آزمایشی تازه برای پیش بینی خطر حمله قلبی و سکته

به گزارش مجله پیکورو، دانشمندان آزمایش خونی را ابداع نموده اند که می تواند پیش بینی کند که آیا فرد در چهار سال آینده در معرض خطر حمله قلبی، سکته، نارسایی قلبی یا مرگ بر اثر یکی از این بیماری ها قرار گرفته است یا خیر.

آزمایشی تازه برای پیش بینی خطر حمله قلبی و سکته

دانشمندان می گویند آزمایشی را ابداع نموده اند که می تواند خطر حمله قلبی و سکته را در فرد پیش بینی کند.

دانشمندان آزمایش خونی را ابداع نموده اند که می تواند پیش بینی کند که آیا فرد در چهار سال آینده در معرض خطر حمله قلبی، سکته، نارسایی قلبی یا مرگ بر اثر یکی از این بیماری ها واقع شده است یا خیر.

دکتر استفان ویلیامزعضو موسسه SomaLogic در استان کلرادو آمریکا که این پروژه را رهبری نموده است، گفت: من فکر می کنم این آزمایش مرز های نوی را برای پزشکی باز و به ما یاری می نماید تا بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا این فرد به درمان بهتری احتیاج دارد؟ این که آیا وقتی این فرد دارو را مصرف می نماید، درمان جواب داده و شرایط او بهبود می یابد یا خیر؟

در حال حاضر این آزمایش در چهار سیستم مراقبت های بهداشتی در ایالات متحده مورد استفاده قرار می گیرد و دکتر ویلیامز امیدوار است در آینده نزدیک به سایر کشور ها نیز معرفی گردد.

وی گفت: تعدادی از مقامات بهداشتی در کشور های دیگر مانند NHS در انگلیس مورد توجه ما هستند و ما با چندین ارگان صحبت نموده ایم تا این آزمایش را در اختیار آن ها قرار دهیم.

اما این آزمایش که مبتنی بر تخمین پروتئین های موجود در خون است، فقط در ارزیابی نمرات خطر فعلی افراد دقیق نیست؛ اما ممکن است به پزشکان یاری کند تا معین نمایند آیا دارو های فعلی بیماران به طور موثری عمل می نمایند یا این که آن ها به دارو های اضافی برای کاهش خطر احتیاج دارند.

در حالی که آزمایش های ژنتیکی می توانند ایده ای در خصوص خطر ابتلا به بیماری های خاص در فرد ارائه دهد، تجزیه و تحلیل پروتئین می تواند تصویر دقیق تری از آن چه که اندام ها، بافت ها و سلول های فرد در هر زمان انجام می دهند ارائه کند.

ویلیامز و همکارانش از فناوری یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل 5000 پروتئین در نمونه های پلاسمای خون جمع آوری شده از بیش از 22000 نفر استفاده نموده اند و تاثیر خاصی از 27 پروتئین را شناسایی کردند که می تواند احتمال حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی قلبی یا مرگ فرد را در محدوده زمانی چهار سال آینده پیش بینی کند.

دانشمندان با آنالیز صحت و دقت نتایج در 11600 مورد، دریافتند که دقت مدل تجزیه و تحلیل اطلاعات آن ها دو برابر روش های ارزیابی خطر فعلی است که از سن، جنس، نژاد، سابقه پزشکی، سطح کلسترول و فشار خون فرد برای ارزیابی خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی استفاده می نمایند.

نتایج این مطالعه در مجله Science Translational Medicine منتشر شد.

این تیم تحقیقاتی معتقد است که این آزمایش نو را می توان به منظور تسریع در فرایند توسعه دارو های نو قلبی عروقی با ارائه روشی سریع تر برای ارزیابی این که آیا دارو های مورد نظر برای بیمار در طول آزمایش های بالینی کارآمد هستند یا خیر، استفاده کرد.

دکتر ویلیامز گفت: این آزمایش می تواند خطر را در افرادی که قبلاً حمله قلبی یا سکته مغزی داشته اند یا بیماری های اضافی دارند و دارو هایی برای کاهش خطر این بحران های سلامتی مصرف می نمایند، ارزیابی کند.

تست SomaLogic از مقدار گیری پروتئین برای طبقه بندی سطوح خطر افراد از بالا به پایین و بعلاوه ارائه خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در چهار سال آینده استفاده می نماید.

منبع: المیادین

ترجمه: باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 3 شهریور 1401 بروزرسانی: 3 شهریور 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2106

به "آزمایشی تازه برای پیش بینی خطر حمله قلبی و سکته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمایشی تازه برای پیش بینی خطر حمله قلبی و سکته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید