خبرنگاران رفع موانع تولید در گروی بازنگری جدی قوانین و کارکردهای نهادی است

به گزارش مجله پیکورو، یزد - خبرنگاران - عضو انجمن اقتصاددانان ایران گفت: رفع حتی نسبی موانع تولید در کشور مستلزم بازنگری جدی قوانین و کارکردهای نهادی در سه گلوگاه مختلف است.

خبرنگاران رفع موانع تولید در گروی بازنگری جدی قوانین و کارکردهای نهادی است

به گزارش خبرنگاران، عباس علوی راد روز دوشنبه طی نشستی در یزد با اشاره به شعار سال 1400 و لزوم رفع موانع تولید اظهار کرد: وقتی در سال 1390 ماده 75 قانون برنامه پنج ساله توسعه مبنی بر تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در ماده 11 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به یک قانون دائمی تبدیل شد، متولیان امور فکر کردند تمام موانع پیش روی تولید بر داشته خواهد شد.

علوی راد اضافه نمود: طبق قانون مذکور، مهم ترین هدف تشکیل شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تأسیس نهادی قانونی به عنوان حلقه واسطِ میان دولت و فعالان اقتصادی و ایفای نقش شورای گفتگو به عنوان صحنه ای برای انتقال خواسته ها و مطالبات فعالان اقتصادی به تصمیم سازان دولتی تعریف شده است.

این استاد اقتصاد دانشگاه یزد شرح داد: سال ها پس از تشکیل این نهاد قانونی برای رفع موانع فعالیت های اقتصادی بخش خصوصی، طبق ارزیابی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در سال 1398، معین گشت از میان احکام 14 گانه مربوط به وظایف شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی 4 حکم اجرا شده، 5 حکم به طور ناقص اجرا شده و 5 حکم هم هنوز اجرا نشده است.

وی با بیان اینکه اکنون در ابتدای سال 1400، رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به واسطه گزارش های دقیقی که در اختیارشان قرار گرفته یکی از مسائل جهش تولید را موانع پیرامون آن می دانند و مانع زدایی از تولید را در شعار امسال قرار داده اند بیان کرد: این طور به نظر می رسد که شکل گیری نهادهای قانونی همچون شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با ترکیب دولتمردان، اتاق های بازرگانی سراسر کشور و فعالان اقتصادی بخش خصوصی هم نتوانسته است موانع تولید را از سر راه بردارد.

علوی راد گفت: این موضوع نشان می دهد موانع پیش روی تولید بسیار گسترده تر و پیچیده تر از آن است که بتوان با تشکیل شورا یا کارگروه های واسطه ای آنها را حذف نمود بنابراین در گام اول بهتر است از شکل گیری شتاب زده انواع کارگروه های رفع موانع تولید در دستگاه های اجرایی کشور در سطوح خرد و کلان حقیقتاً پرهیز شود.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران مطرح نمود: در این راستا ابتدا لازم است از کارکرد های نهادهای قانونی بهبود محیط کسب و کار و رفع موانع تولید که پیش تر در کشور تشکیل شده در ابعاد کارکردهای نهادی و قانونی آسیب شناسی جدی و دقیق به عمل آورد.

وی تاکید کرد: به باور بنده رفع حتی نسبی موانع تولید در کشور مستلزم بازنگری جدی قوانین و کارکردهای نهادی در سه گلوگاه مختلف است. جنس و ماهیت موانع تولید در این سه گلوگاه بعضاً متفاوت است.

علوی راد تاکید کرد: گلوگاه اول شروع کسب و کارهای جدید (سرمایه گذاری های ایجادی)، دوم کسب و کارهای که قابلیت توسعه دارند و توسعه نیافته اند (سرمایه گذاری های توسعه ای) و سوم کسب و کارهای که زیر ظرفیت تولیدی خود در حال فعالیت و یا متوقف شده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1581

به "خبرنگاران رفع موانع تولید در گروی بازنگری جدی قوانین و کارکردهای نهادی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رفع موانع تولید در گروی بازنگری جدی قوانین و کارکردهای نهادی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید