لرستان از طرح گردشگری غرب کشور حذف شده است

به گزارش مجله پیکورو، ایسنا/ براساس سخنان یک باستان شناس، لرستان از طرح گردشگری غرب کشور حذف شده است.

لرستان از طرح گردشگری غرب کشور حذف شده است

قضیه چیست؟

دکتر عطا حسن پور اظهار کرد: در کمیته توریستی اتاق بازرگانی لرستان پیشنهادی را برای توسعه و رونق توریستی لرستان مطرح کردم.

وی با بیان اینکه لرستان آثار ثبت دنیای ندارد، بیان نمود: مجبوریم برای جذب توریست به استان پیوندی بین استان های همجواری که آثار ثبت دنیای شده دارند برقرار کنیم.

این باستان شناس اضافه نمود: همانگونه که یزد، اصفهان و فارس برای جذب توریستی و رونق صنعت توریسم در مناطق خود مثلث توریستی ایجاد کردند و توریستان خارجی پس از بازدید از آثار هر استان به استان دیگری سفر می نمایند.

حسن پور افزود: براین اساس پیشنهاد دادم با وجود استان های خوزستان، لرستان، کرمانشاه و همدان مربع توریستی تشکیل و بر اساس آن جاذبه های توریستی و آثار تاریخی این چهار استان را طی نقشه ای در اختیار توریست خارجی قرار دهیم و از این طریق به رونق این صنعت در منطقه لرستان قدیم یاری کنیم.

این دکترای باستان شناسی با بیان اینکه براساس جغرافیای تاریخی ایران دلایل متقنی برای این پیشنهاد دارم، توضیح داد: در جغرافیای تاریخی ایران یک راه ابریشم و یک راه شاهی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه راه شاهی از خوزستان شروع و به سمت همدان می رود و دلیل این نامگذاری این بوده که دو پایتخت شوش و اکباتان را به هم متصل می نموده و جهت عبور آن تنها از لرستان بوده، اضافه نمود: نقش و کارکردی که این راه داشته این بوده که بین پایتخت های ایران ارتباط برقرار نموده و این ارتباط تنها از لرستان می گذشته است، در واقع لرستان یک چهار راه ارتباطی بین تمدن ها بوده و با وجود تمدن قدیمی که خود نیز داشته ضرورت دارد که این راه شاهی را به جاده ابریشم متصل کنیم.

حسن پور با اشاره به اینکه جاده ابریشم از چین شروع و تا بین النهرین بوده، گفت: جهت آن بصورت شرقی غربی بوده که بعدا در دوره اسلامی شاهراه خراسان بر روی این جاده منطبق شد و از ماوراءالنهر به سمت بین النهرین آمد و به نام جاده خراسان عظیم معروف شد.

این باستان شناس با بیان اینکه جاده خراسان عظیم از لرستان فعلی عبور نمی نموده بلکه مربوط به لرستان فرهنگی قدیم است، مطرح نمود: جاده ابریشم که از کنگان عبور نموده جز لرستان بوده و تپه های این جهت نیز هنوز هم در فرهنگ باستان شناسی دنیا به نام تپه های لرستان معروف هستند.

وی گفت: راه شاهی تقریبا منطبق بوده بر جهت فعلی نورآباد به کرمانشاه و از بعد از هرسین به جاده ابریشم منطبق می شده است و شعبه دیگر از سمت نهاوند و ملایر به این جاده متصل می شده است.

حسن پور با بیان اینکه با این تفاسیر پیشنهاد دادم که این جهت و تمام جاذبه های توریستی و تاریخی آن را احیا کنیم و براساس نقشه ای تدوین شده در اختیار توریست خارجی قرار دهیم تا توریستان از آثار تاریخی خوزستان، جاذبه های لرستان و آثار تاریخی کرمانشاه و همدان بازدید نمایند، اضافه نمود: ثبت دنیای کلید اصلی ورود توریست خارجی و ارزآوری به کشور است و چنانچه در این چرخه جایگاهی نداشته باشی ارز آوری نخواهید داشت.

این دکترای باستان شناسی با بیان اینکه این طرح را در قالب 20 صفحه تدوین و به دکتر سلاحورزی نائب رئیس اتاق ایران تحویل دادم، اضافه نمود: جلسه ای مشترک بین مدیران میراث و استانداران این چهار استان برگزاز و جلسه بعدی بین معاونین توریستی، استانداران و مدیران میراث استان های مذکور برگزارشد و روی این مساله اظهار نظر کردند.

وی افزود: متاسفانه متوجه شدیم این طرح مربع توریستی مرداد گذشته در نشست شهرداران و اعضای شورای شهر سه شهر کرمانشاه، همدان و سنندج با حضور ایوبی نماینده ایران در سازمان دنیای یونسکو با موضوع انعقاد تفاهم نامه برای ثبت جهتتوریستی تاریخ و تمدن ایران در غرب کشور در هتل پارسیان کرمانشاه برگزار گردید و لرستان را از این چرخه حذف و چهار استان به سه استان تقلیل یافته است. حسن پور گفت: این ایده مربوط به من بوده و سوال اینجاست که چرا در دو جلسه با مدیران ارشد استانهای مذکور باید بدون حضور استانهای لرستان و خوزستان آن را مطرح نمایند.

منبع: همگردی
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1443

به "لرستان از طرح گردشگری غرب کشور حذف شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لرستان از طرح گردشگری غرب کشور حذف شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید