جراحی های زیبایی، سونای ویرانگر سلامت

به گزارش مجله پیکورو، بر اساس آمار عمل های زیبایی به طور بی سابقه ای در کشور در حال افزایش است و با همه خطراتی که ممکن است برای جان و سلامت افراد داشته باشد چند سالی است که در میان دختران و زنان جوان افزایش چشمگیری داشته است. این روزها بعضی زنان چنان بی تفاوت از قید سلامتی خود می گذرند که در قله سلامتی خود می گذرند که در قله زیبایی قرار بگیرند غافل از اینکه دست بالای دست بسیار است و اگر هم زیباترین زن جهان شوی باز هم زیباتر از تویی وجود دارد!

جراحی های زیبایی، سونای ویرانگر سلامت

جراحی های زیبایی، سونای ویرانگر سلامت

چروک هایی که به هر قیمتی نباید صاف شوند

بر اساس آمار عمل های زیبایی به طور بی سابقه ای در کشور در حال افزایش است و با همه خطراتی که ممکن است برای جان و سلامت افراد داشته باشد چند سالی است که در میان دختران و زنان جوان افزایش چشمگیری داشته است. این روزها برخی زنان چنان بی تفاوت از قید سلامتی خود می گذرند که در قله سلامتی خود می گذرند که در قله زیبایی قرار بگیرند غافل از اینکه دست بالای دست بسیار است و اگر هم زیباترین زن جهان شوی باز هم زیباتر از تویی وجود دارد! حتما شما هم تا به امروز لب ها و گونه هایی را دیده اید که به طور غیرطبیعی حجیم هستند و شاید پیش خود گفته باشید که بالاخره مد برجسته کردن لب ها و گونه ها هم روزی تغییر می نماید و شکل دیگری را به خود می گیرد. متخصصان پوست و مو معتقدند؛ روش های برجسته سازی لب ها و گونه ها چندان هم خالی از خطر نیست و اگر ژل های غیراستاندارد به این اعضا تزریق و یا این کار به وسیله افراد غیرمتخصص انجام گردد باید منتظر ناقرینگی و بد شکلشدن لب ها و گونه ها باشید. بیشتر کارشناسان مسائل اجتماعی بر این باورند که بیش از 50 درصد افرادی که برای عمل های زیبایی مراجعه می نمایند، از نظر پزشکان نیازی به جراحی ندارند اما به سبب چشم و همچشمی های بسیار اصرار می نمایند. از لحاظ روانی مساله گونه گذاری و برجسته کردن لب ها بحث مهمی است و تعداد این نوع عمل های زیبایی نسبت به آمارهایی که وجود دارد در حال افزایش است. بسیاری از این عمل ها غیرضروری و تنها برای زیبایی است به طوری که از آن معیار هنجار معمول خارج شده است؛ به اسم نمونه فردی که تصادف نموده و صورتش شرایط نامناسبی پیدا نموده است بخواهد گونه گذاری کند اشکالی وجود ندارد زیرا گونه اش در تصادف از بین رفته است و هیچگاه نابهنجار و نامناسب به حساب نمی آید اما زمانی نابهنجار است که تعداد افرادی که دست به این عمل ها می زنند افزایش یابد، صرف اینکه بخواهند نقصی را به قول خودشان رفع نمایند و زیبایی شان را افزایش دهند.

نازیبایی، فکر وسواس گونه ای که افراد را می آزارد

در روانشناسی ما اختلالاتی داریم و یکی از این اختلالات به نام بدشکلی بدن است که زیرمجموعه اختلالات جسمانی است و فرد به خاطر مشغله ذهنی و درگیری که به خاطر آن فرم نامناسب و ظاهر نازیبایی که در بدنش دارد، سعی می نماید این ظاهر نازیبا را از هر طریقی که شده به شکل زیباتری تبدیل کند. برخی تحقیقات نشان می دهد عمل های زیبایی از سوی زنان بیشتر است که البته برخی این را قبول ندارند و می گویند این عمل ها در مردان هم وجود دارد و فرقی میان مردان و زنان نیست اما ترجیحاً در زنان رایج تر است. خانم هایی هستند که با توجه به عدم نقص اندام باز هم خواستار عمل و جراحی زیبایی بودند و هیچ وقت این افراد با گفت و گو با دیگران و با نظر دیگران قانع به این نمی شوند که شما زیبا هستید و نیاز به این کار ندارید زیرا به صورت یک فکر وسواسی آن ها را اذیت می نماید که ظاهر من نامناسب است و برای اینکه تغییر کنم و ظاهر نامناسبی نداشته باشم این عمل را انجام دهم. حتی دیده شده است هنگامی که این افراد این عمل جراحی را انجام می دهند باز عمل جراحی متعدد دیگری را در ادامه انجام می دهند زیرا تغییر نگرششان کامل نشده است. این یک نقص روانی است در سیستم تفکر این افراد به این معنا که ممکن است در یک مساله واحد کسانی که افسردگی دارند، افراد بدبین و منفی گرا باشند در حالی که اشخاص سالم راجع به همان مساله دید مثبتی دارند. این افراد تفکراتشان منفی گراست و هم تفکر وسواس گونه ای را نسبت به شرایط ظاهریشان دارند. مشاهده شده است که هر چه قدر سعی کنید و اطرافیان بخواهند این افراد را به این واقعیت برگردانند که شما ظاهر مناسبی دارید، نمی پذیرند زیرا احساس می نمایند درمانشان باید اعمال گردد در غیر این صورت ظاهریشان شرایط مناسبی نیست. تحقیقاتی در ایران اجرا شده است که معین شده که ما در کشورمان تعداد افرادی که به این اختلال دچار شده اند بیشتر است و نسبت به آمار جهانی آمار کشور ما بسیار است که واقعیت دارد و عمل های زیبایی در کشور ما در حال رشد است. این عمل ها را حتی در حد سزارین و درمان هم می توانیم در نظر بگیریم و سزارین یک درمان لوکس است که در جهان رتبه اول را داریم. بر اساس آمار، ما بیشتر افرادی هستیم که دوست داریم شرایط ظاهریمان را حفظ کنیم و عدم انجام زایمان طبیعی به دلیل آن است که فرم جسمانیشان تغییر نکند. طبق تحقیقات اجرا شده افراد مجرد به خصوص زن ها بیشتر در پی جراحی های زیبایی هستند و افراد متاهل به این طرز فکر گرایش نداشته اند یا کم بوده اند و به هر حال کسانی که مجرد هستند این اتفاق بیشتر در آنان ظهور نموده است؛ کسانی که از نظر اقتصادی به دیگران وابسته هستند یعنی افراد شاغل و فعال اجتماع کمتر دچار این نوع تفکرات هستند.

ترس اجتماعی، افسردگی و روانپریشی!

گاهی اوقات در این افراد افسردگی، اضطراب و یا حتی ترس اجتماعی دیده شده است. این افراد انسان های مضطربی هستند که وقتی ظاهرشان را می بینید احساس دلهره دارند که مبادا چهره شان در نظر مردم بدفرم و بدشکل به نظر برسد. از سوی دیگر به دلیل تفکر منفی گرایی که دارند به افسردگی هم گرایش پیدا نموده اند و برخی آمارها نشان می دهد که شاید 90 درصد این افراد دچار افسردگی باشند. ممکن است برخی هم 3 تا 4 درصد مبتلا به بیماری های روانپریشی مبتلا باشند یا حتی برخی به دلیل افکار منفی و افسردگی ممکن است دست به خودکشی بزنند. این افراد هنگامی که عمل زیبایی را انجام می دهند به رایشان رضایتبخش نیست و می گویند این عمل باید دوباره تکرار گردد. به اسم نمونه افرادی هستند که بینیشان را عمل می نمایند و بارها این جراحی را انجام می دهد که باز هم به آن رضایت دورنی نمی رسند. در این موارد مشکل از عمل و ظاهرشان نیست مشکل از فکر این افراد نسبت به شرایط ظاهریشان است. ما افرادی را داریم که صورت شاید پذیرفته ای نداشته باشند اما رفتار اجتماعی بالایی دارند و اعتماد به نفس و عزت نفس بالایی دارند و بر عکس ممکن است افرادی ظاهر زیبایی داشته باشند اما از اعتماد به نفس کافی برخوردار نباشند. بسیاری از این افراد بیشترین نگرانیشان درباره صورتشان است و طبق آمار بالاترین نگرانی ها از لحاظ جسمانی در صورت، بینی و پوست مشاهده شده است. به خصوص در کشور ما که پوشش بانوان نسبت به زنان کشورهای دیگر بیشتر است بیشترین جایی که دیده می گردد صورت است بنابراین حساسیت ها بیشتر بر روی چهره است اما در کشورهای اروپایی ممکن است در اندام های دیگری مانند شکم هم باشد. بسیاری از افراد کمتر از یک ساعت را برای جلو آینه بودن صرف می نمایند اما این افراد ممکن است تا 3 ساعت در روز برای زیبایی چهره خود وقت بگذارند زیرا این افراد بیکار هستند و چون کار نمی نمایند و از لحاظ اقتصادی وابسته دیگران هستند برایشان مهم نیست. با اشاره به اینکه سنی که بیشتر در میان این افراد دیده می گردد از 16 سالگی تا 30 سالگی است؛ این افراد باید درمان های دارویی و روانشناختی شوند و درمان های شناختی رفتاری از لحاظ روانشناسی که نحوه تفکرشان نسبت به اندام جسمی تغییر کند. افکار منفی و وسواس این افراد باید کنترل گردد و داروهایی برای جلوگیری از خود کشی یا افکار نامناسبی که ممکن است داشته باشند که ضد افسردگی است باید استفاده نمایند. این افراد هزینه های اقتصادی و روانی متعددی در اجتماع می پردازند و فشار زیادی را از لحاظ اقتصادی به خانواده وارد می نمایند که مساله مهمی است.

هزینه های سرسام آور عمل های زیبایی

بر اساس آمار عایدی بخش عمل های زیبایی، همه ساله با رشدی ده درصدی در انگلستان همراه است و این عدد در سال آینده به 300 میلیون پوند می رسد. در سال گذشته، هشت و نیم میلیون عمل زیبایی مختلف در آمریکا انجام شد و مصرف نمایندگان یازده میلیارد دلار برای این کار پرداخت کردند. بعلاوه بازار محصولات آرایشی و عطریات، در سال گذشته از بازاری یک و هفت دهم میلیارد پوندی برخوردار بوده است. مجتبی امیری متخصص پوست و مو می گوید: یکی از روش های درمانی نقص های پوستی در قسمت هایی که بافت پوست، چربی پوست و یا حتی استخوان زیر آن دچار نقص می شوند، استفاده از پرنماینده ها یا فیلرهاست. وی اظهار می نماید: بر حسب نواحی مختلف از روشی که استفاده می گردد فرق دارد، اما چیزی که بسیار مرسوم است در استفاده از فیلرها یا پرنماینده ها در ناحیه گونه است که به گونه گذاری مشهور است یا در برجسته کردن لب ها و یا از بین بردن چین کنار لب استفاده می گردد. این جراح زیبایی اسم کرد: در مواردی که نقص استخوانی عمده وجود دارد برترین روش استفاده از پروتز ثابت است که در آن استفاده از پروتز ثابت گونه یا چانه، پروتزهای بافت مصنوعی زیر عضلات و ناحیه مربوط جاسازی می گردد و آن نقص را رفع می نماید. امیری بیان می نماید: پس از آن مرسومش بیشتر استفاده از ژل هاست که به اسم پرنماینده استفاده می نمایند این ژل ها دو دسته اند، یک سری ژل های سابق و دائمی هستند که قیمت پایینی دارند و ماندگار هستند که بیشترین نگرانی و مسئله ای هم که دیده شده در این ژل هاست که به اسم ژل های دائمی استفاده می شوند. این متخصص پوست و مو می افزاید: این ژل ها چون جذب نمی شوند امکان جا به جایی شان بسیار زیاد است و بعد از تزریق تغییر مکان می دهند. وی ادامه می دهد: این ژل ها برای مدت زمان پایینی کارایی خوبی دارند اما با افزایش سن و تغییر آناتومی ناحیه مربوط، پس از مدتی دیگر آن کارایی و جنبه زیبایی مناسب را نخواهند داشت. این جراح زیبایی می گوید: عوارض این ژل ها زیاد است که به راحتی نمی توان آن عارضه را رفع کرد. عضو هیات علمی دانشگاه اسم می نماید: توصیه أکید می گردد که از این قبیل ژل ها استفاده نگردد زیرا هنگامی که در گونه گذاری با برجسته کردن لب از این نوع ژل ها استفاده می گردد ناقرینگی و بدفرمی ناحیه مربوطه را در پی دارد. وی می گوید: ژل های دیگری هستند که جذب بدن می شوند و از مواد طبیعی هستند که در بدن وجود دارند که طول مدت یک تا 2 ساله دارند و عارضه قابل توجهی ندارند و ایرادشان تنها این است که گران تر و موقت هستند. این متخصص پوست و مو بیان می نماید: یکی از برترین کارهایی که در حال حاضر به اسم فیلر از آن استفاده می نمایند، استفاده از تزریق چربی است. این جراح زیبایی تصریح می نماید: در این روش سلول های چربی را از بدن فرد می گیرند و به ناحیه مورد نظر تزریق می نمایند و بیش از 20 تا 30 درصد از چربی که تزریق می گردد ماندگار است و می ماند و به دلیل اینکه از جنس بدن فرد است ریسک حساسیت و پس زدن هم نخواهد داشت.

استقبال زنان ایرانی از عمل های زیبایی

این جراح زیبایی تأکید می نماید: این فیلرها باید تنها برای کسانی که نقص دارند استفاده گردد نه اینکه برای تفنن، مد، سرگرمی و یا زیبایی مورد استفاده قرار بگیرد. وی اظهار می نماید: عمل برجسته کردن لب بیشتر برای کسانی است که لب بسیار نازک دارند تا لب هایشان بزرگ تر گردد و به طبیعی بودن آن یاری کند. امیری بیان می نماید: توصیه می گردد در این عمل ها از ژل های دائمی به هیچ وجه استفاده نکنید. این متخصص پوست و موی می گوید: هر عمل جراحی برجسته کردن لب بستگی به نوع آمپول دارد که به اسم نمونه یک آمپول 200 هزار تومان است و اگر لبی به 2 تا آمپول نیاز داشته باشد هزینه آن بیشتر می گردد و اگر همین آمپول را بخواهیم به گونه بزنیم به اندازه بیشتری نیاز دارد. وی با اشاره به اینکه معمولاً پزشک ها بیشتر پول دستمزد را می گیرند زیرا هزینه آمپول بیشتر جنبه دارویی دارد و پزشکان دستمزد زیادی ندارند، می افزاید: تزریق چربی ژل های هیارونیک اسید از جنس مواد طبیعی بدن هستند که یک تا دو سال بعد جذب می شوند و حتی در ناحیه لب زودتر جذب می گردد اما چربی از بدن فرد هر اندازه تزریق کنیم معمولا 20 تا 30 درصدش می ماند. امیری ادامه می دهد: روش های استفاده از فیلرها کمتر از 10 سال است که در کشور آمده است و در اروپا شاید 15 تا 20 سال است در حالی که استقبال زنان ایرانی بسیار خوب بوده است زیرا ایرانیها به زیبایی شان اهمیت زیادی می دهند.

جوانان مشکل الگو دارند

نادر قلمبر، جامعه شناس می گوید: زیبایی برای همه خوب است و آن را همه دوست دارند و این یک بعد قضیه است. اما یک بحث دیگه که افراد را به سوی زیبایی کشانده است عمل های زیبایی است که می فرایند روی گونه ها و لب هایشان کارهای خاصی را انجام می دهند و یا بینیشان را عمل می نمایند.

وی اظهار می نماید: باید ببینیم که آیا جوانان ما در کشور مشکل الگو دارند در صورتی که کشور ما یک کشور مذهبی و حکومت، حکومت اسلامی است و در حکومت اسلامی خیلی مراقبت ها بیشتر باید باشد. وی اسم می نماید: هنگامی که فاکتورهای خاصی اتفاق افتد به اسم نمونه مردم احساس نمایند که مذهب ضعیف شده است و حس نمایند مسوولان شعار زیاد می دهند و تحقق آرمان های دینی شان کمرنگ می گردد ناخودآگاه اعتقادات مذهبی مردم کمرنگ می گردد. این جامعه شناس می افزاید: درست است که هر کسی مسوول خودش است اما اگر یک مسوولی کار ناشایسته ای را انجام می دهد، مردم از دین برنمی گردند ولی یک نوجوان اینگونه نیست و دنبال الگوهای اولیه هستند. قلمبر اظهار می نماید: هنگامی که الگوهای ما نامناسب باشد، گروهی به ناآراستگی رو می آورند و اشخاص از موقعیت هایشان درست استفاده نمی نمایند به همین سبب نوجوانان ما درست الگوگیری نمی نماید. وی ادامه می دهد: از سوی دیگر خصوصیات سن نوجوانی است که دوست دارند، مدام مورد توجه باشند و ما فرصت هایی را برای جوانان نداریم که خودشان را به نمایش بگذارند.

وجود ضعف های شخصی و روانی

این جامعه شناس بیان می نماید: جوانان ما متأسفانه لباس هایی می پوشند که الگوهایشان از غرب است و آن لباس ها معنا و مفهوم دیگری در فرهنگ آنان دارد و مربوط به جامعه ما نیست، جراحی های زیبایی اندام بدن هم همین گونه است اما جوان و نوجوان ما به این مسائل توجهی نمی نمایند. قلمبر اسم می نماید: باید ببینیم چه می گردد که همه می خواهند زیبا شوند و چه اتفاقی افتاده است یعنی ارزش ها تغییر نموده است و فرد خودش را در آئینه نگاه می نماید و حس می نماید زیبا نیست که در این شرایط هویت فرد دچار مشکل شده است.

وی می گوید: اگر نوجوان و جوان الگوی درست نداشته باشد، برای اینکه ضعف های روانی خود را رفع کند، روی به چنین مسائلی می آورد. این جامعه شناس می افزاید: هویت نوجوان دقیقا در همان دوره شکل می گیرد که ما باید بتوانیم الگوهای درستی را به آنان آموزش دهیم و طوری آنان را آماده کنیم که با ارزش ها و اعتقاداتشان بتوانند هنجارهای اجتماعی را دریافت نمایند. قلمبر بیان می نماید: هویت را معمولا افراد میانسال و بزرگ ترها می دهند و متاسفانه می بینیم که موضوع فیلم های ما یا عشق و عاشقی است و یا فقر و ثروت که در این فیلم ها همه بازیگران آرایش های ویژه ای دارند و عمل های زیبایی را چه خانم و چه آقا انجام داده اند که این الگو را نوجوانان و جوانان ما دریافت می نمایند. وی تصریح می نماید: وقتی ما داریم فرهنگ را اینگونه از صدا و سیما، سینما، مطبوعات و مجله ها به مردم جامعه به خصوص قشر جوان القا می کنیم، فرد را دچار دوگانگی نموده و باعث می گردد افراد به خصوص جوانان رفتارشان کاملا افراطی گردد و نداشتن الگوهای مناسب و ارایه الگوهای غلط سبب این ناهنجاری است. این جامعه شناس ادامه می دهد: سوژه ها و الگوهای ما اشکال دارد و ما در شرایطی افتادیم که هم مردم ما می خواهند به لحاظ اجتماعی چه از لحاظ زیبایی و چه از لحاظ اخلاقی بهتر از دیگران باشند. این جامعه شناس اسم می نماید: نداشتن الگوهای مناسب موجب دوگانگی فرد شده و شخص را به سمت افراط و تفریط می کشاند؛ فرد به دلیل آنکه هویتش درست شکل نگرفته است به عمل های زیبایی مانند گونه گذاری و برجسته کردن لب و هم آرایش های ناهنجاری روی می آورد. قلمبر بیان می نماید: در این شرایط الگوها مناسب نیست و شرایط اجتماعی به هم ریخته است که می بینیم گرایش به جراحی های زیبایی در صورتی که فرد حتی زیباست، زیاد می گردد. وی می گوید: به اسم نمونه پزشکان زیبایی شاید تنها به 10 درصد به دلیل مسائل تنفسی اجازه عمل بینی را بدهند اما در حال حاضر فرد با داشتن چهره ای خوب و دلنشین به سبب مدگرایی به جراحی های زیبایی مانند گونه گذاری و برجسته کردن لب ها روی می آورد. قلمبر اسم می نماید: همه این موارد به هم پیوسته است و هویت نوجوان و جوان ما شکل نگرفته است زیرا تغییر ظاهر افراد رابطه مستقیم با بحث هویتشان دارد.

بهتر است نگاهتان را تغییر دهید!

مطمئنا میل به زیبایی پایانی ندارد و در هر لحظه در جهان چهره ای زیباتر از گذشته خودنمایی می نماید و اگر به فکر این باشید که چهره تان را در هر زمان با عمل های زیبایی، مجذوب کننده تر و زیباتر از گذشته کنید، چهره اولیه تان را هم از دست خواهید داد، پس بهتر است به جای هزینه کردن برای عمل های زیبایی لبخند متینی را مهمان همیشگی لب هایتان کنید تا چهره تان دلنشین و خواستنی گردد. به نظر می رسد متولیان فرهنگی کشور باید به وسیله رسانه های گروهی به خصوص صدا و سیما برای آگاهی هر چه بیشتر نسل جوان برنامه های مجذوب کننده و گیرایی را تدارک ببینند تا افراد به هر قیمتی حتی زیبایی، تن به عمل های زیبایی ندهند و به جای عمل تن، فکر، اندیشه و وسواسشان را جراحی نمایند و نگاهشان را به این مساله تغییر دهند؛ گر که منظور تو زیبایی ماست هر طرف چهره زیبایی هست.

منبع: ماهنامه جهانی زنان شماره71

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1817

به "جراحی های زیبایی، سونای ویرانگر سلامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جراحی های زیبایی، سونای ویرانگر سلامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید