ماجرای نصب درختان مایع بیوتکنولوژیکی در اصفهان

به گزارش مجله پیکورو، مسئولان شهری شهر اصفهان خبر از اجرای طرح نصب درختان مایع در این کلانشهر داده اند. آن ها گفته اند که هم اکنون در مراحل اجرایی نصب سه دستگاه درخت مایع در سطح شهر اصفهان در حال انجام است. طرحی که نخستین بار در صربستان اجرایی شد.

ماجرای نصب درختان مایع بیوتکنولوژیکی در اصفهان

به گزارش خبرنگاران، پس از انتشار اجرای این طرح، برخی از فعالان رسانه ای مدعی شدند که شهرداری اصفهان با جایگزینی طرح درختان مایع، قصد حذف درختکاری را دارد. اما رئیس اداره فنی و اجرایی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفته که چنین هدفی صحت ندارد و اجرای این طرح مربوط به مناطقی است که به دلیل بار ترافیکی و آلودگی بالا امکان کاشت درخت یا توسعه فضای سبز در آن ها وجود ندارد.

محققان فضای سبز شهری دانشگاه بلگراد که این آکواریوم درخت مایع را ابداع کرده اند، درباره این طرح معتقدند که درخت مایع، راه حلی مبتکرانه برای کاهش آلودگی هوا است. آن ها می گویند که یک آکواریوم درخت مایع، حاوی ریزجلبک ها است که این قابلیت را دارند که به میزان دو درخت 10 ساله یا 200 متر مربع چمن اکسیژن تولید می کند.

طرح اجرای درخت مایع از کجا و به چه قصد شروع شد؟

طرح درخت مایع تحت عنوان پروژه LIQUID3 نخستین بار در صربستان و از طریق شهرداری استاری گراد اجرایی شد. طرحی که تمام هدفش تولید اکسیژن و تصفیه هوا است و یک راه حل کارآمد و نوآورانه برای کاهش انتشار گاز های گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا است.

محققان دانشگاه بلگراد می گویند که مزیت ریزجلبک ها این است که 10 تا 50 برابر کارآمدتر از درختان هستند. در واقع هدف ما جایگزینی درختان مایع با جنگل ها نیست، بلکه استفاده از این سیستم برای پر کردن نقطه های پرترافیک شهری است که فضایی برای کاشت درخت در آن ها وجود ندارد.

علاوه بر این در شرایط خاصی از آلودگی شدید، درختان نمی توانند زنده بمانند، این در حالی است که جلبک ها در شرایط آلودگی شدید هوا از بین نمی فرایند.

فتوبیوراکتورها یا همان درختان مایع یک راه حل بیوتکنولوژیکی کاملاً نو برای تصفیه هوا و تولید اکسیژن است. بدین شکل که در یک آکواریوم ششصد لیتری آب، جلبک هایی وجود دارد که دی اکسید کربن را از طریق فتوسنتز به اکسیژن خالص تبدیل می کند.

نحوه اجرای درخت مایع به چه شکل است؟

پروژه LIQUID3 در صربستان به صورت چند منظوره طراحی شده است. این پروژه شامل یک نیمکت است که شارژر برای تلفن های همراه و همچنین یک پنل خورشیدی دارد که به لطف آن در طول شب روشنایی دارد. پروژه ای که احتمالا با تغییراتی در اصفهان به اجرا در می آید.

تصاویر نصب درختان مایع در بلگراد صربستان

منبع: undp و gp-award

منبع: فرارو
انتشار: 2 شهریور 1401 بروزرسانی: 2 شهریور 1401 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 2105

به "ماجرای نصب درختان مایع بیوتکنولوژیکی در اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای نصب درختان مایع بیوتکنولوژیکی در اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید