تشخیص زودرس سرطان پستان

به گزارش مجله پیکورو، ضایعات پره کانسرو، نمای خاص پاتولوژیک خود را دارند، که گروهی بدخیم شده و گروه دیگر هرگز به بدخیمی نمی رسند. حال به این سوال میرسیم که با این چگونه باید برخورد کرد؟

تشخیص زودرس سرطان پستان

تشخیص زودرس سرطان پستان

نویسنده: دکتر رسول فاتحی فرد ـ متخصص جراح عمومی

ADAM

در طی قرن گذشته جامعه پزشکی بطور مداوم در کوشش بوده تا مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را کاهش دهد. نتیجه همه کوششها به یک جمله خلاصه شده است

تشخیص زودرس

متاسفانه آمارها نشان می دهد در کشور ما این کانسر رو به افزایش است.

برای حل این معضل راههایی وجود دارد:

1- توضیح حال و معاینه دقیق

2- استفاده از پاراکلینیک مانند سونوگرافی و ماموگرافی

3- پاتولوژی که جواب نهایی و قطعی را میدهد.

ضایعات پره کانسرو، نمای خاص پاتولوژیک خود را دارند، که گروهی بدخیم شده و گروه دیگر هرگز به بدخیمی نمی رسند. حال به این سوال میرسیم که با این چگونه باید برخورد کرد؟

باید دانست که پیشرفت در زمینه جراحی سرطان پستان شامل تغییر تکنیک جراحی از جراحی های گسترده به جراحی های محدود همراه با حفظ پستان و تغییر لنفادنکتومی وسیع آگزیلا به (Biopsy Sentinel Lymph Node) و استفاده از روشهای نو رادیوتراپی و کمو تراپی می باشد.

امروزه پیشرفتهای وسیع تکنولوژی به یاری جراحان آمده تا امکان دسترسی به ضایعات کوچک، بیشتر و سریعتر شده و نیایج درمانی بهتری حاصل گردد، که این روشهای نوین در حال حاضر به روشهای استاندارد در جهان تبدیل شده است.

در جهت تشخیص زودرس سرطان پستان بعد از توضیح حال و معاینه، همکاران رادیولوژیست یاری فراوانی می نمایند ولی جواب قطعی مبنی بر افتراق توده های خوش خیم از بدخیم پستان به وسیله پاتولوژی صورت میگیرد؛ و در این جهت جراح باید بافت مناسب جهت پاتولوژی را آماده سازد. سالیان دراز جراحان از FNAیاری گرفتند، ولی از آنجا که جواب FNA نمی توانست ضایعات insitue را ازinvasive افتراق دهد باید نهایتاً بیمار به وسیله جراح بیوپسی میشد که در این جهت تحمیل یک جراحی با هدف تشخیص ماهیت توده غیر قابل اجتناب می نمود و به همین دلیل روشهای نوین خلق شد که انقلابی در تشخیص زودرس سرطان پستان برپا کرد و آن Core Biopsy است که به به وسیله آن بافت کافی جهت آنالیز پاتولوژیک توده و حتی انجام تستهای IHC بدست می آید و تحت بی حسی موضعی وبه صورت سرپائی انجام می گردد. این تشخیص پاتولوژیک در صورت بدخیم بودن با عمل جراحی همراه خواهد شد که در بسیاری از موارد میتوان صرفاً با انجام لامپکتومی و متعاقب آن رادیوتراپی و در صورت لزوم کموتراپی علیرغم حفظ پستان، جان بیمار را نجات داد.

در نهایت باید گفت تا امروز اولین توصیه مسئولین سلامت برای بانوان در خصوص سرطان پستان تشخیص زودرس است که فعلاً برترین روش مقابله با کانسر پستان شناخته می گردد.

منبع: نشریه پیغام پزشک شماره 56. .

منبع: راسخون
انتشار: 12 مهر 1400 بروزرسانی: 12 مهر 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1792

به "تشخیص زودرس سرطان پستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودرس سرطان پستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید