پروتز مفصل حیوانات در یزد ساخته شد

به گزارش مجله پیکورو، به گزارش خبرنگاران، امروزه سگ ها در اعمال مختلفی همچون امداد و نجات مصدومان، جستجو زیر آوار، جستجوی کوهستان و… در خدمت ارگان هایی همچون پلیس، هلال احمر، آتش نشانی و… هستند که در این ارگان ها از سگ های نژادهای عظیم جثه مثل ژرمن شفرد استفاده شده است.

پروتز مفصل حیوانات در یزد ساخته شد

یکی از مهمترین مشکلاتی که سگ های عظیم جثه با آن دست و پنجه نرم می نمایند، مشکل در مفصل لگن است که به دلیل درد و آسیب بسیار زیاد حیوان در این مفصل کاربردی، توسط دامپزشک مورد اتونازی یا مرگ آسان قرار می گیرند.

با توجه به هزینه هایی که این حیوان برای آموزش و نگهداری برای ارگان های مربوطه دارند، در صورت ایجاد این آسیب و از دست رفتن حیوان هزینه های صورت گرفته عملاً به ضرر سازمان مربوطه تمام می گردد.

جراحی تعویض مفصل لگن حیوانات در تعداد کمی از مراکز جراحی بسیار پیشرفته دامپزشکی جهان با استفاده از پروتزهای مخصوص و ابزار پیشرفته در حال حاضر در حال اجرا است تا این هزینه را برای ارگان هایی که از سگ ها برای خدمات خود استفاده می نمایند کاهش دهد. در این جراحی با کارگذاری پروتزهای پیشرفته به جای مفصل آسیب دیده و دردناک، علاوه بر از بین رفتن درد، حیوان توانایی انجام فعالیت های سابق را به دست می آورد. شرکت های Biomedtrix و Kyon دو شرکت آمریکایی و سوئیسی هستند که در جهان پروتزهای تعویض مفصل حیوانات را فراوری نموده و برای استفاده در جراحی تعویض مفصل لگن در اختیار دامپزشکان در سراسر جهان قرار می دهند.

امید چاشنی گیر (جراح دامپزشک) به خبرنگاران گفت: بعد از چندین سال تحقیق شبانه روزی با یاری همکارم مهرداد بادکوبه هزاوه پیروز به ساخت این پروتزها در کشور عزیزمان شدیم و امیدواریم بتوانیم با افزایش طول عمر این حیوانات بتوانیم بار هزینه ای سازمان های فوق را کاهش دهیم.

وی اضافه کرد: این پروتز نه به صورت آزمایشگاهی که در عمل نیز برای اولین بار در ایران توسط من جراحی آن با پیروزیت صورت گرفته است و حیوان تحت جراحی در سلامت کامل به سر می برد.

چاشنی گیر ادامه داد: پروتزهای ساخته شده از فناوری های Internal Bolt و Adjustable Head بهره می برند که جراحی را نسبت به پروتزهای موجود در بازار خارجی راحت تر، کم تهاجمی تر، دقیق تر و به شدت ارزان تر می نمایند که در صورت فراوری انبوه آن امکان می توان مانع از خروج ارز از کشور گردد.

وی گفت: طراحی و فرایند کارگذاری این پروتزها به گونه ای است که در جراحی نسبت به مشابه خارجی آسیب کمتری به بافت های اطراف وارد می گردد. به علت عدم احتیاج به بسیاری از ابزار جراحی و سایزهای مختلف پروتز، این جراحی بسیار ساده تر و ارزان تر انجام می گردد.

وی ادامه داد: فزونی دیگر این پروتزها قابلیت تنظیم دقیق طول گردن پروتز است که باعث می گردد این پروتز مصنوعی به ساختار طبیعی مفصل بیشتر شباهت داشته باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 13 فروردین 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1509

به "پروتز مفصل حیوانات در یزد ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروتز مفصل حیوانات در یزد ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید