5 فیلم مجذوب کننده برگرفته از اتفاقات واقعی با موضوع نجات انسان ها

به گزارش مجله پیکورو، سال گذشته فیلم مستند نجات (The Rescue) نامزد جوایز متعددی شد و در عین حال داستانی تکان دهنده را هم به خوبی روایت کرد. این مستند قصه دو راننده انگلیسی به نام های ریک استنتون و جان ولنتن را تعریف می نماید که برای نجات 12 عضو از یک تیم فوتبال به یک ماجراجویی خطرناک تن می دهند تا اعضای این تیم به همراه مربی شان را نجات دهند.

5 فیلم مجذوب کننده برگرفته از اتفاقات واقعی با موضوع نجات انسان ها

در حقیقت مستند نجات، یک داستان واقعی که سال 2018 میلادی اتفاق افتاده بود را به تصویر می کشد. ماجرای نجات 12 پسربچه و مربی شان که در یک غار تنگ و تاریک گیر افتاده بودند توانسته بسیاری از مخاطبین مستند را نسبت به این واقعه مهم مطلع کند. با این که رسانه ها به این موضوع به صورت سطحی پرداخته بودند، کمپانی آمازون تصمیم گرفت با تهیه یک مستند، با آب و تاب بیشتری به این مسئله بپردازد.

فیلم های سینمایی با موضوع نجات انسان ها می توانند برای مخاطب به شدت هیجان انگیز و محترم شمرده شوند. فیلم های سینمایی با اقتباس از یک داستان واقعی و کوتاه این قدرت را خواهند داشت تا ضمن سرگرم کردن مخاطب، اطلاعاتی را برای مطلع سازی هر چه بیشتر اعضای جامعه ارائه دهند. در ادامه با پنج فیلم سینمایی هیجان انگیز با موضوع نجات انسان ها از موقعیت های بغرنج روبرو خواهید شد که توانسته اند به شکلی ویژه روی مخاطبان تاثیر بگذارند.

5- شکست ناپذیر (Unbroken)

  • کارگردان: آنجلینا جولی
  • بازیگران: جک اکانل، میاوی، دامنال گلیسون
  • محصول: 2014، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.2 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 51٪

فیلم شکست ناپذیر اثری به کارگردانی آنجلینا جولی و نویسندگی برادران کوئن است که توانسته مستندی بر شخصیتی واقعی به نام لوئیس زمپرینی باشد؛ سرباز جنگ جهانی دوم که به وسیله نیروهای ژاپنی اسیر شده و به وسیله سرجوخه موتوشیرو واتانابی مورد ظلم و ستم قرار می گیرد. نمایش درگیری های زمپرینی با اشخاص اطرافش به همراه نمایش استقامت این کاراکتر می تواند برای مخاطبین مجذوب نماینده به نظر برسد.

4- اورست (Everest)

  • کارگردان: بالتازار کورماکور
  • بازیگران: جیسون کلارک، انگ فولا شرپا، توماس رایت
  • محصول: 2015، آمریکا، انگلیس و ایرلند
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 73٪

در جریان داستان فیلم اورست، به نظر می رسید که بیش از 300 نفر در رشته کوه های اورست جان خود را از دست داده اند. فیلم اورست محصول سال 2015 میلادی بر اساس ماجراهای واقعی گروه اکتشافی سال 1996 است که به مقصد صعود هیمالیا به اورست رفته بودند. جیسون کلارک و جیک جیلینهال به ترتیب در نقش راب هال و اسکات فیشر این گروه اکتشاف را در داستان راهنمایی می نمایند. این گروه از بد شانسی با یک طوفان برفی غیر قابل پیش بینی روبرو می شوند و به علت به هم ریختن اوضاع جوی در کوهستان، بعضی از اعضای گروه از سایرین جدا می شوند.

در داستان این فیلم، راب هال کوشش می نماید تا به کوه اورست برگشته تا سایر افراد جامانده را از خطر مرگ نجات دهد. با این حال این تصمیم می توانسته پیامدهای خطرناکی در پی داشته باشد. بالتازار کورماکور در مقام فیلم ساز به همراه اعضای تیم سازنده به شدت کوشش نموده تا هیبت و مقدار اورست به خوبی به بیننده منتقل گردد. بعلاوه بی رحم بودن طبیعت هم سعی شده در جریان این فیلم به مخاطب فهمانده گردد. اورست، فیلمی سراسر هیجان و صد البته تکان دهنده است.

3- دانکرک (Dunkirk)

  • کارگردان: کریستوفر نولان
  • بازیگران: فیون وایتهد، بری کیوگن، مارک رایلنس
  • محصول: 2017، آمریکا، انگلیس، هلند و فرانسه
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 92٪

تا به امروز، نجات بیش از نیم میلیون نیروی ارتش از سواحل دانکرک، برترین عملیات نجات انسان ها در تاریخ ارتش است. کریستوفر نولان در مقام کارگردان به این مسئله علاقه از خود نشان داده و توانسته با خلق یک فضاسازی بی نظیر به همراه موسیقی پر از تعلیق، این عملیات نجات را به شیوه ای بی نظیر نشان دهد. بیننده در این فیلم با یک زاویه 360 درجه از موقعیت زمینی، هوایی و حتی دریایی منطقه دانکرک مطلع می گردد.

دانکرک، تجربه بی نظیر و دیوانه واری در زمینه نجات انسان ها است. این که بیننده، سربازانی را در داستان دیدن می نماید که از وحشت توان انجام هیچ کاری را به درستی ندارند، تجربه جالبی در زمینه سینمایی است. نولان با کارگردانی صحنه های حساس و دلهره آور کوشش نموده تا موقعیت طاقت فرسا و عذاب آور دانکرک را به زیبایی و نزدیک به واقعیت به تصویر بکشد. از طرفی نمی توان کوشش های هویته ون هویتما را برای خلق یک سینماتوگرافی بی نظیر نادیده گرفت. او به خوبی توانسته صحنه هایی پر از استرس و آشوب را نشان دهد که پر شده از صدای تیراندازی، شلیک گلوله، مانور جت ها و صد البته اضطراب سربازانی که در صحنه حضور داشته و به بازی می پردازند. با وجود این که دانکرک، برترین فیلم سینمایی کریستوفر نولان به وسیله منتقدین و عموم دانسته نمی گردد، دیدنی این اثر درام و جنگی برای افرادی که عاشق سبک مستند و داستان هایی با موضوع نجات انسان ها هستند، یک تجربه عالی می تواند قلمداد گردد.

2- کاپیتان فیلیپس (Captain Phillips)

  • کارگردان: پائول گرین گرس
  • بازیگران: تام هنکس، برخد عبدی، برخد عبدی رحمان
  • محصول: 2013، آمریکا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 93٪

یکی از نقش های کمتر دیده شده تام هنکس چیزی نیست جز ایفای نقش در مقام شخصیتی واقعی به نام ریچارد فیلیپس در فیلم کاپیتان فیلیپس. این فیلم که به وسیله پائول گرین گرس کارگردانی و در سال 2013 میلادی اکران شده، در حقیقت اقتباسی از رمان وظیفه یک کاپیتان محسوب می گردد. ماجرای فیلم در کنیا روایت می گردد. کشتی کاپیتان فیلیپس به وسیله دزدان دریایی سومالی در حوالی خلیج سومالی دزدیده می گردد. ریچارد فیلیپس هم با سارقین وارد مکالمه و بحث می گردد تا شخصیت های منفی داستان از جان همکارانش بگذرند. در هر صورت از آنجا که ماجرای کاپیتان فیلیپس برگرفته از اتفاقات واقعی است، افرادی که رمان را مطالعه نموده اند تقریبا می دانند که آخر و عاقب تمامی شخصیت ها در این داستان به خیر و خوشی ختم نمی گردد.

تام هنکس در نقش کاپیتان فیلیپس به خوبی می درخشد. در سمت مقابل، برخد عبدی نقش فردی به نام عبدوعلی موس را بازی می نماید. این هنرمند هم توانسته پا به پای تام هنکس بازی خوب و بی نقصی را از خود به یادگار بگذارد. هنکس، شخصیت فیلیپس را به شیوه ای نزدیک به واقعیت ایفا می نماید؛ شخصیتی قهرمان و اخلاق مدار که به یک باره از این رویداد ناگوار شوکه می گردد و باید برای نجات جان خود و دیگران برترین راهکار را برای مقابله با دزدان دریایی پیدا کند. دیدنی فیلم کاپیتان فیلیپس هم به مقدار کافی هیجان انگیز بوده و هم به اتفاقات واقعی به شدت وفادار است. اگر هنوز این اثر سینمایی را دیدن ننموده اید، فهمیدن درباره اتفاقاتی که ریچارد فیلیپس در یک برهه از زمان متحمل شده می تواند علت بسیار خوبی برای دیدنی این فیلم باشد.

1- ستیغ هکسا (Hacksaw Ridge)

  • کارگردان: مل گیبسون
  • بازیگران: اندرو گارفیلد، سم ورتینگتون، لوک بریسی
  • محصول: 2016، آمریکا و استرالیا
  • امتیاز سایت IMDb به فیلم: 8.1 از 10
  • امتیاز فیلم در سایت راتن تومیتوز: 84٪

ستیغ هکسا، فیلمی درام و جنگی از کارگردان شناخته شده و مشهوری به نام مل گیبسون است که سال 2016 میلادی اکران شده و توانسته نظر مساعد بسیاری از منتقدین و عموم بینندگان را به خود جلب کند. اندرو گارفیلد در نقش دزموند داس در این داستان نقش اصلی را ایفا می نماید. ستیغ هکسا قصه سرباز وظیفه دزمون داس را تعریف می نماید که وارد ارتش ایالات متحده آمریکا می گردد اما او از شلیک حتی یک گلوله به سمت جناح دشمن خودداری می نماید. مل گیبسون به واسطه این فیلم به زیبایی نشان می دهد که چطور داس در ابتدا به وسیله دوستان و هم نوعانش طرد شده اما در ادامه و در نبرد اوکیناوا می تواند یک تنه نزدیک به 100 نفر را از خطر مرگ حتمی، آن هم بدون شلیک حتی یک گلوله به سمت دشمن نجات دهد. البته به سبک بسیاری از فیلم و سریال های جنگی که در هالیوود ساخته می گردد، نمی توان دقیقا مرز میان واقعیت و تخیل را در این نوع داستان های جنگی تشخیص داد. با این حال مل گیبسون توانسته یک نبرد خونین و سخت را به زیبایی به تصویر بکشد و بعلاوه دست روی داستانی بگذارد که هر فیلم سازی دلش نمی خواهد روی آن مانور دهد. مل گیبسون به هر زحمتی که بوده توانسته این داستان را از روی کاغذ به مرحله ای برساند که بتوان قصه شخصیتی واقعی به نام دزمون داس را از نمای نقطه نظر مل گیبسون دیدن کرد. این فیلم بی نظیر و هیجان انگیز را نباید به هیچ وجه از دست داد.

منبع: Movieweb

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2097

به "5 فیلم مجذوب کننده برگرفته از اتفاقات واقعی با موضوع نجات انسان ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فیلم مجذوب کننده برگرفته از اتفاقات واقعی با موضوع نجات انسان ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید