مدیریت آب یکی از اولویت های دانشگاه سبز است

به گزارش مجله پیکورو، خبرنگاران/خراسان رضوی دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز دانشگاه فردوسی گفت: مدیریت آب یکی از اولویت های دانشگاه سبز است اما در حال حاضر حتی نمی دانیم در ساختمان ها چه میزان آب مصرف می شودو به کجا می رود.

مدیریت آب یکی از اولویت های دانشگاه سبز است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات شرایط سنی تحصیل در کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

دکتر سید یاسر بنی هاشمی در گفت وگو با خبرنگاران در خصوص دانشگاه سبز اظهار کرد: دانشگاه سبز از سال 1381 به همت دکتر علیرضا کوچکی، استاد دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی، آغاز به فعالیت کرده که در آن موقع صرفا یک کمیته دانشجویی بود و فعالیت های آن در قالب دانشجویی شکل می گرفت. تا سال 1384 فعالیت های این کمیته ادامه داشت اما از سال 1384 که دولت تغییر کرد تا سال 1392، توجه خاصی به آن نشده است. از سال 1392 با روی کار آمدن دکتر کافی، رئیس کنونی دانشگاه فردوسی، مجددا دانشگاه سبز پا گرفت.

وی اضافه کرد: در سال 1396 وزارت خانه با دانشگاه شیراز همکاری نمود و موضوعی به نام تراز سبز را ایجاد کرد. تراز سبز شاخص های دانشگاه سبز را تعیین کرده که این موارد در سال 1397 به دانشگاه ابلاغ شد. در حال حاضر دانشگاه های ما بر اساس تراز سبز طبقه بندی می گردد. شاخص های تراز سبز مواردی از جمله حمل و نقل سبز، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف انرژی، کاهش رد پای کربن، توجه به محیط بصری دانشگاه، زیباسازی دانشگاه، برگزاری دوره های آموزشی برای کارمندان، دانشجویان، مدیران، اساتید و برگزاری دوره های آموزشی شهروندی است که باید اجرا گردد و هر کدام امتیاز خاصی دارد.

دبیر شورای راهبری دانشگاه سبز بیان نمود: شاخص های جهانی تراز سبز یا گرین متریک برای اولین مرتبه توسط دانشگاه اندونزی از سال 2010 راه اندازی شد و سایر دانشگاه ها به آن پیوستند که در آن یک سری شاخص هم تعیین و تبدیل به یک نوع رنکینگ جهانی شده است. در این شاخص یک سری ویژگی ها برای دانشگاه سبز معرفی شده و هر سال دفترچه ای در این خصوص منتشر می گردد و اطلاعات را در زمینه پسماند، مدیریت پساب و... ارائه می نماید. دانشگاه ها نیز براساس همین شاخص ها رتبه بندی می گردد اما شاخص باید همه چیز را در بر گیرد و رنکینگ های بین المللی شاخص های عمومی تعریف کرده اند که جامع نیست و اولویت مناطق تعیین نشده است. برای مثل اولویت ما در کشور آب و در کشوری دیگر انرژی است. ما نباید اولویت های مان را بر اساس این رنکینگ ها کم کنیم.گرچه رنکینگ ها مهم هستند اما نباید چشم مان فقط به آن باشد. اولویت برای ما عملکرد است تا دانشگاه سبز به رسالت خود به خوبی عمل کند.

وی عنوان نمود: براساس شاخص های مورد نظر، در حال حاضر دانشگاه سبز، 7 کمیته تخصصی از جمله کمیته پسماند و کمیته ترافیک و دیگر موارد را تشکیل داده است. این کمیته ها زیرمجموعه شورای راهبردی دانشگاه است. در کمیته های تخصصی برای بهبود شاخص های تراز سبز برنامه هایی مدون می گردد.

اتاق فکر دانشگاه سبز بین تشکل ها انسجام ایجاد نموده است

استاد گروه آموزشی مهندسی عمران دانشگاه فردوسی گفت: از نگاه دانشگاه سبز، خونی که در رگ دانشگاه است، دانشجویان هستند. به همین منظور اتاق فکر دانشگاه سبز تشکیل شد و جلسات این اتاق فکر در ابتدا به صورت گروهی و هفتگی با حضور تعدادی از دانشجویان برگزار می شد ولی در حال حاضر این اتاق فکر 270 عضو دانشجویی دارد. در دانشگاه سبز به روی همه دانشجویان باز است و هر ایده ای از طرف دانشجویان قابل پذیرش است. دانشگاه سبز جایی است که صدای دانشجویان در آن شنیده می گردد و پویش های مختلف، کانون ها و انجمن علمی ها در آن ایده پردازی می نمایند. این اتاق فکر انسجامی بین تشکل های دانشگاهی ایجاد نموده است. همچنین سمن های مردمی نیز با دانشگاه سبز همکاری می نمایند که با همکاری همین سمن ها، ایده پردازی ها و مشارکت هایی به وجود آمده است.

بنی هاشمی عنوان نمود: مدیریت آب یکی از اولویت های این دانشگاه است. در کشور زمانی می توانیم تصمیم صحیحی بگیریم که داده صحیح و درستی داشته باشیم. بیشتر تصمیم های ما در کشور سلیقه ای و بر اساس تجربه است. یکی از اهداف ویژه ای که در این کارگروه دنبال می کنیم، فراوری داده و ایجاد یک دیتاسنتر است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر الگوی مصرف صحیحی برای مصرف آب وجود ندارد. بر همین اساس، شبکه شرب و غیرشرب دانشگاه را به روزکرده و در کارگروه آب، تصمیم به خرید کنتور هوشمند شد تا در جاهایی که نقاط کلیدی است، آن را قرار داده و بر اساس اطلاعات کنتورها تصمیم گیری گردد. در حال حاضر 57 کنتور هوشمند خریداری شده و در حال نصب است.

دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه فردوسی توضیح داد: کارگروه آب شامل اساتید گروه کشاورزی و دانشکده مهندسی است. در این کارگروه زمینه طرح جامع ساماندهی آب مطرح شد. شبکه آب غیرشرب در دانشگاه دچار مسائلی است و همه جا لوله کشی نشده است و فضای سبز با تانکر آبیاری می گردد. حتی بخشی از فضای سبز با آب شرب آبیاری می گردد. لازمه این طرح اصلاح شبکه آب غیرشرب دانشگاه و ساماندهی پساب هاست. در طرح جامع که در اردیبهشت ماه مطرح شد، مطالعه روی کال دانشگاه، آب استخر، روان آب ها و فاضلاب حاصل از خوابگاه های دانشگاه در حال آنالیز است که پیش نویس طرح به وزارت علوم ارسال شده است و خوشبختانه نگاه مثبتی به آن داشته اند. در طرح ساماندهی آب شرب موضوع مدیریت مصرف مطرح می گردد که کنتورهای هوشمند به مدیریت مصرف یاری می نماید. در کنار این موضوع طرح های فرهنگی نیز در خوابگاه ها اجرا می گردد.

طرح درخت بان دانشگاه سبز

بنی هاشمی با اشاره به پروژه های در حال انجامی دانشگاه سبز گفت: یکی از پروژه های در حال انجامی این دانشگاه، پروژه درخت بان است. در مرام نامه دانشگاه سبز 8 اصل در نظر گرفته شده و تشویق کارهای مشارکتی یکی از اصولی است که سعی در نهادینه کردن آن داریم. کوشش ما این است که حتی الامکان اجرای طرح ها به صورت مشارکتی باشد. در طرح درخت بان که ایده جدید و خلاقانه ای است، سعی می گردد افراد حس تعلق به محیط زیست و طبیعت پیدا نمایند.

وی ادامه داد: در این طرح درختان موجود دانشگاه را به اسم دانشگاهیان درآورده و مالکیت معنوی آن به دانشجویان واگذار می گردد تا حس تعلق به آن درخت داشته و مراقبت ذهنی از آن انجام گردد. این طرح با همکاری سازمان مرکزی و پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه در حال انجام است. در طرح درخت بان اطلاعات مربوط به اسم فارسی درخت، نام علمی و گونه آن را روی پلاک نوشته و به سراغ کارمندان سازمان مرکزی رفتیم و براساس تمایل افراد اسم آن فرد را در پلاک ثبت می نماییم. هر پلاک یک QR کد دارد که به سامانه هوشمند زیرساخت دانشگاه متصل است. در این سامانه گونه های جانوری، اطلاعات مصرف آب، مصرف برق و اطلاعات مربوط به درختان و همچنین اطلاعات تکمیلی درختان روی سایت قرار می گیرد. این طرح سه مزیت دارد؛ نخست اینکه طرحی آموزشی است و افراد با این درختان آشنا می شوند؛ دوم اینکه هزینه ای از دانشگاه بابت آن گرفته نشده و سوم هم مشارکت دانشگاهیان را برمی انگیزد و در افراد حس تعلق سازمانی ایجاد می نماید.

59 درصد هزینه های اجرا شده دانشگاه سبز را اسپانسر تامین کرده است

وی اضافه کرد: در خصوص طرح های در حال انجام و آینده دانشگاه سبز باید بدانیم که دانشگاه فردوسی دانشگاهی دولتی است و از طرفی اولویتش آموزشی و پژوهشی است و بودجه محدودی دارد. به همین دلیل موضوعاتی مانند محیط زیست همواره در حاشیه قرار داشته و توجه خاصی به آن نمی شده است. بر اساس گزارش اقتصادی سال گذشته دانشگاه سبز، 59 درصد از 250 میلیون هزینه اجرا شده در این دانشگاه توسط اسپانسر تامین شده و تنها 40 درصد آن را دانشگاه تقبل کرده است. در حال حاضر برای اجرای طرح ها از جمله راستا دوچرخه دانشگاه در حال رایزنی با شورای شهر، خیران و دانشگاهیان هستیم.

دبیر کمیته مدیریت ترافیک دانشگاه فردوسی در خصوص فاز اول به کارگیری اتوبوس های برقی در دانشگاه گفت: در این کمیته سعی کرده ایم گفتمان مدیریت ترافیک را تغییر دهیم. از آنجایی که همه کسانی که با وسیله شخصی به دانشگاه رفت وآمد می کردند، به مساله مسائل حمل و نقل اعتراض داشتند، سعی کردیم این گفتمان را برای توجه به افراد پیاده در نظر گرفته و به گفتمان پردیس سبز تغییر دهیم. بر اساس این گفتمان یک سری طرح ها در کمیته ترافیک دنبال شد که یکی از آن ها راستا اتوبوس برقی در راستا سبز از درب شاقتصادی تا درب پیروزی است. این راستا در طرح جامع سال 1384 به عنوان راستا سبز شناسایی شده است زیرا مهم ترین نقاط دسترسی به حمل و نقل عمومی در دانشگاه است اما در این زمینه مسائل بسیار است. مشکل اصلی کمبود بودجه، مسائل اداری و اجرایی دست و پا گیر است زیرا دانشگاه سبز به تنهایی جایگاهی در ساختار دانشگاه ندارد و ما نقش تسهیل گر داریم. در واقع مجری این کار مدیریت پشتیبانی دانشگاه است. کوشش ما این است تا با دیگر سازمان ها و خیران بتوانیم در این زمینه ها همکاری داشته باشیم.

استادیار گروه آموزشی مهندسی عمران بیان نمود: اپلیکیشن اکوپایا در مرحله آماده سازی و برطرف نقایص است اما در حال حاضر به دنبال جذب اسپانسر هستیم زیرا این اپلیکیشن توسط شرکت و تیمی از دانشجویان دانشگاه در حال فراوری است و ازلحاظ اقتصادی مشکل وجود دارد. تنها یک بار فرصت داریم دانشجویان را برای استفاده از این اپلیکیشن ترغیب کنیم. اگر در اولین ارائه این اپلیکیشن حس خوبی به دانشجو ندهد، این مشارکت متقابل را از دست خواهیم داد. ایده اولیه این اپلیکیشن را بنده دادم که خوشبختانه استقبال دانشجویان را به همراه داشت.

وی ادامه داد: این ایده در اتاق فکر مطرح و سپس پردازش شد تا به مرحله عملی رسید. این نخستین مرتبه ای است که چنین نرم افزاری در ایران ارائه خواهد شد. در بخشی از این اپ مساله کارپولینگ وجود داد تا بقیه افرادی که با خودرو وارد دانشگاه می شوند بتوانند دیگر دانشجویان را هم سوار نمایند و امتیازی بگیرند. حتی در این اپلیکیشن موضوع امور خیریه تعریف شده که پروژ ه های مشارکتی را شامل می گردد. در واقع در این طرح به دنبال انسان محوری در دانشگاه هستیم تا خودرومحوری. ما باید برای شهر الگو و پیشتاز باشیم اما نهایتا تمام این موارد با بودجه در ارتباط است.

دبیر شورای راهبردی مدیریت سبز دانشگاه توضیح داد: دانشگاه سبز در اسفند سال گذشته طرح نذر طبیعت را به خاتمه رساند. این طرح یک کار تخصصی بود که توسط یکی از دانشجویان جانورشناسی دانشکده علوم با مشارکت دانشگاه سبز انجام گرفت و در نقشه دانشگاه تعیین شد. این کار به صورت عملی انجام شد و جانمایی و طراحی لانه ها توسط این دانشجو صورت گرفت و سپس در اسفند ماه اجرایی شد. از این طرح آمار دقیقی نداریم اما بازه اجرایی آن بلندمدت است. این لانه ها به گونه ای طراحی شده که تنها برای گونه های خاصی از جمله چرخ ریسک ها و گنجشک ها مناسب است تا پرندگان مهاجم وارد آن نشوند.

بنی هاشمی خاطر نشان کرد: در موضوع پسماند زباله نیز آسیب شناسی اجرا شده و متوجه شدیم که تفکیک زباله در دانشگاه به درستی انجام نمی گردد. بعد از آسیب شناسی به این نتیجه رسیدیم که این کار اگر بخواهد به درستی انجام گردد، باید 5 مورد در کنار هم باشد. شیوه صحیح مدیریت پسماند به صورت پایلوت در ساختمان مرکزی در حال انجام است. در دانشگاه 313 آزمایشگاه داریم که پسماند آزمایشگاهی دارند اما در این زمینه هیچ نوع اطلاعاتی وجود ندارد تا برای حوزه پسماند تصمیمی گرفته گردد. به همین دلیل دانشگاه سبز برای در نظر دریافت یک پایلوت با دانشکده علوم مکاتبه کرده تا ظروف پسماند را خریداری و مستقر نمایند تا بتوان با آنالیز داده ها، اطلاعات مناسبی به دست آورد. برای مدیریت احتیاج به داده داریم که متاسفانه همکاری لازم در این زمینه صورت نمی گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1193

به "مدیریت آب یکی از اولویت های دانشگاه سبز است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیریت آب یکی از اولویت های دانشگاه سبز است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید