت اجاره ماهیانه موارد رهن کمتر از نمونه های مشابه اجاره آن است.

خریدوفروش خانه در تهرانسر

قیمت های خرید خانه در تهرانسر با توجه به عوامل مختلفی از جمله موقعیت ملک، سن بنا، امکانات و … تعیین می شود. از این رو تعیین دقیق قیمت های فروش خانه یا آپارتمان کمی سخت است. اما به طور متوسط برای خرید آپارتمان در این محله باید بودجه ای در حدود متری 12 میلیون تومان به طور میانگین برای واحدهای نوساز بپردازید. البته این مبلغ برای خانه ها و موارد قدیمی تر تا 6 میلیون تومان در برخی نقاط نیز کاهش پیدا می کند. پروژه مسکن ویژه تهرانسر نیز برای افرادی که تمایل به خرید خانه های نوساز و شیک با شرایط بهتر و قیمت مناسب تر دارند، می تواند گزینه مناسبی باشد. مجتمع ها و شهرک های مسکونی مختلف که با قیمت های کاملاً متغیری برای فروش گذاشته می شوند، امکان انتخاب و پیدا کردن خانه را برای متقاضیان با هر بودجه ای ممکن می کند.

محله تهرانسر یکی از مناطق مسکونی خوش نام در منطقه 22 تهران است که شرایط و امکانات مناسبی برای سکونت دارد. این محله از نظر تأمین و توزیع امکانات شهری برای ساکنان خود در جایگاه استاندارد و خوبی نسبت به دیگر مناطق شهری دارد. با توجه به رشد و توسعه تهرانسر در سال های اخیر مراکز مختلف رفاهی بسکمک برای پاسخگویی به نیازهای ساکنان احداث شده است. دسترسی این محله به سایر نقاط شهر به دلیل وجود بزرگراه های اطراف آن بسیار آسان است. قیمت اجاره و خرید خانه در این محله به نسبت دیگر مناطق شهری از میزان متوسط رو به پایین برخوردار است که در افزایش تقاضا برای سکونت در تهرانسر تأثیر به سزایی داشته است.

این مقاله موردپسند شما قرارگرفته است؟

منبع: هومینگ
انتشار: 28 بهمن 1401 بروزرسانی: 28 بهمن 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1066

به "درباره محله تهرانسر بیشتر بدانیم" امتیاز دهید

2 کاربر به "درباره محله تهرانسر بیشتر بدانیم" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباره محله تهرانسر بیشتر بدانیم"

1 دیدگاه

علی محسنی 4 مهر 1400

محله تهرانسر عالیه سرمایه گذاری در منطقه 21 رو بخاطر قیمت اشباع نشده پیشنهاد میکنم از طرف گروه 021 هوم

پاسخ به علی محسنی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید