همه چیز درباره طبع میگو و خواص آن

به گزارش مجله پیکورو، طبع میگو در بین سایر گوشت ها و برخلاف گوشت حیوانات دریایی که طبع سرد دارند، گرم و تر است. مصلح میگو سکنجبین است و نباید تنها مصرف گردد.

همه چیز درباره طبع میگو و خواص آن

خبرنگاران | سرویس سلامت - میگو یکی از غذاهای دریایی بسیار پر خاصیت است که فواید قابل توجهی از جمله کاهش بیماری های قلبی و عروقی دارد و مانند سایر غذاهای دریایی سرشار از امگا 3 است. طبع میگو سرد است یا گرم؟ این سوالی است که در ادامه به پاسخ آن خواهیم پرداخت.

فهرست موضوعی:

  • میگو چیست؟
  • طبع میگو چیست؟
  • خواص میگو
  • عوارض مصرف زیاد میگو

میگو چیست؟

میگو یک حیوان آبزی و یکی از محصولات صید شده در دریاهای کشورمان است. این موجود آبزی حدود ده سانتی متر طول داشته و بدنی دراز و کشیده دارد. میگو از سه قسمت سر و شکم و سینه تشکیل شده است که پوستی سختی روی آنها را پوشانده است. میگو گونه های بسیار زیادی دارد. فصل صید میگو در کشور ما از مرداد تا آبان است و پس از آن به دلیل اینکه فصل تخم گذاری میگو آغاز می گردد، صید میگو تا اردیبهشت ممنوع است.

میگو دارای مقدار فراوانی مواد مغذی و مفید برای بدن از جمله امگا سه، سلنیوم، ویتامین ب، ویتامین دی، آهن، فسفر، روی ، منیزیوم است و یک منبع پروتئینی فوق العاده است.

← طبع و مزاج میگو →

طبع میگو چیست؟

میگو دارای طبع گرم و تر است. اغلب غذاهای دریایی دارای طبع سرد هستند و در نتیجه بیشتر در فصول گرم خورده می شوند. بر اساس طب سنتی از آنجایی که ماهی دارای طبع سرد است و در فصول گرم بهتر است غذاهای با مزاج گرم خورده گردد در نتیجه مصرف این گونه غذاها در فصول سرد توصیه نمی گردد. اگرچه با تغییر شیوه پخت می توان تا حدودی مزاج غذاها را متعادل ساخت. هرچه غذاهای دریایی در آب شورتری پرورش یافته باشند سردی آنها کمتر خواهد بود.

از آنجا که طبع میگو گرم و تر است، بهتر است تنها مصرف نشده و در کنارش از مصلح آن که سکنجبین است، استفاده گردد. مهم ترین خاصیت میگو در افزایش نیروی جنسی هم در زنان و هم در مردان است و افرادی که داری سوء هاضمه هستند بهتر است که در مصرف میگو احتیاط نمایند.

طبع سایر منابع حیوانی

گوشت ها و مواد غذایی حیوانی دارای دو طبع سرد و گرم هستند که هرکسی با در نظر دریافت مزاج خود می تواند آنها را انتخاب کند. معمولا اغلب گوشت ها دارای طبع گرم و تر هستند اما در میزان آن با هم تفاوت هایی دارند. گوشت گوسفند، بز، شتر، شترمرغ، کبک و بلدرچین دارای گرمی بالایی هستند.

خواص میگو برای سلامتی

  • میگو از جمله غذاهای بسیار پرخاصیتی است که می تواند بر عملکرد مغز تاثیرات مثبتی بگذارد و از بروز بیماری هایی مانند آلزایمر و سرطان جلوگیری کند.
  • قدرت یادگیری را نیز افزایش می دهد.
  • این غذا بسیار کم کالری است و باعث چاقی نمی گردد.
  • عمدتا میگو سرشار از پروتئین است و برای چشم و مغز هم اسیدهای چرب ضروری مورد نیازشان را فراهم می آورد.
  • این غذای دریایی دارای خواص ضد التهابی است و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.
  • میگو می تواند به کاهش فشار خون یاری کند و برای درمان کم خونی هم مفید است.
  • میگو به راحتی هضم می گردد و افراد میانسال و زنان باردار به راحتی می توانند از آن استفاده نمایند.
  • ویتامین های گروه ب در میگو به وفور وجود دارند و برای درمان افسردگی هم مفید است.
  • وجود سلنیوم در میگو در جلوگیری از بروز سرطان بسیار موثر است.
  • میگو می تواند به بهبود اختلالات تیروئید یاری کند
  • میگو تقویت نماینده نیروی جنسی است.

مصرف لیمو با ماهی و میگو

از آنجا که لیمو دارای ویتامین ث بالایی است، مصرف آن با میگو و ماهی موجب می گردد که جذب آهن ماهی و میگو بیشتر گردد اما چون طبع ماهی سرد است اگر لیموی زیادی با آن خورده گردد، چون هردو طبع سرد دارند سبب بیحالی و ضعف می گردد. مصلح ماهی خرما، عسل، گردو، کنجد، زنجبیل، آویشن و یا سایر ادویه های با طبع گرم است.

عوارض مصرف زیاد میگو

میگو می تواند کلسترول خون را افزایش دهد و در نتیجه برای افرادی که کلسترول بالا دارند توصیه نمی گردد. مصرف میگو در بیماران کلیوی و نقرس نیز توصیه نمی گردد.

بعضی از افراد ممکن است که به مصرف میگو آلرژی داشته باشند که علایم آن شامل خارش بدن، سوزش دهان، دل درد و تهوع است.

سخن پایانی

طب سنتی و مدرن امروزه صندلی ویژه ای در میان مردم باز نموده است و یکی از نکاتی که در مصرف هر غذایی توسط هر شخصی بر اساس طب سنتی باید در نظر گرفته گردد، مزاج فرد و مزاج غذایی است که مورد مصرف قرار می دهد. میگو یکی از غذاهای دریایی ویژه است که به دلیل خواص مفید خود برای سلامتی هواداران زیادی دارد. اما برخلاف سایر غذاهای دریایی طبع میگو گرم است و به همین دلیل در هنگام مصرف آن باید با مصلح هایی که طبع آن را متعادل می نمایند، مانند سکنجبین مصرف گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1475

به "همه چیز درباره طبع میگو و خواص آن" امتیاز دهید

1 کاربر به "همه چیز درباره طبع میگو و خواص آن" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره طبع میگو و خواص آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید