طراحی پلان ویلا: درگیری حدود 6 هزار هکتار از باغات طارم با بیماری لکه طاووسی

به گزارش مجله پیکورو، خبرنگاران/زنجان معاون فنی اداره جهادکشاورزی شهرستان طارم گفت: در حال حاضر 6 هزار هکتار از باغات شهرستان یعنی حدود 30 الی 40 درصد از باغات طارم با بیماری لکه طاووسی درگیر شده اند

طراحی پلان ویلا: درگیری حدود 6 هزار هکتار از باغات طارم با بیماری لکه طاووسی

جهت دریافت خدمات طراحی پلان ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

فرهاد اکبری در گفت وگو با خبرنگاران، در رابطه با بیماری لکه طاووسی در باغات شهرستان طارم، اظهار کرد: لکه طاووسی یکی از بیماری های خسارت زای مهم در شهرستان طارم است که رخ می دهد. این بیماری یک بیماری قارچی است که روی برگ و شاخه های جوان درخت زیتون ظاهر شده و سطح فتوسنتز درخت را کاهش می دهد که کاهش سطح فتوسنتز نیز در رشد درخت اختلال ایجاد می نماید.

وی با بیان اینکه در شهرستان طارم در ترسالی بیماری لکه طاووسی در شهرستان افزایش می یابد، اضافه نمود: یکی از عواملی که در ایجاد این بیماری دخیل است، خرد بودن سطح قطعات باغات است که مدیریت باغات را سخت نموده و این عامل باعث شده تا اندازه خسارت نیز بالا رود.

این مسئول در رابطه با اینکه رفع کردن بیماری لکه طاووسی احتیاجمند رعایت چندین نکته است، توضیح داد: برای رفع کردن بیماری لکه طاووسی باید در مناطقی که رطوبت جمع می گردد و درصد بیماری بسیار بالا است از کشت زیتون صرف نظر گردد. بعلاوه اگر در اراضی با درصد بالای بیماری زیتون کشت شده، باید بازکشت با سایر محصولات باغی و زراعی (انجیر، انار و..) صورت بگیرد.

اکبری ادامه داد: در اراضی که مستعد کشت زیتون هستند نیز برای جلوگیری از ایجاد بیماری لکه طاووسی احتیاجمند تجمیع اراضی و حمایت دولت برای تجمیع اراضی، حذف و جایگزینی باغات براساس نقشه کشت و به صورت استاندارد است و چون این باغات نیز بیشتر از رودخانه های فصلی آبیاری می شوند، احتیاجمند آبیاری تحت فشار هستند که این کار نیز به اصلاح قوانین امور اراضی در جهت اجباری کردن تجمیع باغات، احتیاج دارد.

معاون فنی اداره جهادکشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه در حال حاضر 6 هزار هکتار از باغات شهرستان طارم یعنی حدود 30 الی 40 درصد از باغات با بیماری لکه طاووسی درگیر شده اند، مطرح نمود: مبارزه با لکه طاووسی در باغاتی که با این بیماری درگیر شده اند احتیاجمند افزایش نورگیری درختان با هرس مناسب و افزایش فاصله درختان از یکدیگر است تا برگ ها در مقابل نور قرار بگیرند زیرا برگ هایی که در مقابل نور قرار بگیرند، ضخیم تر و مقاوم تر در مقابل لکه طاووسی می شوند. بعلاوه تغدیه مناسب با استفاده از کودهایی مانند پتاسه، فسفره و کلسیم دار است که احتیاج درخت بوده و مقاومت آن را نیز افزایش می دهند هم یکی دیگر از راه های مبارزه با لکه طاووسی است.

این مسئول با بیان اینکه علف های هرز رطوبت خاک را جذب نموده و تبخیر می نمایند که این کار باعث افزایش رطوبت نسبی می گردد که افزایش رطوبت نسبی باعث افزایش فعالیت قارچ می گردد، در نتیجه کشاورزان برای مبارزه با لکه طاووسی در اول فصل با علف های هرز نیز مبارزه نمایند، بیان نمود: استفاده از سموم شیمیایی از جمله ترکیبات مسی و استروبی نیز از راه های مبارزه با لکه طاووسی است که طبق نظر محققان کشاورزی، یک بار قبل از آغاز بارندگی ها و در ادامه در زمان هایی که اندازه بارندگی و طوبت بالا است بین 25 الی 30 روز، مصرف گردد.

وی با بیان اینکه هر ساله در مواقعی از سال که بارندگی در آن بیشتر است، درصد بیماری نیز افزایش می یابد و بیماری لکه طاووسی وابسته به بارش ها است و هرچه اندازه بارش بیشتر باشد، درصد بیماری و خسارت آن نیز بیشتر است، گفت: بیماری لکه طاووسی از اواخر پاییز آغاز شده و در اوایل بهار به بالاترین اندازه خود می رسد که مبارزه با این بیماری احتیاج به مبارزه کلیه باغداران بر علیه این بیماری دارد و اگر یک باغ دار این کار را انجام دهد، ولی بقیه باغ داران در آن منطقه انجام ندهند، تاثیر آن چنانی نخواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1840

به "طراحی پلان ویلا: درگیری حدود 6 هزار هکتار از باغات طارم با بیماری لکه طاووسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی پلان ویلا: درگیری حدود 6 هزار هکتار از باغات طارم با بیماری لکه طاووسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید