کودک کار گمشده ای در شیوع کووید 19 ، آیا ساماندهی بچه ها کار صورت می گیرد؟

به گزارش مجله پیکورو، شواهد علمی نشان می دهد میزان ابتلای بچه ها به این ویروس احتمالا به اندازه ابتلای افراد بزرگسال به این بیماری است، اما بیماری در بچه ها و نوجوانان بیشتر به شکل های خفیف و بدون علامت بروز می کند.

کودک کار گمشده ای در شیوع کووید 19 ، آیا ساماندهی بچه ها کار صورت می گیرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، شهربانو نوری نیا- بچه ها کار همواره معضلات خاص خودشان را داشته و دارند.

اسیب هایی که این بچه ها میبینند گا ها برای کشور جبران ناپذیر است.

با وجود شرایط پیش امده نگرانی برای این قشر بیش از پیش شده است.

سال هاست که مسئولان شهری و استان در تلاش برای ساماندهی بچه ها کار هستند، اما هر کدام از طرح های در دست اجرا پس از چند ماه به ورطه فراموشی می رود و در چرخه نبود اعتبار کافی و متولی پای کار گرفتار می شود.

همین گرفتاری ها سبب شده است تا بسکمک از همین بچه ها روز های کودکی را در خیابان ها طی کنند و کمترین سهم را از دنیای کودکی که کسب سواد و دانش، بازی، امنیت و حضور در کنار خانواده است، داشته باشند.

اما جریان زندگی با شیوع کرونا از بهمن سال 1398 برای همه متفاوت شد حتی برای بچه ها؛ اما مشکل اینجاست که چگونه می شود خطر کرونا را همچون بسکمک دیگر از اعضای جامعه برای این بچه هاِ کار هم ترسیم کرد؟

علی فتحی آشتیانی روانشناس در پاسخ به این سوال که چگونه می توان به بچه ها فهماند که باید جانب احتیاط را برای مقابله با کرونا نگه بدارند، گفت: بسته به اینکه کودک ما در چه سن و سال و سطحی از هوش قرار گرفته است، می توان از روش های مختلفی برای فهماندن این مساله و مشکل استفاده کرد.

با این سخنان باز هم همان گرفتاری های مربوط به نبود اعتبار کافی و متولی پای کار در ذهن تداعی میشود و اینگونه خودرا دلخوش میکنیم که شاید بچه ها کار در معرض خطر کمتری باشند، اما به گفته احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و عضو کمیته کشوری اپیدیمولوژی کووید 19، شواهد علمی نشان می دهد میزان ابتلای بچه ها به این ویروس احتمالا به اندازه ابتلای افراد بزرگسال به این بیماری است، اما بیماری در بچه ها و نوجوانان بیشتر به شکل های خفیف و بدون علامت بروز می کند.

عبدالمجید چراغعلی رئیس تیم پزشکی درمان کووید 19 بیمارستان بقیه الله نیز می گوید: برخلاف تصور اولیه در حال حاضر این ویروس فقط بیماران زمینه ای را درگیر نمی کند و همه افراد در معرض خطر و متاسفانه مرگ و میر هستند؛ همچنین جوانان و بچه ها نیز باید بسیار مراقب ابتلا به ویروس کرونا باشند، زیرا این ویروس هر روز رفتار های متفاوت دارد.

درراستای اقدامات صورت گرفته برای بچه ها کار درایام کرونا

حبیب الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، گفت: با شیوع کرونا از سوی سازمان های مردم نهاد و اورژانس کشور آموزش بچه ها کار و خیابان در دستور کار قرار گرفتند در این اقدام دستکش، ماسک، محلول ضد عفونی کننده و مایع دستشویی به همراه نحوه آموزش چگونگی مصونیت در برابر این بیماری به بچه ها آموزش داده شد.

او اضافه کرد: در برخی از نقاط همچون حاشیه شهر ها اورژانس اجتماعی به در خانه این بچه ها رفته و بسته های بهداشتی به همراه آموزش چگونگی بکارگیری آن در اختیار این افراد قرار گرفته است.

این مقام مسئول شرح داد: حدود صدهزار بسته بهداشتی در کل کشور برای بچه ها کار و خیابان توزیع شده که بیش از یک سوم آن در تهران بود. همچنین باور های نادرست در بین این بچه ها و مردم وجود داشت که کارشناسان امر به آموزش نحوه صحیح مقابله با این ویروس پرداختند. برای مثال در ابتدای شیوع این بیماری برخی بر این باور بودند که بچه ها به کرونا مبتلا نمی شوند.

بچه ها کار تهرانی تست کرونا می دهند

در راستای اجرای برنامه های حمایتی از بچه ها به ویژه بچه ها کار و پیشگیری ازآسیب های اجتماعی و با توجه به شیوع ویروس کرونا (کووید19)، تست کرونا برای بچه ها کار در 5 مرکز پرتو در حال انجام است.

سید مالک حسینی سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ضرورت ارائه خدمات به بچه ها کار و خیابان از انجام آزمایشات ادواری تست کرونا ویژه بچه ها کار تحت پوشش مراکز پرتو خبر داد و گفت: سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران همواره با همکاری سازمان های مردم نهاد (سمن) ها خدمات متنوع آموزشی، بهداشتی، حمایتی، مددکاری و روانشناختی را به بچه ها کار ارائه کرده است که این خدمات در روز های سخت کرونا شکل متفاوتی به خود گرفته است.

حسینی ضمن تأکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی در مراکز پرتو اظهار داشت: تیم تخصصی پزشکی ضمن استقرار در مراکز پرتو مناطق 9، 14، 18، 20 و 21، و بررسی شرایط جسمانی بچه ها در حال انجام تست کرونا برای تعدادی از آنان هستند و تلاش می کنیم به طور دوره ای این خدمت را به بچه ها کار و در معرض آسیب ارائه کنیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با تأکید بر دغدغه این سازمان مبنی بر حفظ سلامت جسمانی بچه ها کار و به ویژه زباله گرد در کلانشهر تهران گفت: بچه ها از جمله گروه هایی هستند که همواره نیاز به مراقبت دارند و با توجه به شرایط موجود جامعه، شیوع بیماری واگیردار کووید 19 و سبک زندگی متفاوت بچه ها کار، در حد امکانات و بضاعتمان تلاش میکنیم به این عزیزان خدمت ارائه کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا اقدامات پیشگیرانه بهداشتی از سوی سازمان و با همکاری سازمان های مردم نهاد (سمن ها)، صورت گرفته است که می توان به انجام تست کرونا (کووید 19) ، ویزیت بچه ها توسط تیم پزشکی متخصص، توزیع اقلام بهداشتی (ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی) در گود های زباله گردی و مراکز پرتو اشاره داشت.

حسینی در تشریح CSR (مسئولیت اجتماعی سازمان ها) و مسئولیت پذیری سازمان ها در قبال جامعه ای که در آن فعالیت می کنند، شرح داد: مدیریت شهری به تنهایی قادر به حل مسائل و معضلات اجتماعی در پایتخت نیست و در این زمینه بنا به ضرورت همکاری و مشارکت پذیری، نیاز به حمایت و همکاری سایر ارگان های همکار و سازمان های مردم نهاد دارد تا بتواند در حوزه کاهش و ساماندهی آسیب های اجتماعی و توانمند سازی بچه ها کار و خیابان گام های مؤثری بردارد.

همچنین سازمان یونیسف در پاسخ به نیاز های بچه ها آسیب پذیر، از جمله بچه ها کار و خیابان، در دوران همه گیری بیماری کرونا و بنا به درخواست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 55هزار و 200 عدد ژل ضدعفونی دست، 45هزار و 540 لیتر مایع ضدعفونی دست و 5200 عدد صابون مایع شستشوی دست خریداری کرده است.

یونیسف همچنین 15 هزار بروشور اطلاع رسانی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و توصیه های بهداشتی کرونا به زبان بچه ها برای بچه ها در معرض آسیب تهیه و چاپ کرده است.

این اقلام به همراه بروشور ها ازطریق پلتفرم وزارتخانه موسوم به کمک میان 11 سازمان غیردولتی مردم نهاد که خدمات و حمایت های اجتماعی روانی به بچه ها آسیب پذیر، از جمله بچه ها کار و خیابان، و همچنین بچه ها مهاجر افغانستانی در استان های مختلف ارائه می دهند، توزیع شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1258

به "کودک کار گمشده ای در شیوع کووید 19 ، آیا ساماندهی بچه ها کار صورت می گیرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کودک کار گمشده ای در شیوع کووید 19 ، آیا ساماندهی بچه ها کار صورت می گیرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید