الغدیر و کمال صالح در معرض خطر تشنگی

به گزارش مجله پیکورو، خبرنگاران/مرکزی مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی با اشاره به کاهش اندازه نزولات آسمانی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته گفت: اگر شرایط بارش ها به همین منوال باشد شاهد کاهش اندازه منابع آبی ذخیره سازی شده در پشت سدهای استان به ویژه سد کمال صالح اراک و الغدیر ساوه خواهیم بود.

الغدیر و کمال صالح در معرض خطر تشنگی

عزت اله آمره ای در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: در حال حاضر حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد 277 میلیون متر مکعبی الغدیر ساوه 109 میلیون مترمکعب بوده و 39 درصد مخزن سد پر آب است، در حالی که میزان آب ذخیره شده در مخزن سد الغدیر در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 191 میلیون مترمکعب و معادل 69 درصد بوده است.

وی افزود: هم اکنون میزان دبی ورودی به سدالغدیر ساوه متاثر از کاهش بارندگی ها بسیار ناچیز بوده و به 1.20 مترمکعب رسیده در حالی که در سال قبل و در همین زمان سه متر مکعب میزان دبی ورودی به این سد استان بوده است.

آمره ای ادامه داد: همچنین حجم آب ذخیره شده در دریاچه سد 95 میلیون متر مکعبی کمال صالح اراک 51 میلیون مترمکعب بوده و 54 درصد مخزن سد پر آب است، در حالی که میزان آب ذخیره شده در مخزن سد کمال صالح در مدت مشابه سال گذشته بالغ بر 75.6 میلیون مترمکعب و معادل 80 درصد بوده است.

وی با اشاره به بارندگی روزهای اخیر و تاثیر آن بر میزان دبی ورودی به سدهای استان گفت: این میزان بارش که بسیار ناچیز بوده است تاثیرچندانی در افزایش میزان دبی ورودی به سدهای استان نداشته است. از آنجاکه حوضه آبریز خشک است بارش های اخیر بر زمین نشسته و جریان آبی در رودخانه ها حاصل نشده است که بخواهد وارد سدها شود.

مدیر عامل شرکت سهامی آب منطقه ای مرکزی در پاسخ به این پرسش که در صورت کاهش میزان نزولات آسمانی در سال جاری مسئله ای در تامین آب شرب مردم استان بوجود نخواهد آمد، گفت: با وجود کاهش بارش ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل مشکل خاصی در تامین نیاز شهروندان به مصرف آب شرب در سال آینده نخواهیم داشت. گرچه از مردم استان انتظار می رود با توجه به شرایط کنونی فصل آبی و کاهش نزولات آسمانی برای برقراری منابع آبی پایدار در حوزه شرب همکاری لازم را بعمل آورده و در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی افزود: با توجه به کاهش میزان بارندگی ها مقرر شده است که منابع آبی از سدهای استان مانند تمامی سدهای کشور برای کشت پائیزه کشاورزان تخصیص نیابد و تنها برای مصارف شرب در نظر گرفته شود و در حال حاضر هر میزان کاهش منابع آبی ذخیره سازی شده در دریاچه های سد الغدیر و کمال صالح به دلیل تخصیص آن به مصارف شرب است.

آمره ای در عین حال شرح داد: بیشترین آبگیری سدها معمولا از اواخر فصل زمستان آغاز می شود چرا که جریان یافتن آب در رودخانه ها متاثر از بارش های پائیزی زمان بر بوده و بخشی از آن از طریق کشاورزان برای کشت پائیزه بهره برداری می شود و نهایتا از اواخر فصل زمستان و اوایل بهار میزان دبی ورودی به سدها افزایش یافته و آبگیری انجام می شود.

گفتنی است، سد الغدیر ساوه با 265 متر طول تاج و حجم 277 میلیون مترمکعب آب از نوع دو قوسی بتنی است که در سال 72 با هدف تأمین برق و آب کشاورزی 23 هزار هکتار از اراضی این شهرستان احداث شد.

این سد براساس اهداف چند منظوره شامل تنظیم آب کشاورزی، کاهش خطرات سیل، تولید انرژی الکتریکی، اشتغال زایی و ایجاد مراکز گردشگری احداث شده است و از ویژگی های جهت انتقال آب در سد الغدیر این است که آب از طریق کانال اصلی به طول حدود 10 کیلومتر به شبکه اصلی آبیاری منتقل می شود.

در پی وقوع سیل در فصل بهار 98 و تکمیل شدن تراز آبی سد الغدیر ساوه، این سد در هشتم اردیبهشت ماه همان سال پس از 22 سال، سرریز کرد.

سد کمال صالح اراک نیز در جنوبی ترین نقطه شهرستان شازند با ظرفیت و حجم 95 میلیون مترمکعب برای اولین بار در طول 7 سال اخیر، در اسفندماه سال 1397 و فصل زمستان به میزان 8 مترمکعب در ثانیه سرریز کرد.

آب این سد تا به امروز دو مرتبه در فصل بهار سرریز داشته است که این سرریز به سمت سد مروک در استان لرستان در 10 کیلومتری سد کمال صالح هدایت می شود. این سد از نوع سنگ ریزه ای است، ارتفاع تاج سد به 12 متر و ارتفاع سد به 80 متر می رسد و در 45 کیلومتری جنوب شازند و 78 کیلومتری اراک واقع شده است.

سد کمال صالح بالغ بر 40 میلیون مترمکعب نیاز آبی استان را تأمین می کند و 62 درصد شهر اراک را پوشش آبی داده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 آذر 1400 بروزرسانی: 6 آذر 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1849

به "الغدیر و کمال صالح در معرض خطر تشنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الغدیر و کمال صالح در معرض خطر تشنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید