سفر به آمریکا: کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب مکتشف و دریانورد ایتالیایی

به گزارش مجله پیکورو، کریستوفر کلمبوس معروف به کریستف کلمب سوداگر و دریانورد اهل جنُوا در ایتالیا بود که بر حسب اتفاق قاره آمریکا را کشف کرد.

سفر به آمریکا: کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب مکتشف و دریانورد ایتالیایی

اگر علاقمند به دریافت خدمات انواع ویزای آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور آمریکا از نیویورک، واشنگتن، لس آنجلس، سان فرانسیسکو و لاس وگاس دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

کلمب در شروع در سال 1485 میلادی طرح خود را به دربار پرتغال ارائه داد و پیشنهاد کرد که زیر پرچم این کشور در جزایر هند به اکتشاف بپردازد اما کارشناسان پادشاه پس از آنالیز به این نتیجه رسیدند که خط سیر سفر بسیار طولانی تر از آن چیزی است که کلمب ادعا می نماید و درخواست او پذیرفته نشد.

او که از مقامات لیسبون ناامید شده بود به اسپانیا رقیب سیاسی پرتغال پناه برد تا از حاکمان آن دیار یاری بخواهد. کلمب در مجموع توانست نقشه اش را به کارشناسان دربار اسپانیا بقبولاند. اما هفت سال طول کشید تا با شاه و ملکه به توافق نهایی برسد. در نهایت قرار بر این شد که نیمی از بودجه سفر را سرمایه داران ایتالیایی بگذارند و نیم دیگر از سوی دولت اسپانیا فراهم گردد. نبردهای سخت با مسلمانان و تصرف گرانادا خزانه سلطنتی را تهی نموده بود و پرداخت همین سهم پنجاه درصدی هم برای دولت آسان نبود. پیش از شروع سفر شاه و ملکه، کلمب را به مقام دریاسالاری گماردند و سخاوتمندانه حق موروثی حکومت بر تمام سرزمین های کشف شده در آن سوی اقیانوس را به وی بخشیدند.

پس از تحویل دریافت سه کشتی با ملزومات کامل از دولت، نوبت به کار سخت گردآوردن خدمه رسید. بیشتر ملوانان از رفتن به چنین مأموریت جنون آمیزی وحشت داشتند. اگر نفوذ سیاسی ملکه و وعده های رنگارنگ کلمب نبود شاید هیچ کس حاضر با همراهی با وی در این سفر نمی شد.

خاتمه کریستف کلمب در غروب سوم آگوست 1492 میلادی، سفر دریایى خود را از طریق سه کشتی سانتاماریا، نینیا و پینتا به اندازه قایق های امروزی، همراه با نود نفر خدمه به فرماندهی کلمب از بندر پالوس اسپانیا شروع کرد و به سمت اقیانوس اطلس حرکت کرد و پس از توقفی کوتاه در جزایر قناری (آفریقا) رهسپار دل اقیانوس شدند.

در آن موقع، اعراب، اقیانوس اطلس را دریای سبز ظلمات، می خواندند و کلمب نخستین کسی بود که بدین اقیانوس ناشناس قدم می گذاشت. دریانوردان آن روز، کمتر حاضر بودند طوری در دریا پیش فرایند که ساحل را نبینند. با این حال کریستف کلمب در این مورد، دست به ریسک خطرناکی زده بود.

مسافرت پنج هفته به طول انجامید. در این مدت ملوانان وحشت زده بارها بر فرمانده خود شوریدند و حتی خواستند او را سربه نیست نمایند و کشتی ها را به اسپانیا بازگردانند. اما هر بار کلمب با وعده یا تهدید آرامش را برقرار می ساخت.

در بیستم سپتامبر با مشاهده دسته ای پرنده که از شرق می آمدند این امید در ایشان قوت گرفت که خشکی در آن حوالی است. بالاخره در یازده اکتبر دیده بانان وجود یک خشکی را در روبرو اعلام کردند؛ فردای آن روز، 12 اکتبر 1492 میلادی، کلمب و یارانش پس از 35 روز سفر سخت، پا بر جزیره ای زیبا و سرسبز از مجمع الجزایر باهاما (آمریکای مرکزی) گذاشتند.

کلمب برخلاف بسیاری از مردم زمان خود معتقد بود که زمین گرد است و اطمینان داشت که با سفر دریایى به سوی غرب می تواند راهی تازه را برای تجارت سودآور اروپاییان به خاور دور پیدا کند. این نقشه خوبی بود ولی دو نقطه ضعف داشت. اول اینکه او تصور نمی کرد که جهان به آن عظیمی باشد که ما امروزه آن را می شناسیم؛ دوم آنکه نمی دانست و نمی توانست هم بداند که دو قاره عظیم آمریکای شمالی و جنوبی در سر راه او قرار گرفته اند. لذا هنگامی که در دوازدهم اکتبر 1492 میلادی پس از هفتاد روز دریانوردی، از دور خشکی های مربوط به قاره آمریکا را دید، تصور کرد که به خاک آسیا نزدیک شده است و لذا جزایری را که کشف نموده بود، هند غربی نام نهاد.

او سه سفر دیگر هم به هند غربی انجام داد و هنوز هم می پنداشت که این جزایر، قسمتی از خاک آسیا هستند. این سفر و شناسایی باعث شد که در سال های بعد، نیروهای استعمارگر اسپانیایی به این سرزمین رفته و قرن ها به استثمار و چپاول این منطقه عظیم بپردازند.

کریستف کلمب وصیت نموده بود که در آمریکا دفن گردد، ولی در آن موقع در سال 1506 کلیسای مناسبی در آمریکا برای این کار یافت نشد. از این رو وی را در شهر والادولید اسپانیا دفن کردند و سپس به صومعه ای در سویل منتقل شد. با این حال جسد او را در سال 1542 از خاک خارج و به هیسپانیولا منتقل نموده و در سانتو دومینگو دفن کردند.

در خاتمه قرن هفدهم، اسپانیا قسمت غربی هیسپانیولا را به فرانسه واگذار کرد و جسد کلمب به کوبا منتقل شد. بعدها هنگامی که کوبا به استقلال دست یافت، در سال 1898، جسد برای آخرین بار از اقیانوس اطلس گذشت و در کلیسای جامع سبیا اسپانیا دفن شد. با این حال در بنای یادبود کلمب در پایتخت جمهوری دومینیکن، جعبه ای حاوی استخوان هایی وجود دارد که روی آن نوشته شده کریستف کلمب. محققینی که از جسد موجود در این تابوت نمونه برداری دی ان ای نموده اند می گویند که نتیجه با دی ان ای برادرش دیگو، که او هم در نزدیکی سویل دفن شده هم خوان است.

در همین روز:

    • درگذشت شاعر عظیم دوره قاجار استاد محمدتقی شوریده شیرازی (1305 شمسی)
    • تصویب لایحه کاپیتولاسیون توسط مجلس شورای ملی (1343 شمسی)
    • درگذشت استاد حسین بهزاد مشهورترین نگارگر معاصر ایران (1347 شمسی)
    • عاشورای حسینی (61 قمری)
    • افتادن بابل به دست ایرانیان در سپاه کوروش عظیم (539 پیش از میلاد)
    • روز ملی و استقلال کشور آفریقایی گینه استوایی از استعمار اسپانیا (1968 میلادی)
    • روز ملی اسپانیا
    • روز جهانی زبان اسپانیولی
منبع: کجارو
انتشار: 3 بهمن 1399 بروزرسانی: 3 بهمن 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1367

به "سفر به آمریکا: کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب مکتشف و دریانورد ایتالیایی" امتیاز دهید

1 کاربر به "سفر به آمریکا: کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب مکتشف و دریانورد ایتالیایی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به آمریکا: کشف قاره آمریکا توسط کریستف کلمب مکتشف و دریانورد ایتالیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید