پر شدن ذخایر استراتژیک و سقوط قیمت نفت، منفعت چین از ذخیره سازی نفت ارزان

به گزارش مجله پیکورو، به دلیل نبود تقاضا، نفت خام با عرضه مازاد روبرو شده و تأسیسات ذخیره سازی مرسوم از نفت لبریز شده اند. با این حال اما پکن از آژانس های دولتی خواسته به سرعت برای پر کردن ذخایر نفتی اقدام نمایند.

پر شدن ذخایر استراتژیک و سقوط قیمت نفت، منفعت چین از ذخیره سازی نفت ارزان

با ما همراه باشید و با تور چین ارزان از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار گروه مالی خبرگزاری خبرنگاران، در گزارش بانک جهانی دلیل کاهش پیش بینی قیمت نفت، ضعف تقاضا و فراوری بیش از حد سازمان کشورهای صادرنماینده نفت (اوپک) و دیگر فراورینمایندگان مهم نفت جهان، دانسته شده است. در همین رابطه، صف کشیدن نفتکش های عربستان در ساحل آمریکا نگرانی ها را نسبت به افزایش ذخیره نفت روی آب افزایش داده است. آمارها نشان می دهد، 40 میلیون بشکه نفت عربستان در راه آمریکا است، اما نفتکش هایی که به ساحل آمریکا رسیده اند، همچنان در نوبت تخلیه بار خود هستند. نگرانی ها از آن رو است که آمریکا پیش از این اعلام نموده بود ممکن است برای تقویت صنعت نفت شیل در این کشور، بر روی نفت خام وارداتی و از جمله نفت عربستان تعرفه وضع کند.

البته نفت عربستان تنها راهی سواحل آمریکا نشده است. عربستان بعد از شروع جنگ قیمتی خود با روسیه در ماه مارس و در ادامه در آوریل، تا می توانست نفتکش اجاره کرد تا نفت بیشتری را به گوشه و کنار جهان برساند. موضوعی که باعث شد قیمت نفتی که تحت تاثیر شیوع کرونا شیب نزولی دارد، با شتاب بیشتری کاهش قیمت را تجربه کند.

ذخیره سازی نفت در غار و واگن های قطار

با نبود تقاضا برای نفت خام به علت پاندمی ویروس کرونا جهان با عرضه مازاد آن روبرو شده و تأسیسات ذخیره سازی مرسوم از نفت لبریز شده اند. به همین علت تاجران برای ذخیره سازی نفت ارزان به راه های غیرمتعارفی رو آورده اند. حتی در بعضی موارد محدودیت هایی عملکردی دارند. مثلاً آنها در شمال آمریکا نفت خود را در واگن های قطارهای باری و خط لوله های بلااستفاده ذخیره می نمایند. غارهای نمکی در سوئد و دیگر کشورهای اسکاندیناوی یا از نفت پر شده و یا برای ذخیره آن رزرو شده اند.

ذخایر استراتژیک نفت آمریکا در طول سواحل خلیج مکزیک در چهار منطقه زیرزمین 726.6 میلیون بشکه از نفت را در خود جای داده است. به گزارش روزنامه گاردین، به دنبال کاهش شدید تقاضا در بازار نفت خام به دلیل شیوع ویروس همه گیری کرونا، هم اکنون 160 میلیون بشکه نفت در تانکرهای نفتی غول پیکر در خارج از بزرگترین بنادر کشتیرانی جهان از جمله خلیج آمریکا ذخیره شده است.

هرچند ترامپ ادعا نموده است 75 میلیون بشکه نفت را برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت خریداری می کنیم، اما فرایند سقوط قیمت نفت نشان می دهد آمریکا با بحران عرضه و تقاضای نفت روبرو است و برای ذخیره سازی نفت فراوریی خود با مشکل روبرو است. قیمت نفت آمریکا در اتفاقی عجیب در معاملات روزهای گذشته برای دقایقی به زیر صفر دلار در هر بشکه رسید. این بدان معنا است که فراورینمایندگان نفت حتی حاضرند علاوه بر بشکه های نفت مبلغی نیز به خریداران بپردازند. با این حال پر شدن مخازن ذخیره سازی و حتی نفتکش ها اجازه خرید بیشتر نفت را به آمریکا و بیشتر کشورها نمی دهد.

سقوط قیمت نفت بیش از همه به سود چین است

بزرگترین وارد نماینده نفت جهان از سقوط 60 درصدی قیمت نفت در امسال میلادی بهره می برد. پکن از آژانس های دولتی خواسته به سرعت پر کردن ذخایر را هماهنگ نمایند. علاوه بر ذخایر دولتی، احتمالاً چین از شرکت های خصوصی هم می خواهد ذخایر خود را پر نمایند. هدف اولیه، نگه داشتن ذخایر دولتی برابر با 90 روز واردات خالص است. 90 روز واردات خالص نفت خام برابر با حدود 900 میلیون بشکه است. طبق اطلاعات شرکت مشاوره نفتی SIA انرژی در چین، این کشور تا 31 مارس حدود 996 میلیون بشکه نفت در ذخایر استراتژیک و تجاری خود داشته است. شرکت اوربیتال اینسایت، یک شرکت تحقیقاتی دیگر این رقم را 928 میلیون بشکه تا اول آوریل خاطرنشان کرد. پکن از روشهای متفاوتی برای محاسبه واردات خالص استفاده می نماید، ولی تاجران و تحلیلگران نفتی تخمین می زنند چین 80 تا 100 میلیون بشکه نفت طی یک سال خریداری کند.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 4 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 979

به "پر شدن ذخایر استراتژیک و سقوط قیمت نفت، منفعت چین از ذخیره سازی نفت ارزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پر شدن ذخایر استراتژیک و سقوط قیمت نفت، منفعت چین از ذخیره سازی نفت ارزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید