طراحی محیط و مسئولیت اجتماعی

به گزارش مجله پیکورو، مسـئولیت‌پذیری یکی از مؤلفـه‌های جـامعه‌پسـندی است که خود دارای پنج مؤلفه است. یکی از این مؤلفه‌ها همدلی و باور به دنیا عادل است. یکی دیگر از مؤلفه‌ها از منظر دیگران دیدن است و دیگری نیز خودمداری و خودشیفتگی پایین است و در نهایت مسئولیت‌پذیری اجتماعی. طبیعتاً اگر ما در سیستم آموزشی خود مفاهیمی مثل جامعه‌پسندی از دوران کودکی با تأکید بر مؤلفه مسئولیت‌پذیری اجتماعی، خودتنظیمی یا خویشتنداری را به دانش‌آموزان آموزش دهیم به‌طور قطع امروز با افرادی مسئولیت‌پذیر، خویشتندار و خودمراقبت روبه‌رو خواهیم بودیم.

طراحی محیط و مسئولیت اجتماعی

جهت دریافت مشاوره خدمات تعرفه طراحی کاتالوگ دیجیتال از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

متأسفانه مطالعات ما نشان می‌دهد که چیزی در حدود 50 درصد از مردم نگران مبتلا شدن به بیماری کرونا نیستند که ابعاد مختلف زیستی، روانی و اجتماعی می‌تواند در این بی‌تفاوتی مردم یا عدم نگرانی آنها نقش داشته باشد. عواملی از ابعاد شخصیت افراد مثل: عزت نفس، خود تنظیمی، نگرش و باور‌های سلامت، روان‌نژندی و برونگرایی از جمله عواملی هستند که جنبه روانی دارند و هرکدام این عوامل ممکن است باعث گردد تا افراد خیلی به سلامت خود توجه و از آن مراقبت ننمایند. از طرفی عوامل فردی مثل: سن، جنس، تحصیلات، شغل و میزان شناخت و آگاهی باعث می‌گردد که افراد پروتکل‌های بهداشتی را به درستی رعایت ننمایند چرا که عوامل زیستی مثل فرآیند تکاملی باعث می‌گردد تا به رفتارهایی عادت کنیم که جنبه ناخودآگاهی برای ما دارند و تفکر اتوماتیک باعث می‌گردد که رعایت پروتکل‌ها را فراموش کنیم یا جدی نگیریم. به هرحال انسان‌ها یک ماهیت زیستی و غریزی هم دارند اینکه علاقه‌ای به ماندن در منزل از خود نشان نمی‌دهند و...

در حوزه اجتماعی هم با توجه به شرایط اقتصادی و شرایط بحران‌های اقتصادی که در کشور حاکم هست و همچنین طراحی محیط یعنی مدیریتی که در واقع باید در محیط توسط مدیران شهری و حکمرانی انجام گردد ممکن است از جمله عواملی باشند که در واقع در بعد اجتماعی تأثیرگذار باشند. مثلاً مناسک و فرهنگ ما، آداب و رسوم ما و دید و بازدیدهای ما در کنار عواملی که قبلاً ذکر شد عواملی هستند که در حیطه اجتماعی می‌توانند در حس مسئولیت‌پذیری اجتماعی افراد ممانعت ایجاد نمایند.

بنابراین در بعد اجتماعی وظیفه حکمرانی این است که نسبت به طراحی محیط اقدام کند مثلاً جریمه کردن، تعطیل کردن مشاغل یا استفاده از شیفت‌های کاری و حتی اجباری کردن استفاده از ماسک می‌تواند در کنترل شرایط موجود تأثیر‌گذار باشد، البته باید سیستم‌های حمایتی هم در این طراحی محیط در نظرگرفته گردد تا مردم بتوانند نیازهای خود را تأمین یا خدمات لازم را دریافت نمایند.درواقع منابع اقتصادی کافی برای معین نیازهای اقتصادی مردم وجود داشته باشد

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1297

به "طراحی محیط و مسئولیت اجتماعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی محیط و مسئولیت اجتماعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید