خواص دانه کاج؛ 11 فایده شگفت انگیز

به گزارش مجله پیکورو، خبرنگاران | سرویس سلامت - درخت کاج از جمله گیاهانی بوده که دارای کاربرد ها و خواص فراوانی در حیطه سلامت است. تمامی قسمت های این درخت دارای فواید زیادی است. دانه کاج نیز خواص بی نظیری از جمله افزایش انرژی، مهار اشتها، کنترل دیابت، کمک به درمان بیماری های قلبی، بهبود سلامت روان، جلوگیری از پوکی استخوان و تقویت سیستم ایمنی را داراست. در ادامه به بررسی مفصل خواص دانه کاج خواهیم پرداخت.

خواص دانه کاج؛ 11 فایده شگفت انگیز

مشخصات دانه کاج

دانه کاج از درختی که متعلق به خانواده Pinaceae بوده، به دست می آید. این دانه ها سخت بوده و حاوی محتوای چربی شبیه به بادام هستند. دانه های کاج به خاطر محتوای بالای مواد معدنی و ویتامین که نقش مهمی در بهبود سلامت بدن ایفا می کنند، مورد توجه قرار می گیرند.

ضروری است بدانید که دانه های کاج از طریق یک فرآیند چند مرحله ای، قابل خوردن می شوند؛ این فرآیند با رسیده شدن میوه کاج آغاز می گردد. سپس با قرار دریافت مخروط های رسیده کاج درون یک کیسه در مقابل آفتاب، دانه ها به صورت کامل رسیده و قابل خوردن می شوند. این فرآیند حدود 20 روز زمان می برد.

جدول ارزش غذایی دانه کاج
کلسیم

6 میلی گرم

آهن

5 میلی گرم

فسفر

776 میلی گرم

پتاسیم

806 میلی گرم

سدیم

27 میلی گرم

روی

7 میلی گرم

منگنز

9 میلی گرم

مس

8 میلی گرم

قند

1 گرم

چربی اشباع شده

1 گرم

پروتئین

4 گرم

کربوهیدرات کل

4 گرم

ویتامین C

1 میلی گرم

ویتامین B6

1 میلی گرم

ویتامین E

6 میلی گرم

ویتامین K

8 میکروگرم

نیاسین

9 میلی گرم

ریبوفلاوین

3 میلی گرم

فولات

9 میکروگرم

خواص دانه کاج

در قسمت زیر به بررسی برخی از مهم ترین خواص دانه کاج می پردازیم.

1. افزایش انرژی

این دانه ها سرشار از مواد مغذی مفید مانند پروتئین، آهن و تک چربی های غیر قابل اشباع هستند. علاوه بر این منیزیم در دانه کاج وجود داشته و وقتی که به طور منظم مصرف گردد، این ترکیبات قادرند میزان انرژی شما را افزایش دهند. گفته می گردد که منیزیم یک منبع موثر برای دفع عواملی بوده که با خستگی مرتبط هستند. علاوه بر این، دانه کاج برای احیای بافت های آسیب دیده در بدن شما مفید بوده که به افزایش سطح انرژی کمک خواهد کرد.

2. محدود کردن اشتها

مطالعات ثابت کرده اند که اسیدهای چرب ویژه ای که در دانه کاج یافت می شوند، قادرند اشتهای شما را مهار کنند؛ اسیدهای چرب به انتشار هورمون کوله سیستوکینین کمک می کنند. طبق گفته متخصصان تغذیه، وجود این هورمون به جلوگیری از افزایش اشتها منجر می گردد. علاوه بر این، اسید پینولئیک یافت شده در دانه کاج به اندازه ای موثر است که می تواند شما را به مدت طولانی سیر نگه دارد.

3. کنترل دیابت

مصرف دانه کاج برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید است. مصرف متعادل این دانه می تواند گلوکز را کنترل کرده و میزان کلسترول بد را کاهش دهد؛ این امر در نهایت به سلامت قلبی و عروق شما کمک خواهد کرد. علاوه بر این افراد دیابتی برای خوردن میان وعده، گزینه های کمی دارند که سرشار از مواد مغذی و عاری از چربی های بد باشد؛ بنابراین دانه کاج با دارا بودن این خواص، به عنوان یک میان وعده مفید و سالم برای بیماران دیابتی به شمار می گردد.

بیشتر بخوانید: رژیم افراد دیابتی

4. بهبود سلامت روان

دانه کاج از معدود مواد غذایی بوده که برای حفظ سلامت روان ضروری است. خوردن مشتی از این دانه ها می تواند بدون آسیب زدن به سلامتی شما، در مغزتان شگفتی بیافریند.

دانه کاج سرشار از آهن بوده و آهن نیز یک ماده معدنی مهم بوده که برای انتقال اکسیژن در تمام بدن از جمله مغز ضروری است. مطالعات نشان می دهد که دانه کاج می تواند به کاهش سطوح اضطراب، استرس، و افسردگی نیز کمک کند.

همان طور که گفته شد یکی دیگر از مواد معدنی موجود در دانه کاج منیزیم است؛ وقتی منیزیم به طور منظم مصرف گردد، می تواند اختلالات عاطفی را نیز کنترل کند.

بیشتر بدانید: چلغوز چیست و چه خواصی دارد؟

5. تقویت استخوان ها

بعد از کلسیم، بدن برای قوی نگه داشتن استخوان ها به ویتامین K نیاز دارد. طبق مطالعات اخیر، مقدار بالای ویتامین K در بدن، می تواند از ابتلای به پوکی استخوان جلوگیری کند. این ویتامین به طور گسترده در درمان پوکی استخوان و سایر مسائل استخوانی استفاده شده و باعث متراکم تر شدن استخوان ها می گردد. زمانی که استخوان ها متراکم هستند، احتمال شکستگی بسیار کمتر می گردد. خبر خوب اینکه دانه کاج حاوی ویتامین K بوده و یک گزینه مناسب برای تقویت استخوان ها به حساب می آید.

6. کمک به سلامت قلب و عروق

این دانه شگفت انگیز سرشار از منگنز، منیزیم، چربی اشباع نشده، ویتامین E و K است؛ این مواد معدنی و ویتامین ها از قلب در برابر بیماری های مهلک مختلف، محافظت می کنند. در واقع این مواد امکان جریان خون مناسب به شریان ها را فراهم می کنند. علاوه بر این دانه کاج یک منبع برای جلوگیری از لخته شدن خون نیز به شمار می رود.

7. تقویت سیستم ایمنی

سیستم ایمنی وظیفه مهم و تاثیرگذاری در حفظ بدن در برابر باکتری های عفونی، رادیکال های آزاد و … دارد.

با مصرف دانه کاج بدن با روی و منگنز غنی می گردد؛ این دو ماده به اندازه ای قوی بوده که قادرند سیستم ایمنی را تقویت کرده و منجر به تقویت بافت های ارتباطی و هورمون های تعادل شوند.

8. بهبود بینایی

استفاده از موادی مانند دانه کاج که حاوی لوتئین هستند، باعث بهبود قدرت بینایی می شوند. لوتئین، آنتی اکسیدانی بوده که ویتامین چشم نامیده می گردد و اگر به طور مرتب مصرف گردد، برای تقویت قدرت بینایی مفید است.

بسکمک از مطالعات نشان داده اند که لوتئین برای دفع عوامل مرتبط با آب مروارید ضروری است؛ تنها با نوش جان کردن مشتی دانه کاج می توانید مقادیر زیاد لوتئین دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی آب مروارید چشم

9. کمک به کاهش وزن

یکی از خواص دانه کاج این بوده که به عنوان یک عامل سیری شناخته می گردد. این دانه ها به لطف وجود اسید پینولنیک پتانسیل آن را داشته که اشتهای را مهار کنند. علاوه بر این، اسیدهای چرب موجود در دانه کاج برای سوزاندن چربی شکم موثر عمل می کنند. مطالعات نشان داده که با گنجاندن چربی های اشباع شده موجود در دانه های کاج در رژیم غذایی، می توان وزن کم کرد؛ در این حالت به تلاش های اضافی مانند رژیم غذایی و یا ورزش های سخت به خصوص برای سوزاندن چربی شکم، نیازی نیست.

10. تقویت سلامت پوست

پوست نمایانگر غذاهایی بوده که مصرف می گردد؛ بنابراین گنجاندن دانه کاج در رژیم غذایی یک انتخاب هوشمندانه و عاقلانه خواهد بود. دانه کاج شامل مواد معدنی و ویتامین های ضروری بوده که در بهبود شرایط پوست موثر هستند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم به اندازه یک برنامه مراقبت از پوست اهمیت دارد. در واقع محصولات زیبایی به تنهایی نمی توانند نتایج مطلوبی را ارائه دهند؛ مگر اینکه رژیم غذایی سالم باشد.

11. تقویت مو

مصرف دانه کاج می تواند به درمان مسائل مختلف پوست سر، مانند موخوره و شوره سر کمک کند. مصرف منظم دانه کاج می تواند منجر به تقویت فولیکول مو گردد.

بیشتر بخوانید: رشد سریع مو به کمک 7 ماده غذایی

سخن پایانی

خواص درخت کاج بسیار زیاد بوده و حتی از صمغ درخت کاج نیز استفاده های فراوانی می گردد. پیشنهاد می گردد دانه کاج را در رژیم غذایی خود گنجانده و از خواص بی نظیر آن بهره مند شوید.

آیا تا به حال دانه کاج خورده اید؟ لطفا اگر تجربه ای در مورد استفاده از دانه کاج دارید، از طریق قسمت ارسال نظرات با ما در میان بگذارید.

برگرفته از: naturalfoodseries

منبع: setare.com
انتشار: 23 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 23 اردیبهشت 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1584

به "خواص دانه کاج؛ 11 فایده شگفت انگیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص دانه کاج؛ 11 فایده شگفت انگیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید