دقیقا سرعت اینترنت موبایل در ایران چقدر است؟

به گزارش مجله پیکورو، بحث بر سر سرعت واقعی اینترنت موبایل ایران بالا گرفته است. هواداران کندی اینترنت می گویند بیشتر از چند مگابیت سرعت ندارند و مقامات دولتی و وزارت ارتباطات از سرعت اینترنت موبایل چند ده مگابیت صحبت می نمایند و اعتقاد دارند شلوغ بازی های پیرامون کندی اینترنت، بیشتر یک جوسازی در فضای مجازی است.

دقیقا سرعت اینترنت موبایل در ایران چقدر است؟

اپراتورها باید سرعت 2 مگابیت بدهند؟

چند روز پیش، وزیر ارتباطات به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی، سری به دفتر اپلیکیشن طاقچه می زند و آن جا حرف از کندی اینترنت پیش می آید. دکتر عیسی زارع پور هم ضمن تایید اینکه سرعت اینترنت ایران مطلوب نیست و جوابگوی نیازهای فعلی کاربران نخواهد بود؛ از عدم توسعه زیرساخت های شبکه در سال های گذشته گله نموده و بعد می گوید البته سرعت اینترنت موبایل ایران چندان هم که در فضای مجازی سروصدا می گردد؛ بد نیست.

برای مثال هم با گوشی موبایل ایرانی خود یک تست سرعت از اینترنت موبایل گرفته و به خبرنگاران نشان می دهد که سرعت دانلود نزدیک به 16 مگابیت است. بعد در یک اظهارنظر عجیب می گوید در پروانه فعالیت اپراتورهای موبایل، سرعت 2 مگابیت آورده شده است و اکنون آن ها سرعت 16 مگابیت؛ یعنی 8 برابری داده اند و این یعنی سرعت اینترنت موبایل ایران چندان بد نیست و بیشترش جوسازی است. لازم به ذکر است پینگ نشان داده شده در گوشی وزیر نیز 28 میلی ثانیه بوده است.

وزیر ارتباطات تاکید می نماید که به خاطر مسائل عدم توسعه شبکه، سرعت اینترنت موبایل کاربران در سراسر کشور حدود 5 الی 6 مگابیت است که باز هم نسبت به چیزی که در پروانه اپراتورها آمده است؛ بیشتر است ولی باز باز هم بهتر گردد و دستوراتی برای پیگیری مسائل اینترنت به معاونین خود از جمله رئیس رگولاتوری داده است.

هنوز ساعتی از انتشار ویدئوی وزیر ارتباطات نگذشته بود که سیلی از نقدها در فضای مجازی به راه افتاد و حتی بعضی مجریان صدا و سیما نیز به صراحت وزیر ارتباطات را مخاطب قرار دادند و گفتند اگر سرعت اینترنت موبایل ایران واقعا 16 مگابیت است؛ پس چرا ما نمی توانیم حتی یک صفحه وب باز کنیم.

واقعا سرعت اینترنت موبایل در ایران چقدر است و می توانیم بگوییم سرعت اینترنت موبایل کند شده یا خیر؟

سرعت اینترنت یا کیفیت اینترنت؟

ابتدا، باید یک نکته مهم را معین کنیم و اینکه سرعت اینترنت یک معیار و فاکتور قابل میزان گیری و عددی است و کیفیت اینترنت یک فاکتور و معیار دیگر که چندان قابل میزان گیری و نمایش با آمار و ارقام نیست. لزوما هم سرعت اینترنت زیاد به کیفیت اینترنت بالا یا برعکس منجر نمی گردد.

شما ممکن است یک اینترنت موبایل با سرعت 10 مگابیت داشته باشید ولی بسیار پایدار و با تاخیر کم باشد ولی یک اینترنت موبایل با سرعت بالای 50 مگابیت هم داشته باشید که اصلا پایدار و با دوام نبوده و دائما قطع و وصل گردد یا پینگ بالای 100 میلی ثانیه به شما بدهد و اصلا نتوانید با آن کارهای خود را انجام دهید.

بنابراین، باید بدانیم تنها داشتن سرعت اینترنت کافی نیست و باید پارامترهای کیفیتی را نیز ارزیابی کنیم.

جدیدترین گزارش از سرعت اینترنت موبایل ایران چه می گوید؟

اما در تازه ترین گزارش موسسه اسپید تست از ماه اکتبر که معمولا معتبرترین منبع برای رتبه بندی اینترنت کشورهای و آنالیز شرایط اینترنت در نقاط مختلف دنیا است؛ سرعت اینترنت موبایل ایران به 35.02 مگابیت رسیده است. یعنی میانه سرعت اینترنت موبایل کاربران ایرانی در ماه اکتبر، بالاتر از 35 مگابیت است.

البته، این سرعت نسبت به ماه سپتامبر اندکی کاهش داشته و از 35.48 مگابیت به 35.02 مگابیت رسیده است که باعث کاهش دو پله ای رتبه ایران هم شده است. لازم به ذکر است میانه سرعت اینترنت ثابت ایران نیز 22.01 مگابیت گزارش شده است که باز نسبت به سرعت 21.36 مگابیت ماه سپتامبر، افت داشته است.

اما آیا سرعت 35 مگابیت گفته شده برای اینترنت موبایل ایران؛ واقعا سرعت همه کاربران است؟ قطعا خیر این طور نیست و بسیاری از کاربران ایرانی، به ویژه در منطقه ها دور افتاده، روستایی و حاشیه شهرها، سرعت اینترنت به مراتب پایین تری دارند.

موسسه اسپیدتست، این سرعت 35 مگابیت را براساس تست هایی که کاربران روی وب سایت و اپلیکیشن این شرکت در طی یک ماه گرفته اند؛ محاسبه نموده است و ما می دانیم خیل عظیمی از کاربران اصلا با این ابزارهای تست سرعت اینترنت آشنایی ندارند و از آن استفاده نمی نمایند.

واقعیت این است که سرعت اینترنت موبایل ایران نه 2 مگابیت و 5 مگابیت و 16 مگابیت است و نه 35 مگابیت. همه چیز بستگی دارد به اینکه با یک گوشی یا مودم 3G یا 4G به شبکه موبایل اپراتورها وصل می شوید و شرایط سیگنال دهی شما چگونه است و چه ساعتی از روز و شب به اینترنت موبایل وصل شدید و در چه منطقه ای قرار دارید. شاید یک کاربر حتی سرعت هایی بالای 100 مگابیت را تجربه کند و یک کاربر دیگر به زور 5 مگابیت دانلود داشته باشد.

آن چیزی که در ماه های اخیر درباره اینترنت ایران، کاربران را کلافه نموده است؛ کیفیت پایین اینترنت به خاطر ترافیک زیاد و اشباع پهنای باند بین الملل و سایت های شبکه های موبایل اپراتورها است.

منبع: شبکه چی
انتشار: 10 دی 1400 بروزرسانی: 10 دی 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1885

به "دقیقا سرعت اینترنت موبایل در ایران چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دقیقا سرعت اینترنت موبایل در ایران چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید