جزییات چاپ اسکناس بین نسلی

به گزارش مجله پیکورو، رییس سازمان فراوری اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با شرح در مورد چرایی فراوری اسکناس 10 هزار تومانی جدید، از رونمایی 3 اسکناس دیگر تا خاتمه سال اطلاع داد.

جزییات چاپ اسکناس بین نسلی

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی و چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش پایگاه خبری نقددینه ، امیر شکری در مصاحبه با خبرنگار ایبِنا در مورد رونمایی از اسکناس های 10 هزار تومانی و جزییات این طرح، شرح داد: در مقطع کنونی تغییر واحد پولی کشور احتمال دارد و همانطور که استحضار دارید، لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور در مجلس محترم شورای اسلامی تصویب و به شورای محترم نگهبان ارجاع داده شده است.

وی اضافه کرد: شورای محترم نگهبان البته ابهامی در مورد یکی از تبصره ها داشته اند که درحال برطرف است و لذا تصویب لایحه و تغییر واحد پول ملی احتمال دارد. این تغییرات نیازمند بعضی اقدامات پیش دستانه بود که در این راستا و به منظور مدیریت هزینه های تغییر اسکناس و استفاده بهینه از زمان و منابع محدود، اسکناس های بین نسلی طراحی و از آن رونمایی شد.

به گفته رییس سازمان فراوری اسکناس و مسکوک بانک مرکزی، در این لایحه دوره ای 5 ساله مشتمل بر دو سال دوره فراهم سازی مقدمات و سه سال دوره گذار پیش بینی شده که در این مدت باید تمامی تغییرات لازم برای تغییر واحد پول ملی انجام گردد؛ بر همین اساس، بانک مرکزی با طراحی سلسله اقداماتی به صورت فعال اقدام به برنامه ریزی کرده و گونه ای از اسکناس ها طراحی شد که در صورت تصویب لایحه مذکور یا حتی عدم تصویب آن، کارآمدی و منافع خود را داشته باشد.

شکری با تاکید بر اینکه عمر مفید اسکناس بطور متوسط در ایران 5 سال است و درخصوص قطعاتی که ارزش اسمی بالاتری دارند، عمر مفید نیز بیشتر است، گفت: در صورت تصویب لایحه مذکور، یکی از سناریو های پیش رو این بود که به یکباره تمام اسکناس های کشور جمع آوری و جای خود را به اسکناس های جدید بدهند که در این صورت میلیون ها قطعه اسکناس پیش از خاتمه عمر مفید خود به دلیل تغییر واحد پولی می بایست امحاء و باز فراوری می شدند. در حالی که با تدبیر اجرا شده توسط بانک مرکزی گونه ای از اسکناس موسوم به اسکناس های بین نسلی فراوری شد که در صورت اجرای پروژه و تغییر واحد پولی از ریال به تومان و یا حتی استمرار شرایط موجود، واجد منافع متعددی خواهد بود.

وی در ادامه درباره فراوری اسکناس های بین نسلی اضافه کرد: اتفاقی که با فراوری این اسکناس ها خواهد افتاد این است که اسکناس های جدید تا خاتمه عمر خود قابل استفاده هستند و به دلیل ساختار خاص طراحی شده برای این دنوها دیگر نیازی به جمع آوری یکباره اسکناس ها وجود ندارد و به صورت اتوماتیک این اسکناس ها در خاتمه عمر مفید از چرخه خارج خواهند شد. به عبارت دیگر در صورت اجرای پروژه مذکور، اسکناس های یاد شده می توانند تا خاتمه عمر مفید خود در چرخه پرداخت باقی بمانند تا هزینه جدیدی از حیث جمع آوری و بازتوزیع اسکناس تومان به کشور تحمیل نگردد.

رییس سازمان فراوری اسکناس و مسکوک بانک مرکزی بر این تاکید نمود که پروژه 10 هزار تومانی و 100 هزار تومانی جدید نیز در قالب بین نسلی طراحی شده که چهارصفر روی این اسکناس ها کمرنگ شده است که حتی در صورت اجرا نشدن لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی و ابقا واحد پول فعلی نیز دارای امتیازاتی است. به عنوان مثال با توجه به شرایط تحریم و مضایق تجاری کشور، بهینگی فراوری و استفاده کمتر از منابع محدود از ویژگی های این نسل است.

شکری با تاکید بر اینکه اتفاق مثبت فراوری این اسکناس ها، افزایش ویژگی های امنیتی اسکناس های فعلی است درباره این ویژگی ها شرح داد: یکی از ویژگی های امنیتی اجرایی شده در اسکناس های بین نسلی، نخ امنیتی متغیر رنگی است که این ویژگی در حال حاضر در اسکناس های مطرح جهان در حال اعمال است و ویژگی های امنیتی بسیار بالایی دارد.

وی درباره زمان عرضه این اسکناس ها نیز شرح داد: امیدوار هستیم تا خاتمه امسال تعداد مناسبی از این اسکناس ها عرضه گردد. در حال حاضر تعداد قابل توجهی فراوری شده است و فرآیند انتشار این اسکناس ها تابع ضوابط قانون پولی و بانکی و تحت مدیریت بانک مرکزی و نظارت هیات نظارت بر اندوخته اسکناس از حیث انطباق با پشتوانه است؛ اما برنامه ریزی اجرا شده به گونه ای است که انشاالله این اسکناس ها در امسال به دست مردم خواهد رسید.

رییس سازمان فراوری اسکناس و مسکوک بانک مرکزی با اشاره به اینکه طرح مابقی اسکناس ها نیز با توجه به مجوز اخذ شده تغییر خواهد نمود، در ادامه شرح داد: در حال حاضر طرح اسکناس های 5 هزار تومانی، دوهزار تومانی و یک هزار تومانی به تایید ریاست کل محترم بانک مرکزی و وزیر محترم امور مالی و دارایی رسیده و تا خاتمه امسال نیز شاهد رونمایی اسکناس های جدید خواهیم بود.

به گفته وی، همچنین اسکناس های 10 و 100 هزار تومانی تا خاتمه امسال به دست مردم خواهد رسید. همچنین گفتنی است، اسکناس های50 هزار تومانی که در نیمه دوم سال 1397 نیز رونمایی شد در راستای طرح اسکناس های بین نسلی بود.

شکری در خاتمه تاکید نمود: پروژه تغییر واحد پول ملی شئون متعددی دارد که در صورت تصویب نهایی لایحه مذکور ضرورت دارد علاوه بر بانک مرکزی سایر دستگاه ها و سازمان ها ذیربط نیز به صورت هماهنگ ایفای نقش کرده با برنامه ریزی دقیق نسبت به اجرای قانون اقدام کنند تا انشاالله شاهد اجرای پیروز پروژه مذکور باشیم.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1267

به "جزییات چاپ اسکناس بین نسلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات چاپ اسکناس بین نسلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید