دره راگه کرمان را بشناسید، قطعه ای از بهشت یا دره مرگ؟

به گزارش مجله پیکورو، در ایران طبیعت بکر و جاهای دیدنی زیادی وجود دارد که می تواند آغوشی برای طبیعت گردان و حتی باعث رونق توریسم در ایران باشد. مثل تنگه رازیانه و تنگه شیرز، جایی کمتر شناخته شده و بکر که به مراقبت ما از طبیعت و زیبایی آن نیاز دارد، به نام دره راگه یا تنگه راگه در کرمان و نزدیکی شهر رفسنجان وجود دارد که زمانی به دره مرگ معروف بوده است!

دره راگه کرمان را بشناسید، قطعه ای از بهشت یا دره مرگ؟

در مجله گردشگری خبرنگاران از دره مرگ چندین هزارساله ایران و افسون زیبایی اش نوشته ام، از این که اگر از این طبیعت محافظت شود و مورد توجه قرار بگیرد می تواند صنعت گردشگری ایران را چندین مرحله با خود جلوتر ببرد. پس در این نوشته قرار است همسفر هم در هزاران سال گذشته باشیم، آماده اید؟

درگه راگه کجاست؟

دره راگه در 30 کیلومتری شهر رفسنجان قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به دره راگه چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به دره راگه، فصل بهار و پاییز است، البته در روزهایی که هوا صاف و آفتابی باشد.

تفریحات دره راگه چیست؟

از تفریحات دره راگه می توان به دره نوردی، تورهای رصد آسمان شب کویر، عکاسی در دل تنگه راگه اشاره کرد.

به دره راگه، دره مرگ هم می گفتند!

این بهشت زمینی که در اثر فرآیند فرسایشی شبیه به شکافی در دل خاک کرمان به وجود آمده است، علاوه بر آن که مکانی کاملا تاریخی محسوب می شود، امروزه مکانی توریستی و بکر است که طبیعت گردهای بسیاری را به دل خود می کشد و آن ها را افسون زیبایی خود می کند.

البته اگر در گذشته دور می خواستید به دل دره راگه بزنید، حتما به شما می گفتند نروید یا خیلی مراقب باشید! چون ممکن بود به خاطر رعایت نکردن نکته های امنیتی، سنگ ها روی سرتان آوار شوند یا دچار سیلاب شوید. به همین دلیل تا مدت ها به این دره، دره مرگ هم می گفتند.

البته بی جا از کلمه بهشت استفاده نکردم، چرا که یکی از ویژگی های بسیار زیبا و شگفت انگیز دره راگه این است که وسط کویر و در عین هیبت سنگی اش، رودخانه ای به نام گیودری در کف آن جریان دارد و منظره ای فوق العاده ایجاد می کند. در بعضی قسمت های دره راگه، باید از رودخانه بگذرید اما از آن جایی که این رودخانه زیاد طول و دراز نیست بعضی بخش های آن نیز خشک و سهل العبور است.

عمق دره راگه در بعضی قسمت ها به 80 متر می رسد و اگر از بالا به آن نگاه کنید فکر می کنید دارید به سمت بهشت سقوط می کنید! اما بهتر است مراقب باشید و یادتان باشد که بی علت به آن دره مرگ نمی گفتند. رعایت نکات ایمنی، قطعا تجربه سفر به دره راگه را از هولناک به شگفت انگیز تبدیل می کند!

دره راگه چندساله است؟

دره راگه که در نزدیکی رفسنجان کرمان قرار گرفته، شما را تا اعماق هزاران سال پیش می برد و انگار همان جا زمان از حرکت می ایستد. وقتی به اطراف خود و ستون های سنگی بزرگ نگاه می کنیم، یادمان باشد که دره راگه از دوره چهارم زمین شناسی (دوره کواترنری) شروع به شکل گرفتن کرد؛ یعنی حدود 20 هزار سال پیش، زمانی که عصر یخ بندان به پایانش نزدیک می شد.

در واقع بعد از قشم و ارس، دره راگه سومین ژئو پارک ایران محسوب می شود و خاص ترین ویژگی اش در کنار زیبایی بی حد و مرز، طولانی بودنش است به طوری که طول دره راگه حتی به 20 کیلومتر می رسد و گاهی ممکن است تصور کنید تا ته دنیا را شکاف برداشته و هیچ وقت تمام نمی شود!

البته زمین شناسان می گویند دره راگه بر اثر فرسایش های آبی و بادی در کویر به وجود آمده و حتی در زمان حال نیز قسمت هایی از این دره در حال فرسایش و تغییر شکل است. به خاطر همین فرآیند فرسایشی، بخش هایی از تنگه راگه را صخره های نوک تیز و بخش هایی را صخره هایی معمولی شکل با تیغه های بلند که گاهی ارتفاعشان به 100 متر نیز می رسد تشکیل داده اند؛ صخره هایی که شبیه کله قند هایی بزرگ و موزون هستند.

چطور می شود به دره راگه سفر کرد؟

اگر می خواهید به دره راگه سفر کنید پس اول از همه باید خودتان را به کرمان برسانید و بعد از آن وارد جهت رفسنجان-کرمان شوید. از پل کمربندی و تابلوی روستای ناصریه عبور کنید؛ کمی جلو تر به یک فرعی می رسید که رو به روی کارخانه فرمولیبدن رفسنجان قرار گرفته است، وارد جاده فرعی شوید و 10 کیلومتر رانندگی کنید تا به دره راگه برسید.

حواستان هم باشد که جهت فرعی در ابتدا آسفالت است اما پس از مدتی می بینید خبری از آسفالت نیست و خاکی خواهد شد.

منتها قبل از رسیدن به تنگه راگه که جزو منطقه ها بکر طبیعت ایران محسوب می شود، حواستان به چند نکته خیلی مهم و ضروری باشد:

- حتما زمان مناسبی را برای سفر به دره راگه انتخاب کنید و قبلش آب و هوا را چک کنید که هوا بارانی یا طوفانی نباشد. چرا که ممکن است در دره راگه باعث ریزش سنگ ها و سیلاب شود و می تواند خیلی خطرناک باشد.

- شما قاعدتا قسمتی از دره راگه را باید از آب عبور کنید و پیچ و خم های زیادی در جهتتان خواهد بود؛ پس حتما حتما کفش مناسب و لباس مناسب همراه داشته باشید.

- حتما با یک کار بلد و کسی که قبلا به تنگه راگه رفته است سفر کنید. این دره بزرگ تر و عمیق تر از آن است که بخواهید تنها و بدون راهنما در آن گردش کنید و انتظار داشته باشید راهتان به بیرون را پیدا کنید!

فاصله کرمان تا دره راگه چقدر است؟

یکی از خوبی های دسترسی و سفر به دره راگه این است که تنگه راگه هم به کرمان نزدیک است و هم شهر رفسنجان. اما به لحاظ مسافت به شهر رفسنجان خیلی نزدیک تر است. دره راگه در منطقه حفاظت شده بدوئیه قرار گرفته و فاصله اش تا کرمان حدود 100 کیلومتر، و تا رفسنجان حدود 30 کیلومتر است.

دره راگه روی گوگل مپ

بهترین زمان سفر به تنگه راگه چه فصلی است؟

دره راگه در منطقه ای کویری قرار گرفته و طبیعتا سفر به کویر در دل تابستان می تواند خیلی ها را از پا بیندازد و در واقع خطرناک هم هست، چرا که درجه دمای هوا بسیار بالا تر از تحمل بدن انسان می رود.

اما از طرفی دیگر، فصل زمستان نیز به علت بارندگی ها در این منطقه، اصلا زمان مناسبی برای بازدید از دره راگه نیست و باز هم خطرناک است چرا که خطر سیلاب وجود دارد.

اگر بخواهید بهترین زمان سفر به تنگه راگه را در نظر بگیریم، فصل های بهار و پاییز است که آب و هوا نسبتا معتدل تر است و می شود آرامش خاطر بیشتری در این زمان داشت کاملا مناسب است؛ منتها حتی در این فصل ها هم حتما قبل از سفر آب و هوا را بررسی کنید که هوا بارانی یا ابری نباشد!

در تنگه راگه چه تفریحاتی می چسبد؟

اگر به تصاویر دره راگه نگاه کنیم، دره ای طول و دراز مانند کرمی در دل زمین می بینیم که دیواره های آن در دو طرفش تا آسمان آبی کویر بالا رفته اند و انگار که همه این زیبایی با دقت و حوصله، ستون به ستون تراشیده شده اند و تیغه ها، آرک ها و ستونک هایش را در دل سنگی کویر حک کرده اند.

ممکن است فکر کنید در کنار این طبیعت بی مثال چه وقت گذرانی و تفریحی می توانید داشته باشید یا به زبانی دیگر بهتان حسابی بچسبد؟!

آسمان کویر را در دل شب رصد کن!

دره راگه یکی از مهم ترین جاهای تماشای کرمان و ایران است که تورهای رصد آسمان هر ساله در آن برگزار می شود و می توان آسمان کویر در شب را با آن همه شگفتی و عظمت و بارانِ ستاره تماشا کرد و روح را به پرواز در آورد.

از صخره ها بالا برو و از همه لحظه هایت عکس بگیر!

از دیگر تفریحات لازم دره راگه، صخره نوردی و راه پیمایی در طول آن است؛ که البته برای چنین کاری لازم است هم به لحاظ جسمی و ذهنی و هم امکانات لازم آمادگی داشته باشید. حالا حین این دره نوردی و گذر از رودخانه زیبای کم عمق آن، چه عکاس حرفه ای باشید و چه تازه کار، می توانید عکس های بی نظیری هم از طبیعت کویری ایران و هم سفر هیجان انگیز خودتان ثبت کنید.

روستای میمند هم برای ادامه گشت و گذار دم دست است.

روستای میمند یا شهر بابک، یکی از جاذبه های توریستی استان کرمان است که جا های تماشای بسیاری برای ادامه سفرتان به تنگه راگه خواهد داشت. از رفسنجان تا روستای میمند، 135 کیلومتر یعنی حدود 1 ساعت و 40 دقیقه راه است.

روستای میمند یک روستای صخره ای است که با حمام قدیمی و آتشکده معروفش با نام دهکده صخره ای ایران در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. به نوعی این روستا یادگار زمانی است که ایرانیان مهر پرست بودند و خدایان خود را در دل کوه ها جست و جو می کردند.

روستایی که از چندین هزار سال پیش تا زمان حال، از دوران مادها، اشکانیان، ساسانیان و اسلام جان سالم به در برده و هنوز سر پا تاریخش را برایمان تعریف می کند.

برای بازدید از این روستای تاریخی می توانیم در جهتمان باغ شاهزاده ماهان، کلوت های شهداد و جاهای تماشای کرمان که کم نیستند را ببینیم و خاطره ای چند هزار ساله از این سرزمین و مردمانش با خودمان به خانه ببریم.

دره راگه، میراث گردشگری کرمان

از سفر به دل کویر و تنگه راگه گفتیم و تصور کردیم میان صخره های کله قندی رقصان و موزون این دره زیبا قدم می زنیم، از رودخانه اش عبور می کنیم، شب پر ستاره را رصد می کنیم و عکس هایی به یاد ماندنی ثبت می کنیم؛ تا روستای میمند که ما را به چندین هزار سال دور تر تا زمان مادها و اشکانیان می برد و می گرداند و در هوای تاریخ می چرخاند و لحظه حال پیاده مان می کند می رویم.

پس خیلی هم عجیب نیست اگر بگوییم سفر به تنگه راگه، سفری چند هزار ساله از زمان عصر یخبندان تا زمانی است که در آن با همه این وسایل ارتباطی زندگی می کنیم و می توانیم از کیلومترها دورتر باهم صحبت کنیم، نظر بدهیم و نوشته هایمان را به اشتراک بگذاریم.

منبع: علی بابا
انتشار: 26 خرداد 1401 بروزرسانی: 26 خرداد 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2047

به "دره راگه کرمان را بشناسید، قطعه ای از بهشت یا دره مرگ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دره راگه کرمان را بشناسید، قطعه ای از بهشت یا دره مرگ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید