پروژه مشارکتی شهرداری، بافت مسکونی را می بلعد!

به گزارش مجله پیکورو، شروع شمارش معکوس برای راه اندازی بورس لوازم یدکی خودرو در محدوده دو شهرک فرهنگیان و آزادی منطقه 21 اهالی این شهرک و محله های اطراف را نگران نموده است.اصلی ترین نارضایتی مردم ورود هزاران خودروی سبک و سنگین است که گویا در این پروژه فضای کافی برای توقف و اسکان آنها در نظر گرفته نشده است.موضوع دیگر از بین رفتن بخشی از بافت مسکونی و افزایش آسیب هاست

پروژه مشارکتی شهرداری، بافت مسکونی را می بلعد!

جهت دریافت خدمات رنگ پتینه چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

خبرنگاران - مهدی اسماعیل پور: پروژه بورس لوازم یدکی خودرو که حدود 7 سال قبل در منطقه 21 کلنگ خورد همچنان در شهرک آزادی و فرهنگیان در حال انجام و تکمیل شدن است و پیش بینی می شود این طرح مشارکتی شهرداری با بخش خصوصی برای سال آینده به بهره برداری برسد. مجتمعی بزرگ و هزار واحدی که قرار است به بازار اصلی و مقصد اول فروشندگان و خریداران قطعات یدکی خودروهای سبک و سنگین پایتخت تبدیل شود. راه اندازی چنین مرکزی در حاشیه بلوار چوگان و بلوار ولی عصر(عج) شهرک آزادی و فرهنگیان و درست بیخ گوش بافت مسکونی اهالی شهرک را نگران نموده است. نگرانی از ورود هزاران خودرو به محله ای که همین حالا هم با مشکل کمبود فضای پارک خودرو روبه روست. در کنار بلعیده شدن خانه های اطراف برای تبدیل آن ها به انباری و آسیب ها و معضلاتی که این مرکز فرا منطقه ای می تواند به دنبال داشته باشد حسابی اهالی این محله را نگران نموده است.

شهرک فرهنگیان و آزادی بیش از هزار و 500 واحد مسکونی و بالغ بر 10 هزار نفر جمعیت دارد. پیش بینی می شود از سال آینده بورس لوازم یدکی خودرو در مرز غربی این محله راه اندازی شود که درنتیجه آن رفت وآمدها به این محدوده چند برابر خواهد شد. طبق اطلاعات موجود برای چنین مرکز تجاری عظیمی با هزار واحد تجاری، پارکینگی با ظرفیت 2 هزار خودرو در نظر گرفته شده. این در شرایطی است که چنین ظرفیتی در بهترین حالت فقط پاسخگوی افرادی خواهد بود که در این هزار واحد تجاری مشغول به کار می شوند و دیگر جایی برای خودروی مراجعه نمایندگان و خریداران باقی نمی ماند. این کمبود یعنی هزاران خودرویی که برای خرید به مرکز فروش لوازم یدکی خودروهای سبک و سنگین پایتخت مراجعه می نمایند چاره ای نخواهند داشت مگر اینکه وسایل نقلیه خود را در کوچه ها و خیابان های شهرک و داخل این محله پارک نمایند. به این ترتیب در آینده ای نه چندان دور شهرک فرهنگیان و آزادی به یک پارکینگ بزرگ برای مراجعه نمایندگان بهابازار لوازم یدکی تهران تبدیل خواهد شد. نگرانی از بروز چنین مسئله ای که اغلب محله های منطقه 21 به دلیل همسایگی و هم جواری با مراکز صنعتی و تجاری بزرگ کم وبیش با آن دست به گریبان هستند اغلب ساکنان شهرک فرهنگیان و آزادی را هم نگران ناراضی نموده است. این تنها نگرانی مردم محله نیست. با جاگیر شدن و رونق دریافت این بازار، طبیعی است که واحدهای تجاری دنبال تهیه انباری در همان حوالی باشند و این موضوع یعنی بخشی از خانه های شهرک خالی از سکنه وزندگی و به انبارهایی برای این بازار بزرگ تبدیل می شود. چنین اتفاقی مسائل و آسیب های زیادی را بر سر این محله نسبتاً آرام آوار خواهد نمود. باز شدن پای کارگران و رانندگان، کارگران و پادوهایی که در این بازار حضور خواهند داشت به داخل محله می تواند بخش دیگری از مسائل و چالش های احتمالی پیش روی مردم شهرک فرهنگیان و آزادی باشد.

  • بافت مسکونی محله آسیب می بیند

زهره داودی ساکن و شورایار محله فرهنگیان و آزادی در این خصوص می گوید:کارخانه ها و فرودگاه و مراکز صنعتی منطقه به اندازه کافی برای مردم مسائلی مانند آلودگی های آب وهوا و صوتی ایجاد می نمایند. بهابازار لوازم یدکی خودرو برای مردم حکم قوز بالای قوز را دارد. با تکمیل و آغاز به کار این مرکز تجاری، هم مشکل تردد و پارک خودروها در محله پیش خواهد آمد و هم بخشی از بافت مسکونی به انباری برای این واحدهای تجاری تبدیل می شود. این موارد و در کنار آن حضور گسترده افراد غریبه از همه جای تهران و ایران و از هر صنف و قشری به عنوان فروشنده و خریدار و کارگر و راننده و انباردار و غیره که ممکن است با خود آسیب های اجتماعی را به همراه آورند امنیت محله و ساکنان را به مخاطره خواهند انداخت. این ها در شرایطی است که فکر نمی کنم وجود چنین مرکزی سود و منفعتی برای مردم و محله داشته باشد. حتماً این موضوع را به وسیله اعضای شورایاری پیگیری می کنیم و این موارد را آنالیز و به وسیله شهرداری منطقه پیگیری خواهیم کرد. مجید نجاتی معتمد محله و دبیر شورایاری فرهنگیان و آزادی در دوره های قبلی می گوید:آغاز این پروژه تقریباً به سال 1391 برمی شود که در دوره های قبلی و سال های گذشته موضوع را پیگیری کردیم که به زمان جابه جایی و تغییر شهرداران منطقه خورد و بی نتیجه ماند. تا آنجا که اطلاع دارم این یک طرح مشارکتی و شهرداری منطقه هم در آن سهیم و شریک است. این پروژه یک مدت خوابیده بود و پیش نمی رفت یا سرعت پیشرفتش بسیار کم بود. غیر از یک مقطع کوتاه، تابلوی معینات پروژه هم نصب نیست و فکر می کنم دلیلش این است که نمی خواهند مردم روی این موضوع زیاد حساس شوند و کارها پشت دیوارهای بلند کارخانه ارج دور از چشم اهالی محله جریان یابد. به نظر می رسد برای جانمایی چنین پروژه عظیم فرا منطقه ای چندان مطالعه و کارشناسی نشده است. احتمالاً این مکان فقط به این دلیل انتخاب شده که یک زمین خالی که بخشی از کارخانه ارج بوده و فضای کافی برای انجام چنین طرحی را دارد در گوشه شهرک وجود داشت. این پروژه ازیک طرف با شهرک نصر و از طرف دیگر با شهرک فرهنگیان و آزادی هم جوار است. پارکینگ در نظر گرفته شده برای آن پاسخگوی مراجعه نمایندگان نیست و درنتیجه هزاران وسیله نقلیه داخل محله های مسکونی توقف خواهند کرد. این در شرایطی است که در شرایط عادی هم مردم محله مشکل کمبود فضای پارک خودرودارند و در روزهایی که در استادیوم آزادی مسابقه ای برگزار می شود به دلیل افزایش تردد خودروهای شخصی به داخل شهرک، معابر محله قفل می شود و حتی تماشاگران هم بعضاً مسائل و معضلات اجتماعی را با خودشان به محله می آورند. در چنین شرایطی با راه افتادن بهابازار لوازم خودرو بدون تردید پارکینگ در نظر گرفته شده پاسخگو نیست و هرروز خودروها به داخل شهرک می آیند و مسائل ترافیکی و اجتماعی، دائمی خواهد شد. شهردار منطقه 21 خردادماه سال گذشته اعلام نموده بود که این مرکز تجاری در بخش صنعتی ساخته می شود و تا سال 1399 به بهره برداری می رسد: بخش زیادی از منطقه 21 به بافت نظامی و صنعتی تعلق دارد. قسمت عمده بافت صنعتی منطقه مربوط به کارخانه های عظیم خودروسازی است و به همین دلیل افراد زیادی از شهرهای مختلف برای تهیه خودرو وارد منطقه می شوند. شهروندان بسیاری هم برای خرید لوازم یدکی خودرو مجبور هستند به مرکز شهر مراجعه نمایند. این امر موجب افزایش ترافیک و تردد غیرضروری در پایتخت می شود. به همین دلیل در قالب یک پروژه مشارکتی با بخش خصوصی درصدد هستیم با راه اندازی مجموعه ای عظیم در بافت صنعتی منطقه، بهابازار قطعات یدکی خودرو را در منطقه 21 راه اندازی کنیم. راه اندازی مجموعه بازارهای قطعات خودرو در مراحل اولیه اجراست و در بازه زمانی حداقل 2ساله اجرا می شود.

باوجوداین نجاتی، معتمد محله در این خصوص نظر دیگری دارد:این مرکز درست چسبیده به شهرک های آزادی و فرهنگیان و نصر قرارداد و بین 2 بافت مسکونی واقع شده است. در سمت دیگر آن هم اتوبان های تهران -کرج و شهید لشکری قرارداد و قطعاً وسایل نقلیه نمی توانند در حاشیه آن ها پارک نمایند و بایستند. درنتیجه وسایل نقلیه بدون پارکینگ مجبورند داخل محله های مسکونی بیایند. این مرکز مسائل دیگری هم برای مردم محله ایجاد می نماید و کیفیت زندگی را پایین می آورد و مسائلشان را بیشتر می نماید. امیدوارم قبل از تکمیل و راه اندازی بهابازار لوازم یدکی خودرو به این موارد و مسائل هم فکر نمایند و اگر امکان پذیر باشد برای آن ها راه حلی در نظر بگیرند.

  • سهم 25 درصدی شهرداری

صالح صیامی از فعالان اجتماعی و دبیر دبیران سابق شورایاری منطقه 21 معتقد است که موضوع مشارکت و سهیم شدن شهرداری در این پروژه باعث شده مدیریت شهری نسبت به مسائلی که برای مردم و ساکنان محله فرهنگیان و شهرداری پیش می آید بی توجه باشند: کاملاً معین است که پارکینگی با گنجایش 2هزار خودرو برای یک مرکز فرا منطقه ای با هزار واحد تجاری کافی نیست. با راه اندازی این مرکز، شهرک فرهنگیان و آزادی هم مانند شهرک هایی چون غزالی با معضل پارک خودروها در داخل کوچه و خیابان روبرو خواهد شد و مسائل دیگری هم همراه آن به محله خواهد آمد. به نظر می رسد مشارکت و سهم 25درصدی شهرداری در این پروژه باعث شده تا این مشکل و مسائلی ازاین دست در پروژه نادیده گرفته شود. این تعداد پارکینگ جواب کاسبان مرکز فروش لوازم یدکی خودرو که حداقل 2 تا 3 نفر برای هر واحد است را هم نمی دهد، چه برسد به خریداران و مراجعه نمایندگانی که برای دادوستد به آنجا رفت وآمد خواهند کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 748

به "پروژه مشارکتی شهرداری، بافت مسکونی را می بلعد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه مشارکتی شهرداری، بافت مسکونی را می بلعد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید