مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال 1402

به گزارش مجله پیکورو، تعویض پلاک خودرو مهمترین کاری است که در زمان نقل و انتقال خودرو انجام می دهیم. اما بسیاری از ما نمی دانیم که در زمان تعویض پلاک، چه مدارکی را باید با خود به همراه داشته باشیم. برای انجام راحت و آسان این فرایند بهتر است این موارد مهم را بدانیم.

مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال 1402

بیت ران - محمد فتح اللهی - یکی از اهداف اصلی تغییر پلاک خودرو به نام شدن پلاک وسیله نقلیه به نام مالک نو خودرو است. بدین منظور لازم است خریدار و فروشنده با همراه داشتن مدارک مورد احتیاج به مراکز تعویض پلاک خودرو مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند.

زمانی که خودرویی را خریداری می کنید (به ویژه در خصوص خودروهای دست دوم)، در اولین قدم می بایست برای تعویض پلاک خودرو اقدام کرد. با انجام این کار، امکان دسترسی سریع به هویت، مشخصات و نشانی مالک خودرو (و سایر وسائل نقلیه) فراهم خواهد شد.

برای تغییر پلاک خودروها، مراکزی در شهرها و استان های مختلف کشور وجود دارند. خریدار خودرو با مراجعه به این مراکز، که طی سال های اخیر به منظور جلوگیری از ازدحام به صورت سیستم نوبت دهی فعال هستند، برای تعویض پلاک خودرو اقدام می نماید. به این امر اصطلاحاً به نام زدن پلاک گفته می گردد.

نکته مهم این است که برای تعویض پلاک همراه داشتن مدارک لازم لازم است. در زمان تعویض پلاک خودرو لازم است که هم خریدار و هم فروشنده حضور داشته باشند.

اما اگر یکی از طرفین نمی تواند در روز تعویض پلاک حضور داشته باشد، می تواند به طرف مقابل وکالت قانونی دهد تا از طرف او نیز کارهای تعویض پلاک خودرو و انتقال سند انجام گردد.

روز تعویض پلاک چه مدارکی همراهمان باشد؟

مدارکی که بایستی در روز تعویض پلاک به همراه داشت، شامل موارد زیر است:

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو برای شخص فروشنده:

1- برگ سبز یا سند مالکیت یا برگه شناسایی خودرو

2- کارت خودرو

2- بیمه نامه خودرو

3- اصل شناسنامه و کارت ملی

4- برگه تاییدیه معاینه فنی معتبر (برای خودروهای با سن چهار سال به بالا)

5- برگه عدم خلافی خودرو (در صورت وجود خلافی، فروشنده می تواند در همان مرکز تعویض پلاک خلافی خود را پرداخت کند.)

مدارک تعویض پلاک خودرو برای خریدار

1. اصل شناسنامه و کارت ملی

2. سند احراز محل سکونت (سندی که نشان دهنده محل سکونت خریدار برای معین شماره پلاک باشد)

4. قبض آب، برق یا گاز مطابق با محل سکونت خریدار

5- مدارک شناسایی معتبر فردی که اسناد مربوط به محل سکونت به نام اوست و مدارکی که نسبت (همسر، والدین و…) را تایید می نماید. (اگر محل سکونت به نام خریدار نیست)

لازم به ذکر است که وجود خودرو همراه طرفین معامله، در مرکز تعویض پلاک نیز لازم است.

کار تعویض پلاک چگونه انجام می گردد؟

تعویض پلاک خودرو، شرایط و مراحلی مشخصی دارد. در گام نخست پس از مراجعه خریدار و فروشنده به مراکز تعویض پلاک و ارائه مدارک هر دو طرف به باجه مربوطه براساس نوبت معینی، هر دو طرف، فرم های مربوطه را پر خواهند کرد.

خریدار هزینه تعویض پلاک و هزینه پست سند و کارت خودرو می پردازد. فروشنده نیز چنانچه خودرو خلافی داشته باشد، بایستی این خلافی را پرداخت کند.

مرحله بعدی، تایید اصالت خودرو است. برای انجام این کار فرم های پر شده را باید به کارشناسان و بازرسان ارائه کرد تا خودرو را مورد آنالیز قرار دهند و اصالت آن را تایید نمایند.

کارشناسان تمام مشخصات خودرو را با مشخصات ذکر شده در برگه سند و فرم ها شامل شماره شاسی، شماره موتور و… تطبیق می دهند و اصالت خودرو را تایید می نمایند.

پس از احراز اصالت خودرو، مجوز فکِ پلاک فعلی که بر روی خودرو واقع شده است (پلاک به نام فروشنده خودرو) داده و پلاک نو به نام خریدار صادر می گردد.

بدین ترتیب خریدار پلاک نو یا قدیمی خود را تحویل می گیرد. در نهایت هم پس از تحویل پلاک نو به وسیله خریدار، پلاک قبلی حذف و پلاک نو نصب می گردد.

شرایط تحویل پلاک نو و قدیمی

لازم به ذکر است که برای تحویل پلاک نو به خریدار از انبار، چنانچه خریدار قبلاً خودرویی داشت که پلاک آن آزاد (بر روی خودرو دیگری نصب نیست) است، می تواند از همان پلاک با تطبیق اطلاعات خودرو نو استفاده کند.

برای افراد ساکن تهران، تحویل پلاک قدیمی در همان مراکز تعویض پلاک و بلافاصله انجام می گردد. اما برای ساکنان شهرستان یا سایر استان ها 24 تا 48 ساعت زمان لازم است تا پلاک پست گردد.

همان طور که اشاره شد، در چند سال اخیر نوبت دهی برای تعویض پلاک، به صورت اینترنتی انجام می گردد. پس نباید فراموش کنید که حتماً پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو، نوبت خود را به صورت اینترنتی دریافت نموده باشید.

معاینه فنی خودرو در سال 1402 چقدر هزینه دارد؟

تست خودرو رانا پلاس / رانا پلاس یا رانا پلاس سقف شیشه ای

استانداردهای ایمنی پارس و آریسان 2 ارتقاء یافت

منبع: ایسنا

منبع: بیت ران
انتشار: 20 فروردین 1402 بروزرسانی: 20 فروردین 1402 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2210

به "مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال 1402" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو در سال 1402"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید