خبرنگاران تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد احیا شد

به گزارش مجله پیکورو، مهاباد- خبرنگاران- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین المللی قوپی باباعلی این شهرستان که پاییز امسال خشک شده بود، دوباره احیا شد.

خبرنگاران تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد احیا شد

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

فاروق سخنور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: پس از بارش های مناسب در ماه جاری بیش از 50 درصد مساحت 500 هکتاری این تالاب آبگیری شده و زمینه حضور و زیست پرندگان در آن فراهم شده است.

وی با بیان اینکه اواسط پاییز امسال با کاهش بارش های پاییزه، این تالاب بین المللی خشک شده بود اضافه نمود: با احیاشدن دوباره این تالاب هم اکنون 500 بال انواع پرندگان مهاجر وارد تالاب قوپی باباعلی شده و به تدریج در حال افزایش است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: این تالاب با ویژگی های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب های مهم این منطقه محسوب می گردد که در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.

سخنور گفت: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد یونسکو است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می نمایند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: با توجه به اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پاییزی پرندگان قرار گرفته است در صورت احیا کامل و تخصیص حق آبه به آن در فصل پاییز میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

وی گفت: وجود تالاب های کانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، این شهرستان را به یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل نموده است.

سخنور گفت: تالاب های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایطی مناسبی که برای پرندگان به وجود آمده، استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است که همه ساله در جهت پرواز خود وارد آنها می شوند.

طبق آخرین آنالیز ها حدود 20 هزار بال انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی در تالاب های این شهرستان مشاهده و ثبت شده که نسبت به مدت سال قبل کاهش 17 درصدی را نشان می دهد.

تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد در 30 کیلومتری شمال شرقی این شهر و جهت جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 فروردین 1400 بروزرسانی: 19 فروردین 1400 گردآورنده: picoro.ir شناسه مطلب: 1522

به "خبرنگاران تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد احیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تالاب بین المللی قوپی باباعلی مهاباد احیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید