(تصاویر) مشخصات فنی و امکانات سایپا اطلس
به گزارش مجله پیکورو، هفته گذشته مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا اظهار داشت که بزودی سایپا اطلس در صندلی یک کراس اوور جمع و جور به بازار کشور معرفی می گردد. این خودرو بر اساس پلتفرم X200 توسعه پیدا نموده و به نوعی نسخه ارتقا یافته و فیس لیفت کوییک به حساب می آید؛ لذا می توان آن را یک هاچ بک کراس و یا کراس اوور کوچک دانست.
آن طور که گفته می گردد، اطلس اولین خودروی کانکتد کار (فناوری خودرو های قابل اتصال) ملی خواهد بود و از همان ابتدا با چنین ویژگی وارد بازار می گردد. قابلیت اتصال هوشمند در سایپا اطلس باعث می گردد تا مالکان در گام نخست بتوانند تا بعضی ویژگی های خودرویشان را از طریق تلفن همراه کنترل نمایند. همچنین در فاز بعدی این قابلیت، بحث هوشمندسازی اطلس و سایر محصولات سایپا در نظر گرفته شده است.
همچنین با توجه به بعضی نکات که در تصاویر بازدید مسئولان از مرکز تحقیقات سایپا منتشر شده است، اطلس با تریم داخلی جدیدی نسبت به کوییک و کوییک فیس لیفت (کوییک S و G) به بازار خواهد آمد و سبک کابین مشابه به رنو سیمبل را دارد.
مشخصات فنی سایپا اطلس چگونه است؟
به گزارش اسب بخار، سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه 1497 سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه 4 سیلندر و 8 سوپاپ دیده می گردد. این پیشرانه که M15GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و بعضی ویژگی های جدید در آن دیده می گردد.
خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب می آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.
اما یکی از اصلی ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ های سوخت است. همچنین در موتور M15GSI از بالانسر بهبود یافته ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. موتور M15GSI می تواند تا 135 نیوتن متر گشتاور را با قدرت 88.44 تا 89.72 اسب بخار فراوری کند.
البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی ها مربوط به نسخه های اولیه پیشرانه M15GSI است و می توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه 89 تا 94 اسب بخار را با گشتاور 135 تا 138 نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M15GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N4 کمپانی فیات دارد.
موتور سری N4 فیات 1332 سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوری های موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه 4 سیلندر و 8 سوپاپ 95 الی 108 اسب بخار را با گشتاور 134 الی 138 نیوتن متر فراوری می نماید. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب می گردد، از نوع یورو 5 بوده و تطبیق لازم را با استاندارد های جاری کشور دارد.
آن طور که گفته می گردد، در نسخه های کامل تر و قوی تر سایپا اطلس از پیشرانه هایی با قدرت 105 تا 117 اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار 16 سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه می گردد.
امکانات سایپا اطلس چگونه است؟
با توجه به سیاست های سایپا، محصولات این خودروساز در تیپ های فنی و آپشنی مختلف به بازار عرضه می شوند و بدیهی است که اطلس در جایگاه یک محصول جدید، با تیپ های S، G و… به خط فراوری سایپا بپیوندد. همچنین این احتمال وجود دارد که مانند فرایند عرضه شاهین، سایپا در گام نخست نمونه فول دنده ای اطلس را فراوری کند و سپس نسخه های ساده تر و یا اتوماتیک را به بازار بفرستند. بعضی منابع مطلع می گویند که امکانات سایپا اطلس در نسخه فول دنده ای عبارت است از:
دو کیسه هوا SRS
فرمان کمکی برقی
تهویه اتوماتیک
نمایشگر لمسی
رهیاب ماهواره ای
اتصال هوشمند خودرو
استارت دکمه ای
کروز کنترل
محدود نماینده سرعت
دوربین و سنسور پارک عقب
سنسور نور
رینگ آلومینیومی
تریم داخلی چرم و پارچه
جایگاه های ایزوفیکس
چراغ روشنایی روز
سامانه ورود بدون کلید
سامانه راهنما و تعویض دنده GSI
سنسور باد لاستیک
شیشه ها و آینه های برقی
ترمز ABS - EBD - BAS
سامانه BCM
قیمت اطلس چقدر است؟
باید توجه داشت که تمام این اطلاعات از منابع غیر رسمی در اختیار رسانه هایی مانند اسب بخار قرار گرفته و برای همین نمی توان تا زمان رونمایی، اطلاعات دقیقی را مورد سایپا اطلس به مخاطبان گفت. همچنین بحث قیمت اطلس هم در راستای این موضوع بوده و معلوم نیست که چه بهایی برای اطلس S و اطلس G در نظر گرفته می گردد. اما پیش بینی ها بر این است که قیمت سایپا اطلس در نسخه پایه تا 15 درصد فراتر از کوییک S باشد.
منبع: فرارو