رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها بیان کرد؛ ارائه گزارش دقیق سیلاب ها در چهار مرحله، هیئت ویژه آنالیز سیلاب مستقل از تمام ارگان ها دولتی است

به گزارش مجله پیکورو، نیلی احمد آبادی گفت: هیئت ویژه آنالیز سیلاب ها مستقل از تمام ارگان های دولتی کار می نماید.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها بیان کرد؛ ارائه گزارش دقیق سیلاب ها در چهار مرحله، هیئت ویژه آنالیز سیلاب مستقل از تمام ارگان ها دولتی است

اظهار کرد: این هیئت کاملاً مستقل بوده و زیر نظر هیچ دستگاه دولتی و ارگانی نیست و مستقیماً گزارش ها را به رئیس جمهور اعلام خواهد کر؛این استقلال هیئت مزیت و فرصتی فراهم نموده که تحت تأثیر هیچ جریانی قرار نگیرد؛ از سوی دیگر این استقلال کار را سخت هم خواهد نمود. امیدواریم گزارش ها مورداستفاده کل کشور قرار گیرد.

وی با تقدیر از حس مسئولیت اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز و همراهی با مجموعه مدیریتی استان و سیل زدگان در جریانات اخیر، اعلام کرد: بی شک برگزاری این نشست با حضور اعضای هیئت علمی دانشگاه بسیار مهم است و مهم ترین هدف سفر به استان می باشد.

رئیس دانشگاه تهران، اضافه نمود: به گمان همه ما کشور از ظرفیت های دانشگاه ها به عنوان یک نهاد به خوبی استفاده ننموده است و بسیاری ا مسائلی که امروز با آن روبرو هستیم به دلیل عدم بهره مندی از این ظرفیت است.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: ممکن است فردی از ما در نهادهای اجرایی، مراکز تصمیم گیری، مجلس، قوه قضاییه و... حضورداشته باشد و این فرصت ها می تواند مغتنم باشد اما به معنی استفاده از ظرفیت دانشگاه نیست؛دانشگاه یعنی نهادی که همه اجزای آن در یک موضوع مشارکت می نمایند و این استعداد می تواند بارور شده و در اختیار کل کشور قرار گیرد.

وی اضافه نمود: در ایران تجربه کار گروهی قوی در درون دانشگاه و بین دانشگاه ها را نداریم؛ این مسئله نقطه ضعفی برای دانشگاه ها است؛ در سال های اخیر اکثر دانشگاه ها کوشش نموده اند به این مشکل غلبه نمایند. با چهل سالی که از انقلاب می گذرد دانشگاه ها باید جدی تر به این مسائل بپردازند.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها، اعلام کرد: برخورد مسئولان کشور در تمامی سطوح نشان می دهد آن ها نیز تشنه راه چاره و شنیدن حرف های جدید، مؤثر، علمی و مهم هستند.

نیلی احمدآبادی در بخش دیگری از صحبت های خود، گفت: تجربه حکمریاست جمهوری درباره سیل های اخیر دومین تجربه است که در سطح ملی صورت می گیرد؛ اولین تجربه درباره واقعه پلاسکو بود که به دانشگاه تربیت مدرس ارجاع شد.

وی، اظهار کرد: خوشبختانه این امر به خوبی انجام گرفت و گزارش هایی که از دستگاه های اجرایی ارائه شد نشان داد کار موفقی اجرا شده که منجر به تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل هایی شد که می تواند کشور را در مقابل مخاطراتی مانند آتش سوزی ایمن کند.

رئیس دانشگاه تهران، اعلام کرد: موضوع سیل با مسئله پلاسکو متفاوت است؛ گستردگی آن در کشور و تنوع تخصص ها و تأثیرات آن موجب متفاوت شدن این رخداد با رویداد آتش سوزی پلاسکو شده که بیشتر بخشی از مردم شهر تهران را درگیر نموده بود. به عنوان رخدادی تأسف بار مهم بود اما بر زندگی مردم و شرایط محیطی تأثیر اندکی داشت.

سیل مسئله ای ملی است

نیلی احمدآبادی، اضافه نمود: سیل مسئله ای ملی است و استان های متعددی را تحت تأثیر قرار داده است. این پدیده را می توان این چنین تحلیل کرد که نتیجه کارهای اشتباه اجرا شده و کارهای صورت نگرفته است. اگر هیئت بتواند دو موضوع کارهایی که باید انجام می شد و نشد و کارهایی که نباید انجام می شد و شد را آنالیز کند، کار بزرگی در کشور اجرا شده است.

وی، ادامه داد: دانشگاه ها نشان داده اند جزو سالم ترین، بی طرف ترین و علمی ترین نهادهای کشور هستند و طبیعی است این مسئله به دانشگاه ها ارجاع داده گردد؛ درباره فرایند صدور حکم و انتخاب افراد نیز نگاه اصلی ما این است که از ظرفیت تمام متخصصان و دانشگاهیانی که در این حوزه هستند و دانشگاهیانی که در سیل آب های اخیر دچار مشکل شده اند استفاده گردد.

رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها، بیان کرد: نکته قابل تأمل زمان و سرعت عمل است؛ زمان اجرای این طرح شش ماهه است و رخدادهایی که در کشور رخ می دهد، تأثیر اجتماعی آن ها و تحت تأثیر قرار دریافت نهادها و ارگان ها بسیار محدود است و معمولاً رخدادی دیگر روی می دهد و همگان به آن می پردازند.

نیلی احمدآبادی اعلام کرد: 15 کارگروه در ستاد گزارش ملی سیلاب ها تشکیل شده است و همچنین کارگروه تلفیق که مسئول تنظیم گزارش برای رئیس جمهور و جامعه است؛ 20 نفر عضو ستاد در کارگروه ها به عنوان مسئول و اعضا قرار می گیرند و هر کارگروه نیز هفت عضو دارد و بناشده است اعضایی از دانشگاه های درگیر سیل با تخصص های مرتبط در این کارگروه ها حضورداشته باشند.

وی، گفت: نکته حائز اهمیت علاوه برنشان دادن توانایی های دانشگاهیان ارائه راه چاره برای آینده است و سعی می کنیم گروه ها شامل افرادی گردد که در حوزه تخصصی خود بهترین ها بوده و فرصت همکاری نیز داشته باشند.

رئیس دانشگاه تهران، اظهار کرد: هیئت در چهار مرحله روایت دقیق، مستند و روشن ازآنچه رخ داده است، آسیب شناسی، آموخته ها و درس هایی که باید از این رخداد بیاموزیم و راهبرد اقدام خواهد نمود و قطعاً نتیجه نهایی که راهبرد است می تواند مورداستفاده کشور قرار گیرد.

همکاری تمام بخش های علمی دانشگاه شهید چمران در موضوع سیل

همچنین در این نشستغلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه از ابتدای رخداد سیل در استانخوزستان جامعه دانشگاهی در کنار مسئولان و سیل زدگان بوده است، اعلام کرد: اعزام دانشجویان به مناطق سیل زده، حضور گروه های روان شناختی در اردوگاه ها، حضور گروه های درمانی دانشکده دامپزشکی در مناطق سیل زده، اهدای یک تا 10 روز از حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی به سیل زدگان و... بخشی از اقدامات اجرا شده است.

وی با اشاره به فعالیت های شبکه ملی جامعه و دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اعضای این شبکه با برگزاری جلسات متعدد با حضور مسئولان مرتبط به این امر در سطح استان و دانشگاه برای آنالیز موضوع سیل و مسائل و مسائل، اقدام نموده اند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، اظهار کرد: همچنین اعضای هیئت علمی دانشکده های علوم زمین و علوم آب نیز همکاری های مستمری با مسئولان استان، مدیریت بحران و سازمان آب و برق استان داشته اند و تا کنون نیز ادامه دارد.

خواجه بیان کرد: در ارتباط با هیئت تشکیل شده به دستور ریاست محترم جمهوری نیز خرسند هستیم که مسئله ای مهم به دانشگاهیان سپرده شده است؛ دانشگاه شهید چمران اهواز باسابقه علمی و پژوهشی که دارد نیز با این کارگروه همکاری خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 193

به "رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها بیان کرد؛ ارائه گزارش دقیق سیلاب ها در چهار مرحله، هیئت ویژه آنالیز سیلاب مستقل از تمام ارگان ها دولتی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس هیئت ویژه گزارش ملی سیلاب ها بیان کرد؛ ارائه گزارش دقیق سیلاب ها در چهار مرحله، هیئت ویژه آنالیز سیلاب مستقل از تمام ارگان ها دولتی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید