ابعاد مثبت همکاری جامع 25 ساله ایران و چین در بخش گردشگری

به گزارش مجله پیکورو، در ماموریت های این سند همکاری مشترک، به افزایش اثرگذاری در حوزه گردشگری و همچنین تشویق برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در کنار سایر حوزه های مالی و ارتباطاتی تاکید شده است.

ابعاد مثبت همکاری جامع 25 ساله ایران و چین در بخش گردشگری

پیمان ماهورگیلانی*

تحریم های غیرقانونی ایالات متحده آمریکا به خصوص در چند سال اخیر اقتصاد ایران را نشانه گرفته است که این تحریم ها و فشار مالی پیغامدهای منفی زیادی برای صنعت گردشگری کشور نیز در پی داشته که از مهم ترین نمودهای آن در جذب سرمایه گذار و گردشگر خارجی بوده است، که علاوه بر کاهش سرعت رشد زیرساخت ها، کشور را از کسب درآمدهای ارزی حاصل از جذب گردشگری خارجی نیز محروم نموده است.

حضور چین به عنوان اقتصاد دوم دنیا در غرب آسیا با در نظر داشتن کم توجهی چین به تحریم های آمریکایی و غربی فرصت مناسبی برای توسعه زیرساخت های مالی ایران خواهد بود؛ که قطعا توسعه گردشگری یکی از ابعاد توسعه مالی است که در این سند نیز به آن توجه ویژه ای شده است.

در ماموریت های این سند همکاری مشترک به افزایش اثرگذاری در حوزه گردشگری و همچنین تشویق برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری در کنار سایر حوزه های مالی و ارتباطاتی تاکید شده است.

در عناوین اصلی برنامه همکاری های 25 ساله ایران و چین، بندی با عنوان توسعه سواحل مکران تهیه شده که در آن مستقیما بر مشارکت در ساخت شهرهای گردشگری اشاره دارد.

نکته ای حائز اهمیت است که این سرمایه گذاری ها و همکاری های مشترک در توسعه صنعت گردشگری کشور، همانطور که در مقدمه ی سند ذکر شده با رسمیت شناختن مشترکات فرهنگی ، حمایت از حق ملت ها برای برخورداری از حق حاکمیت و مدل توسعه بومی خود خواهد بود، در واقع اینگونه برداشت میشود که تمام این اقدامات مشترک در قالب طرح های گردشگری داخلی و زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و سند جامع گردشگری کشور خواهد بود.

علاوه بر اهمیت سرمایه گذاری چین در توسعه گردشگری که میتواند نقطه عطف و تحولی در صنعت گردشگری ایران باشد، مهم است که بدانیم چین مهم ترین منبع گردشگر در دنیا است و پیش از پاندمی کرونا سالانه بیش از 150 میلیون گردشگر به خارج از مرزهای این کشور سفر داشته اند که قطعا این فرایند در سال های آینده سیری صعودی خواهد داشت، که به همین دلیل هیئت وزیران در تیر 1398 مصوبه لغو یک طرفه ویزا برای چین را صادر نموده بود.

بخش قابل توجه ای از این سند بر همکاری های ارتباطاتی مشترک مانند توسعه پیغام رسان ها و موتور جست و جوگر تاکید دارد، که این شبکه ارتباطاتی دوجانبه، پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر و اشنا سازی فرهنگی میان دو کشور ایران و چین ایجاد میکند.

به طور کلی، با در نظر دریافت پیشینه مثبت همکاری های گردشگری میان ایران و چین، و کوشش های اجرا شده از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران که زیرساخت و بستر مناسب جهت توسعه هرچه بیشتر این کانال گردشگری را فراهم نموده است، عملیاتی شدن سند همکاری 25 ساله ایران و چین میتواند نویدبخش تسریع توسعه زیرساخت های گردشگری و همچنین افزایش چشم گیر درآمدهای ارزی کشور باشد.

*دکتری ارتباطات و فعال بخش گردشگری

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 فروردین 1400 بروزرسانی: 23 فروردین 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1532

به "ابعاد مثبت همکاری جامع 25 ساله ایران و چین در بخش گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابعاد مثبت همکاری جامع 25 ساله ایران و چین در بخش گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید